חדשות יהדות

מרגש: 75 שנה אחרי השואה, הניצולים הניחו תפילין לראשונה בחייהם

75 שנה לאחר השואה הנוראית, שעשתה שמות גם באוקראינה וגבתה את חייהם של יהודים רבים – 12 ניצולי שואה מהעיירה אולבסק זכו למעמד בר מצווה מרגש, שבמהלכו הניחו תפילין לראשונה בחייהם

אא

75 שנה לאחר השואה הנוראית, שעשתה שמות גם באוקראינה וגבתה את חייהם של יהודים רבים – 12 ניצולי שואה מהעיירה אולבסק זכו למעמד 'בר מצווה' מרגש, שבמהלכו הניחו תפילין לראשונה בחייהם. במסגרת היוזמה הברוכה של הרב יעקב חיים מילר, העומד בראש מפעל הכנסת האורחים 'בית אולבסק' שבאוקראינה – זכו השבוע 12 ניצולי שואה מהעיירה, לחגוג את בר המצווה שלהם במעמד מרגש ורוויי דמעות.

במשך חודש שלם עסק הרב מילר במסע שכנועים אצל אותם יהודים יקרים – שנעתרו לבקשה לאחר שקיבלו הסבר מפורט אודות חשיבות המצווה שהם עומדים לקיים. יחד עם הרב משה ברנדסדורפר, גאב"ד 'היכל הוראה' – אסף הרב מילר את היהודים מתוך בתיהם, והובילם לאולם רחב שבו המתינו להם קהל גדול שקידמם בשירה ובריקודים.

רגע השיא נרשם כאשר הרב מילר החל לומר מילה במילה את ברכת התפילין ואת קריאת 'שמע ישראל' עם כל אחד מהניצולים. אחדים מהם אף התרגשו ופרצו בבכי, כשלנגד עיניהם עברו מראות התלאות שחוו במחנות, ויקיריהם שאיבדו.

סעודה מפוארת שלוותה בשירים ובריקודים, נערכה מיד לאחר מכן, ובמהלכה נשא הרב ברנדסדורפר את דברי החיזוק שלו בשפת האם של הניצולים – האידיש. "קיימתם מצווה גדולה, ופתחתם דף חדש בחייכם. מעתה קיבלתם עליכם את התורה והמצוות, וזכיתם להיות יהודים כשרים", אמר וריגש את הנוכחים בדבריו.

חנוכיות מהודרות חולקו ליהודי המקום, שהגיעו לחגוג את המעמד המרגש עם הניצולים – חלקם הרימו גבה בהשתאות נוכח ה'כלי המוזר', היות ומעולם לא זכו לראות חנוכייה (וכל שכן להדליקה). אך היא גם רגע מרגש במיוחד, כשאחד מזקני העיירה הזדעק למראה החנוכייה ואמר כי הוא זוכר את ה'חפץ' הזה, מאז שהיה בן שמונה – כשהוריו נקלחו על ידי הנאצים ימ"ש ולא שבו אליו עוד.

תגיות:רוסיהניצולי שואהתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה