חדשות בארץ

מחקר חדש: סבים וסבתות שעוזרים בגידול נכדיהם חיים יותר

מחקר חדש מצביע על כך שסבים וסבתות שמסייעים בצורה מתונה בגידול נכדיהם, חיים בממוצע שלוש שנים נוספות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הצד הכפול של מצוות כיבוד הורים: מחקר שהתפרסם בכתב העת Evolution and Human Behavior מצא כי סבים וסבתות שמסייעים לגידול נכדיהם - חיים יותר שנים.

עורכי המחקר ממכון מקס פלאנק בברלין ומאוניברסיטת באזל, הסבירו כי התועלת של נכדים מקשר עם סביהם ידועה, והם חפצו לבדוק האם התועלת כפולה, ומה מרוויחים הסבים והסבתות מסיוע בגידול הדור הצעיר.

בכדי לבדוק זאת, החוקרים בדקו נתונים שנאספו בין השנים 1990-2009, של 500 אנשים בגילאי 70-103 מגרמניה ומשוויץ. החוקרים התייחסו למשתנים כמו גיל, בריאות פיזית, מצב סוציו אקונומי ומספר הנכדים. התוצאות כאמור הראו השפעה על משתנה אחד – הגיל, אבל הן לא הראו סיבה ותוצאה.

מסקנת המחקר איששה את השערת החוקרים: למעורבות בגידול הנכדים יש השפעה חיובית על הבריאות, וכי סבים וסבתות שמעורבים בגידול נכדיהם בצורה מתונה חיים בממוצע שלוש שנים נוספות. בהצהרה לעיתונות הסבירו החוקרים כי "נראה לנו סביר שהתפתחותה של ההתנהגות הפרו-חברתית של הורים וסבים כלפי קרוביהם, הותירה חותם על הגוף האנושי, בצורה של מערכת הורמונלית ועצבית שהיוותה בשלבים מאוחרים יותר תשתית לאבולוציה של התנהגויות כמו שיתוף פעולה ואלטרואיזם בין בני אדם, גם כשאין ביניהם קשר משפחתי".

החוקרים ביקשו לציין שתי נקודות נוספות: "אסור לטעות לחשוב שעזרה היא תרופת פלא לחיים ארוכים. אמנם לרמה מתונה של מעורבות בטיפול יש השפעה חיובית על הבריאות, אבל מחקרים קודמים הראו כי מעורבות אינטנסיבית עלולה לגרום ללחץ, שהוא בעל השפעות שליליות על הבריאות הגופנית והנפשית".

עוד מציינים החוקרים כי גם אלו שחיים ללא ילדים או נכדים, טיפול, עזרה או שמירה על ילדי משפחה אחרים, יכול להאריך את תוחלת החיים בעד כשלוש שנים.

תגיות:אריכות ימיםנכדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה