חדשות בעולם

חורבן הבית: בתי כנסת בפולין נמכרים במחירים מגוחכים

בשנים האחרונות נמכרים בפולין בתי כנסת, מקוואות עתיקים ואפילו בתי קברות יהודיים במחירים מגוחכים. מיהם הרוכשים, וכיצד ייתכן שהקהילה היהודית מאשרת את המכירה?

(צילום: הועדה לשימור מורשת יהודית בפולין)(צילום: הועדה לשימור מורשת יהודית בפולין)
אא

תופעה עצובה במיוחד נראית בשנים האחרונות, כאשר יותר ויותר מבנים יהודיים המצויים בפולין, נמכרים על ידי ראשי הקהילה המקומית ומועברים לידיים זרות, לעתים לכאלו שכלל אינם יהודים.

באתר NRG דווח השבוע בכתבת תחקיר נרחבת כי אחד מהמבנים שמצויים כעת בסיכון הוא בית הכנסת הגדול בפוזנן שבפולין. אם לא יהיו עיכובים מיוחדים, בעוד כמה שנים כבר לא יעמוד עוד בית הכנסת על תילו, וכתחליף לו יוקם במקום מלון חדש ומפואר. כל זאת מאחר שבכירי הקהילה היהודית בפולין מכרו את בית הכנסת במחיר חיסול.

כמה בדיוק שולם תמורת המבנה? הפרט הזה אינו ידוע, אך הקהילה היהודית בפוזנן סוערת בחודשים האחרונים, עקב כך שנודע כי המבנה נמכר תמורת סכום מגוחך ולכאורה ללא צורך ממשי.

בתחקיר של NRG הבהירו כי מבחינה חוקית נקבע כבר בשנת 1997 על ידי הפרלמנט בוורשה כי כל רכוש ציבורי שמצוי בפולין מועבר לידי הקהילה היהודית במדינה, והיא האחראית על ניהולו. בעקבות כך הקימו ראשי הקהילה את הוועדה לשימור המורשת היהודית בפולין, אשר משמש כגוף מנהל של הרכוש. אלא שכעת מתברר לכאורה כי דווקא ראשי הוועדה הם אלו שמוכרים את הרכוש היהודי, מאחר שהם טוענים (כך לדברי אנשי הקהילה) כי אין להם אפשרות להחזיק ברכוש או לשפץ את המבנים. כך ניתן לראות כי בשנים האחרונות נמכרו מבנים רבים כמו בתי כנסת, מקוואות, בתי מדרש ובתי קברות יהודיים.

 

בית כנסת ב-5000 דולר

לפני כשש שנים החליטו להעביר את בית הכנסת העתיק של פוזנן לחברת נדל"ן שתקים עליו בית מלון. בקהילה היו כאלו שלא הסכימו להשלים עם זה, ויצאו למאבק. ביניהם הייתה עיתונאית יהודייה המתגוררת בעיר, שסיפרה ל-NRG על כך שבאחד מחגי החנוכה היא עצמה ביקשה להציב חנוכייה בסמוך לבית הכנסת ולקיים טקס הדלקת נרות, אך חלק מיהודי הקהילה מחו בה. בעקבות כך היא פרסמה עצומה להצלת בית הכנסת שעליה חתמו כ-400 מתושבי העיר. "ביקרתי לאחר מכן בישראל והבאתי חוות דעת מהרב ניסים קרליץ, בנושא מכירת בתי כנסת", היא סיפרה, אך לדבריה דבר לא עזר.

בית הכנסת ההרוס ברימנוב (צילום: הועדה לשימור מורשת יהודית בפולין)בית הכנסת ההרוס ברימנוב (צילום: הועדה לשימור מורשת יהודית בפולין)

הדוברת של אחת מהנשים האחראיות על מכירת המבנה הגיבה לדבריה של העיתונאית בהסבר הבא: "בבית הכנסת יש 1200 מקומות, וכיום לא תמיד יש מספיק מתפללים כדי להשיג אפילו מניין. מספר המקומות בבית הכנסת בפוזנן אינו רחוק ממספר היהודים שרשומים כיום בכל הקהילות בפולין. לכן אם אתה חושב שיש למישהו מיליוני דולרים כדי לקיים את בית הכנסת כפי שהיה בעבר, כשבהווה הוא עומד ריק, הרי שזה מדע בדיוני".

המקרה של בית כנסת פוזנן, כפי שמתברר, אינו היחיד, אלא מעיד על תופעה הקיימת בכל רחבי אירופה. כך למשל אפשר לראות כי לפני כעשור נמכר בית הכנסת העתיק יד חרוצים שבעיר רימנוב על ידי הוועדה לשימור המורשת היהודית בפולין תמורת כ-5000 דולר בלבד. מדוע זה קורה וכיצד ייתכן שעסקני הקהילה היהודית מוכרים מבנים בעלי ערך היסטורי כה רב במחירים מגוחכים? על השאלה הזו לא הצליחו עורכי התחקיר לענות.

תגיות:בית כנסתפוליןמכירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה