מוזיקה יהודית

חוויות מיריד החסידות השנתי: חגיגה של אמונה, מוזיקה וחסידות

אמש התקבצו על במה אחת בירושלים חלק נכבד מגדולי המוסיקה היהודית בישראל, לכבוד חגיגות י"ט כסלו. זמרים גדולים כמו אביתר בנאי, חנן בן ארי ואהרון רזאל התחילו את הערב כצופים – אך סיימו אותו כשחקני חימום שעלו בהפתעה מהספסל. אבנר שאקי היה שם, וחזר עם תובנות, ריגושים ופסוקים

(צילום: עזרא לנדאו)(צילום: עזרא לנדאו)
אא

כמו מכשולים רבים בעבר, גם הקור הירושלמי העז נכנע אמש לכוחות הקדושה שמביאה בכנפיה תנועת החסידות, וכ-4,000 איש מכל רחבי הארץ צבאו אמש על דלתות בנייני האומה בירושלים בכדי להשתתף במופע המרכזי של 'י"ט כסלו', מבית היוצר של הרב משה שילת וארגונו "יריד החסידות", המתקיים זו השנה השלישית ברציפות. מלבד כל זאת, אלפים רבים הגיעו לאירועים נוספים שהתקיימו בבנייני האומה בחסות החגיגות, אך על כך בהמשך.

לפני שנצלול לפרטי פרטיו של האירוע ההמוני אמש, כדאי להבין על מה כל החגיגה. י"ט כסלו, המכונה בפי רבים גם 'חג הגאולה' ו 'ראש השנה לחסידות', הוא היום בו שוחרר (בשנת ה'תקנ"ט) האדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד, מהכלא הרוסי. מייסד חסידות חב"ד הידוע גם בשם 'בעל התניא', ישב בכלא הרוסי על עבירות שונות, וביניהן הפצת תורת החסידות. כתוצאה מכך, רואים חסידים רבים ביום זה כיום שבו מן השמים למעשה הודיעו שהקטרוג על הפצת החסידות הוסר, ומעתה ניתן ללמדה ברבים, ובעקבות כך – הגאולה המיוחלת מתקרבת.

מאותה שנה והלאה, כך מוזכר בכתבי יד היסטוריים, נהגו ביום זה חסידים ממגוון חסידויות (אך בעיקר מחב"ד) להתעטר בבגדי שבת וחג, לא לומר תחנון וכיוצא בזה. לפני שנים אחדות, במקביל להתחזקותה ההולכת וגוברת של תנועת חב"ד, ולביסוס אחיזתה במציאות הישראלית, ייסד הרב משה שילת סדרת אירועים גדולה, תחת המטריה של ארגונו: "יריד החסידות", שמתמשכת על פני כל השבוע בו יוצא י"ט כסלו.

 

יותר מ-40,000 איש

נעבור למנה העיקרית - לא כל יום יוצא לחובב מוסיקה יהודית לראות על במה אחת את אברהם פריד, עמיר בניון, ישי ריבו, שולי רנד ועוד, מלווים על ידי נגנים מהשורה הראשונה בישראל. כל אחד מהזמרים שהוזכרו לעיל ממלא אולמות גדולים לבדו, וכעת כולם נקבצו יחד להופעה אחת ארוכה ומרשימה. ואכן – ההבטחה לא משקרת. העיבודים מדויקים, התזמונים נכונים, הבחירות מוצלחות, וההופעה הכללית חזקה ומרגשת. בטוחני שכל אחד מהצופים הרבים חווה אמש רגעי שמחה לא מעטים, לצד התרגשות, תחושת התרוממות רוח, והתקרבות לה' יתברך. כששולי רנד מנגן את 'צמאה לך נפשי' של הרבי מלובביץ', ואפשר ממש לחוש כמה בשרו כמֵה, אי אפשר שלא להתפעם ולהתרגש.

מלבד כל זאת, הופעה זו התאפיינה בעניין נוסף, והוא נדיר יחסית במחוזותינו - אווירת פורים אקסטרימי, בשלהי כסלו. התחושה הכללית שאפפה את ההופעה הייתה תחושת כאוס כללי, אך באופן חיובי ומשמח. האמנים עלו וירדו מהבמה בהפתעה וללא סדר מסוים. הנגנים קיפצו והשתוללו באופן יוצא דופן. שולי רנד וישי ריבו השליכו עצמם לקהל, ורק זרועותיהם של הצופים הרבים הותירו את גופם חסר האונים באוויר. למרות כל זאת, חיסרון אחד נציין כאן - כוכב ההופעות מהשנה שעברה, הלא הוא יונתן רזאל, השנה בלט בהיעדרו.

וכעת, מההופעה המרכזית – לשאר אירועי 'י"ט כסלו' בבנייני האומה. למעלה מארבעים אלף איש, מכל קצוות הקשת הישראלית צפויים להגיע השבוע לסדרת האירועים המדוברת. והנה כמה דוגמאות על קצה המזלג: 1,500 אברכים ותלמידי ישיבות השתתפו במעמד חגיגי של סיום התניא, לאחר שהקיפו בלימודם במשך שנה וחצי את ספר התניא כולו. מעל 4,500 תלמידי ישיבות נבחנו על התניא במסגרת תכנית הלימוד של 'לב לדעת', וכמו כן התקיימו לכל אורך 'יריד החסידות' התוועדויות רבות בהשתתפות הרב יואל כהאן, הרב יהושע שפירא, הרב שבתי סלביטיצקי, הרב אהרל'ה הראל, והרב אהרוני ברנשטיין.

בנוסף לכל זאת, מופעי ההשקה של הדיסק 'צמאה 3', בהשתתפותם של אברהם פריד, עמיר בניון, ישי ריבו ושולי רנד, ובמקביל - הזמרות אתי אנקרי ואודהלי'ה ברלין - שיצטרפו לאירועי הנשים, צפויים להתקיים שבע פעמים במהלך השבוע הקרוב.

לעניות דעתי, גולת הכותרת של האירועים הנוספים בבניינו האומה, הוא אירוע מתמשך שנושא את שמו של השבוע כולו: "יריד החסידות". מארגני 'י"ט כסלו' לקחו אולם ענק, מלאו אותו בספרי קודש, והציעו אותם במחירים מוזלים. למעלה מרבע מיליון ספרים נמכרו עד כה ביריד החסידות, ועוד רבים וטובים ימכרו. בשעות שביליתי שם, הן מקניית ספרי מים חיים שיסודתם בהררי קודש, והן ממראה הקונים הרבים, פסוק אחד מספר עמוס לא יצא לי מהראש, והדהד בתוכי שוב ושוב: "הנה ימים באים נאום ה' אלוהים, והשלחתי רעב בארץ, לא רעב ללחם, ולא צמא למים, כי אם לשמוע את דברי ה'".

תגיות:מוזיקהחסידותי"ט כסלו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה