בריאות ותזונה

בעקבות האסון בגבעתיים: 7 עובדות שחשוב לדעת על החיידק הטורף

האסון שאירע השבוע בגבעתיים עורר לכולנו את השאלות הבאות: מה זה חיידק טורף, איך נדבקים בו, איפה הוא קיים ומה צריך לעשות כדי לא להידבק? כל התשובות בכתבה שלפניכם

  • כ"ט חשון התשע"ז
החיידק הטורףהחיידק הטורף
אא

השבוע נחרדו הלבבות לשמע הטרגדיה שפקדה את משפחתו של הפעוט בן השלוש מגבעתיים. בשבת בבוקר הוא היה נראה בריא לחלוטין. בהמשך, הרגיש רע וחומו עלה. ההורים היו משוכנעים כי מדובר במחלת חורף קלה, והחליטו בכל זאת לפנות לרופא. הם לקחו אותו למוקד הרפואי, שם רשמו לו אנטיביוטיקה, ולאחר שהושאר להשגחה למשך מספר שעות ומצבו השתפר, שיחררו אותו לביתו. בתוך מספר שעות אירע הנורא מכל: המצב הידרדר במהירות, והילד פונה במצב קשה למיון באיכילוב, כשהוא במצב קשה על רקע זיהומי. למרות כל המאמצים להחיותו, השיב הילד את נשמתו לבוראה בבית החולים. האבחנה: החיידק הטורף

 

1. מיהו החיידק הטורף? 

החיידק הטורף הוא מקבוצת הסטרפטוקוקים, אשר ידוע כגורם לדלקת גרון. החיידק עלול להמשיך ולהתרבות בעור ולגרום לנמק בעור הדורש ניתוח להסרתו. החיידק עלול לגרום במצבים מסוימים ל"תסמונת השוק הרעיל", מצב מסכן חיים הגורם לזיהום חמור וללא טיפול גם למוות.

 

2. מה מקור השם? 

מקור השם "החיידק הטורף" הוא בעיתון "דיילי מירור", שהעניק לסטרפטוקוק את הכינוי המצמרר בעת התפרצות חיידקית קטלנית ב-1944. מאז, הכינוי מיוחס לקשת רחבה של חיידקים אלימים וקטלניים, שגורמים למחלה סוערת מאוד, מהירה עד לאימה וכמעט בלתי ניתנת לשליטה. העיקרי ביניהם הוא הסרפטוקוקוס, המוכר לכולנו ממחלות האנגינה השכיחות.

 

3. מי נמצא בקבוצת הסיכון להידבקות? 

בקבוצת הסיכון למחלה ניתן לכלול את כל מי שסובל מהמצבים הבאים: כוויות, סוכרת, זיהום באבעבועות רוח, מחלה ממאירה, פגיעה במערכת החיסון, גיל קטן משנתיים, חבלה הגורמת לחתך בעור, זיהום לאחר לידה, שימוש בסמים, מחלות לב ושימוש ממושך בסטרואידים.

 

4. כיצד נזהה את המחלה? 

קשה מאוד לזהות את המחלה, כיוון שבתחילתה התסמינים נראים כלליים מאוד: חום, חולשה ועוד. עם זאת, בתוך מספר שעות, הנזק הנגרם לשרירים ולרקמות הרכות הוא קשה ביותר ובלתי הפיך. ולכן, במידה וקיימת הרגשה לא טובה, והופעת תסמינים מוגזמים ביחס למצופה, חשוב מאוד להגיע אל הרופא לבדיקה ולאבחנה.

 

5. מהם תסמיני ההידבקות? 

בספרות הרפואית מצויינים ארבעה תסמינים, האמורים לעורר חשד אצל ההורה, גם אם הרופא טען שזה "ויראלי":

כאב קשה וקיצוני באחד השרירים – לאחר ההדבקה מופיע כאב קשה ביותר באזור הכניסה של החיידק אל הגוף, וחולים מתארים כאב שרירים המזכיר שריר תפוס. הכאב יהיה בדרך כלל קשה וקיצוני ביחס לפצע הכניסה או למאפיינים הנוספים, ובמקרים כאלה חייבים לחשוד במחלה הזו.

אדמומיות, כיבים ושלפוחיות – האזור הפגוע מתחיל לפתח סימנים של דלקת ושל פגיעה בשלמות הרקמה המתאפיינים באדמומיות קשה, הופעת כיבים על העור ושלפוחיות. השינויים בעור מופיעים תוך מספר שעות מרגע ההדבקה, ולרוב אינם הפיכים בקלות.

חום – חום גבוה הוא סימן של מחלה זיהומית. שילוב של חום, כאב ואדמומיות בעור אמורים להדליק נורה אדומה.

בחילה והקאות, עייפות קשה – מלבד התסמינים שהוזכרו, הדבקה בחיידק הטורף יכולה גם לגרום לתסמינים נוספים המבטאים את המצב הקשה בו הגוף נמצא, כמו בחילה והקאות, ישנוניות ועייפות קשה.

6. מהו הטיפול הרפואי? הטיפול הראשוני בחיידק הטורף חייב להיעשות במהירות, וכולל מתן אנטיביוטיקה דרך הווריד. הטיפול האנטיביוטי מסייע לחיסול החיידק ולמניעת התפשטות ההרס הרקמתי, ולכן חיוני. ככל שהטיפול יתעכב, כך יותר רקמה תיהרס וסיכויי ההחלמה ירדו.

7. איך אפשר למנוע את ההדבקה בחיידק? סטרפטוקוק הוא אחד החיידקים השכיחים ביותר בעולם, ומיליונים ברחבי העולם נושאים אותו על גופם מבלי שהם כלל יודעים. מאחר שהוא מדבק כל כך, קשה מאוד לצפות את ההדבקה או למנוע אותה. הדרך היחידה למנוע את ההדבקה היא באמצעות היגיינה מקסימלית. וכמובן – תפילה מבורא עולם שישמור על בריאותנו לעבודתו.

 

נעזרתם בכתבה? למדתם משהו חדש? ספרו לנו על כך בתגובות.

תגיות:החיידק הטורףגבעתייםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה