חדשות כלכלה

חיסכון לכל ילד: כל מה שצריך לדעת על תכנית החיסכון של הביטוח הלאומי

החל מהחודש הבא יפתח הביטוח הלאומי תכנית חיסכון, עבור כל ילד הזכאי לקצבת ילדים. לפניכם המדריך המלא לחיסכון עבור ילדיכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החל מהחודש הבא (ינואר 2017) יפתח הביטוח הלאומי עבור כל ילד הזכאי לקצבת ילדים, תכנית חיסכון, שבה יופקדו 50 ₪ ב-20 לכל חודש. תכנית זו עוגנה בהסכמים הקואליציוניים לטובת הילדים והוריהם, כשבבוא הילדים להינשא, ישוחרר להם סכום של כ-20,000 שקלים. 10 עובדות שחשוב לדעת על תכנית החיסכון של ילדיכם:

1. הכסף יועבר לחיסכון ייעודי על שמו של הילד בקופות גמל להשקעה או בבנק, בהתאם לבחירת ההורים. בנוסף ל-50 השקלים המופקדים מדי חודש על ידי הביטוח הלאומי, באפשרות ההורים לחסוך לילדם סכום נוסף של 50 ₪ מקצבת הילדים המשולמת להם.

2. בתכנית החיסכון יופקדו גם כספים לתקופה רטרואקטיבית, ממאי 2015 עד דצמבר 2016 באופן הבא: בכל חודש בו קיבל הילד קצבת ילדים בתקופה זו, יופקדו לתכנית החיסכון 50 ₪. כך לדוגמה, אם הילד קיבל קצבת ילדים במשך כל התקופה (20 חודשים) הוא יהיה זכאי לקבל סכום רטרואקטיבי בסך 1,000 ₪. (50 ₪ עבטר כל אחד מ-20 החודשים). הסכום הרטרואקטיבי המגיע לילד יופקד בתשלומים: בינואר 2017 – יופקדו 100 ₪, בפברואר 2017 – יופקדו 400 ₪. יתר התשלומים יופקדו בהמשך.

3. בימים אלו נשלחים מכתבים מהביטוח הלאומי לבית כל הורה, בגין בחירת תכנית החיסכון לילד. במכתבים מפורטים שמות המוסדות הפיננסיים שזכו במכרז, לנהל את תכנית החיסכון של הילדים, ועל כל אחד לבחור איזו חברה, או בנק ינהל את החסכונות עבור ילדו, וכן בידו לבחור באיזה מסלול אפיק השקעה ינוהל הכסף, בין שלל האפשרויות ישנם מסלולי הלכה:

קופת גמל להשקעה – הקופות נבחרו על ידי משרד האוצר לניהול כספי החיסכון. לאור הוראת פוסקי ההוראה, ראוי לבחור במסלול 'הלכה' של חברת 'פסגות'. המסלול מפוקח הלכתית, ובו ניתן לחסוך עבור הילד, ללא חשש של בעיות ריבית ובעיות נוספות הכרוכות בהשקעות.

בנק – הכסף שיופק בבנק ייחסך במסלול חיסכון בהתאם לעלות האשראי המוצעת. בכל אחד מהבנקים שנבחרו על יד משרד האוצר, תוכלו לבחור לחסוך את כספי החיסכון באחד מ-3 המסלולים שמציע כל בנק, בשני סוגים של חסכונות: חיסכון לא תחנות יציאה, או חיסכון עם תחנות יציאה כל חמש שנים.

4. בקופות גמל שאינן כשרות קיים חשש שכספו של הילד, המנוהל על ידי החברה, ישמש להלוואת כספים בריבית. כן קיימים חששות נוספים בגין שימוש לא כשר בכספו של הילד, כגון: חשש חילולי שבת, החזקת מניות של חברות המוכרות חמץ בפסח ועוד. בשל איסורים אלו, פונים גדולי ישראל לציבור ומורים כי ישנה עדיפות הלכתית להפריש לקופת גמל 'גלאט' יותר מתכנית חיסכון לבנק, למרות שהוא מסתמך על 'היתר עיסקה'.

כאמור, החברה המומלצת על ידי גדולי ישראל היא של חברת 'פסגות' במסלול 'הלכה'.

5. אם לא בחרתם במהלך תקופת הבחירה היכן ינוהלו כספי החיסכון של ילדכם, הביטוח הלאומי יפקיד את כספי החיסכון לקופת גמל או לבנק בהתאם למנגנון ברירות המחדל, לפי גיל הילד. ראוי לשים לב כי תכנית ברירת המחדל לילדים עד גיל 15 מנוהל בקופת גמל שאינה כשרה.

6. את כספי החיסכון יהיה ניתן למשוך רק כשהילד יגיע לגיל 18, למעט במקרים חריגים. כדי למשוך את כספי החיסכון, יש לפנות למקום שמנהל את כספי החיסכון של הילד ולחתום על טופס בקשה למשיכת כספים. במועד משיכת כספי החיסכון ינוכה מסכום המשיכה מס רווח הון.

7. כשימלאו לילד 18 שנה, יפקיד הביטוח הלאומי לחשבון החיסכון שלו מענק של 500 ₪. במועד זה יוכל הילד למשוך את כספי החיסכון שלו, בצירוף חתימת ההורים המאשרים את המשיכה.

8. ילד שימשיך לחסוך את כספי החיסכון במלואם עד גיל 21, יהיה זכאי לקבל מענק נוסף בסך 500 ₪, אשר יופקד לחשבון החיסכון על ידי הביטוח הלאומי בהגיע הילד לגיל 21.

9. החל מגיל 21 יוכל הילד למשוך את כספי החיסכון בכל עת, וללא צורך באישור ההורים. מומלץ למשוך את הכסף עבור הוצאות גדולות ומשמעותיות, שיתרמו לעתידו של הילד.

10. ראוי לזכור את דברי הגאון מוילנא זצ"ל על איסור ריבית: "אוי לנו כי חטא ריבית בעוכרנו בכל צעד וצעד, וכמעט שאי אפשר להיות נקי מחטא זה שאין כמוהו רח"ל, וזו העבירה תמידית היא ביום ובלילה". (מעשה רב החדש, הנהגות הגר"א אות י"ט)

כמו כן, ידועים דבריו של רבי מנחם מנדל מרימנוב: "יש להתפלא על הילדים שמחנכים אותם מנעוריהם, בעוד שהם קטנים, לתורה ולעבודה, הולכים לבית רבם ומתמידים בלימוד תורתם ומתפללים בכוונה ועונים אמן יהא שמיה רבה", תוהה הרב הקדוש מרימנוב בכאב על תופעת הנשירה, שהיתה קיימת בכל דורות ישראל: "מהיכן יארע כזאת, כשגדלים מתהפכים במידות גרועות ומבטלים התורה והתפילה, ופורקים מעליהם עול תורה?!", בהמשך דבריו הוא משיב כי הגורם לכך הוא שהוריהם האכילו אותם בממון לא כשר שבא לידיהם על ידי חטאים: "על אשר האכילום אבותיהם ממון של איסור, הבא לידיהם בגזל, חמס וריבית, וכוח הפועל בנפעל. וכאשר הבנים נתפטמו מזה ושב להם לבשר מבשרם, הנה מתעורר להם על ידי זה תאוות ומידות רעות ופורקים עול".

אז כיצד מצטרפים למסלול המהודר ביותר? מחייגים למספר הביטוח לאומי *2637, בוחרים באופציה 'קופת גמל', בוחרים בחברת 'פסגות' והמסלול: 'הלכה'. לאחר מכן מעדכנים אם מעוניינים להוסיף את 50 השקלים הנוספים מתוך קצבת הילדים הקיימת.

תגיות:כסףחסכון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה