חדשות בארץ

אלאור אזריה הורשע בהריגה. גזר הדין בעוד כחודש

עצוב: אלאור אזריה הורשע בהריגת המחבל. במהלך הקראת הכרעת הדין, שנמשך למעלה משעתיים וחצי, מוטטה השופטת את גרסתו של הנאשם ואת כל קווי ההגנה. גזר הדין יינתן בעוד כחודש

אלאור אזריה. ארכיון (צילום: פלאש 90)אלאור אזריה. ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

בית הדין הצבאי בקריה בתל אביב הרשיע הבוקר (רביעי) את החייל אלאור אזריה בהריגה. במשך למעלה משעתיים מוטטה השופטת את קווי ההגנה, קבעה כי הירי של אזריה הוא שהרג את המחבל והאשימה את אזריה בהריגה וגם בהתנהגות שאינה הולמת. "הונחו בפנינו יסודותיה של עבירת הריגה למעלה מכל ספק סביר", הסבירה. בתגובה, מסרה ההגנה כי תערער על גזר הדין.

בפתח הקראת הכרעת הדין, אמרה השופטת כי "הפרשה הובילה לדיון ציבורי רחב היקף שלא היה כמותו". היא הבהירה כי "הכרעת הדין מבוססת רק על הראיות שהובאו".

"חזקה על השופטים להחליט באופן עצמאי", הוסיפה השופטת הלר. "הנאשם ביצע את הירי בניגוד להוראות הפתיחה באש. המחבל לא היווה סכנה. הנאשם כפר בהאשמה נגדו וטען כי המחבל היווה סכנה".

השופטת קבעה כי לא הייתה הצדקה לירי בראשו של המחבל לאחר שכבר נוטרל. "העובדה שהאדם שהיה מוטל על הארץ הוא מחבל שניסה זמן קצר קודם לקטול את חייהם של חיילי צה''ל - אין בה כדי להצדיק את הירי".

 

השופטת: מי שמכוון לראש - חזקה היא שהתכוון להביא למוות

השופטת הוסיפה כי "הנאשם טען כי הוא חשד באופן סובייקטיבי שקיימת סכנה מוחשית לו ולחבריו בעקבות חשש לסכין ולמטען. חששו הושפע מהעובדה שהייתה אמורה להתקיים עדלאידע במהלך היום. לטענת הנאשם צירוף כל העובדות הוביל אותו למסקנה אחת - שהמחבל נושא מטען נפץ".

"אין מחלוקת שהנאשם ירה מטווח קצר לאחר שכיוון את הנשק לראשו של המחבל ואין מחלוקת שיש בו כדי לסכן את חיי הזולת", הוסיפה השפוטת. "הנאשם מודע לכך שהירי שביצע נטל חיי אדם". על המחלוקות הפתולוגיות בפרשה אמרה השופטת: "הנאשם ניסה לאחוז את החבל בשני קצותיו - מצד אחד טען שהמחבל זז ומצד שני טען שהוא כבר מת לפני שנורה על ידו".

השופטת הוסיפה כי הוחלט לדחות את חוות הדעת של ההגנה. המשמעות לכך היא, שלדברי השופטים, המחבל מת מהירי של אזריה. "החלטנו לדחות את חוות הדעת של פרופ' שמעון שהעיד מטעם ההגנה. אין לו הידע הרלוונטי. דחינו חוות דעת פתלוגית נוספת שהגישה ההגנה ובה הוצגה טענה ללא אסמכתאות. גם מסקנות פרופ' היס מטעם ההגנה נדחות על ידינו", אמרה השופטת.

השופטת הוסיפה והזכירה את עדותו של אזריה בה סיפר על הצעקות "זהירות יש מטען". כמו כן, הביאה את עדות החייל ת"מ שסיפר שאזריה דיבר בסערת רגשות לפני הירי ואמר שהמחבל שדקר לא צריך לחיות. "החייל ת"מ אמר כי לא שמע מאזריה שום מילה על מטען, אלא רק על זה ש'דקרו את החבר שלי, ומגיע לו למות'". לדברי השופטת, זוהי עדות אמינה, למרות ההסתייגויות שעלו לאחר מכן על ידי החייל המעיד עצמו.

השופטת ציינה כי "לא ניתן לחשוד שרב"ט ת"מ ניסה להעליל על הנאשם, הם חברים. הנאשם לא העלה בפני ת"מ את המטען והסכין כסיבה לירי. דבריו לת"מ מראים שהייתה סיבה אחרת לירי במחבל. לאמירה יש משקל משמעותי ביחס להכרעה".

השופטת הלר הוסיפה וציינה כי למרות השינויים בגרסתו של המ"פ, הם החליטו לקבל את גרסתו. "נתנו משקל מלא לגרסת המ"פ מול הגירסה הבעייתית של אזריה. גרסת הנאשם הייתה מתפתחת ומתפלת בנוגע לשיחה עם המ"פ. גרסת הנאשם היא כבושה. הנאשם שינה את גרסתו בעדותו לפנינו גם בנוגע לשיחה עם המג"ד. עדות המג"ד היא מהימנה בעינינו".

השופטת התייחסה לסרטונים שצולמו על ידי ארגון 'בצלם', ואמרה כי הם קבילים כראיה. "ערך הסרטונים שתיעדו את המקרה רב. הסרטים מלמדים שהסכין הייתה במרחק של כמה מטרים מהמחבל, כך שאין בסיס לטענת אזריה כי הסכין הייתה קרובה. הסרטונים מלמדים עוד שהנאשם התנהל לאורך האירוע בשוויון נפש. הנאשם בירי פעל בצורה מחושבת".

עוד האריכה השופטת בהתנהלותו של הנאשם: "אזריה לא הרחיק אחרים ולא התריע בפני חבריו. לא ברור מדוע הנאשם הסיר את הקסדה שלו אם חשש ממטען חבלה כפי שטען. אזריה לא ידע להסביר את התנהגותו. גם התנהגותו לאחר הירי לא עולה בקנה אחד עם טענתו שחש סכנה. היה מתחייב, לפי טענתו, שיזהיר את צוות התאג"ד שפינה את הגופה".

בסיכום דבריה, אמרה השופטת כי אזריה כיוון את הירי לראשו של המחבל והיה מודע למעשיו. "מי שמכוון לראש - חזקה היא שהתכוון להביא למותו. גרסת הנאשם לא מתאימה לתיעודים מהזירה, ולא תואמת את הוראות הפתיחה באש".

 

אין לצפות למשפט צדק ממערכת ששופטת לא על פי חוקי התורה

בשעת הקראת פסק הדין, עשרות בני אדם מפגינים למען שחרורו של החייל אלאור אזריה בסמוך לקריה. מאות שוטרים נערכים להפגנות מסביב לקריה.

בצוות ההגנה של אזריה אמרו מוקדם יותר הבוקר כי גם אם יורשע, בכוונתם לערער לבית הדין הצבאי לערעורים. בנוסף, במקרה של הרשעה צפויים פוליטיקאים מהימין לקרוא להקל עליו בגזר הדין.

נראה כי הפרשה רחוקה מלהסתיים למרות הקראת גזר הדין, שכן הגשת ערעור תגרור את המשפט לפחות לארבעה חודשים נוספים. אם יוגש בהמשך ערעור נוסף ואחרון לבית המשפט העליון ייקח הדבר זמן רב יותר.

בכל מקרה חשוב לזכור ולהזכיר, כי אין לנו ציפיות לצדק ממערכת משפטית שאינה שופטת לפי חוקי התורה הקדושה. מי שמצפה לצדק וכואב את העוולות - ראוי שיכוון היטב בתפילת שמונה עשרה, במילים הנוגעות שבברכת השופטים: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, והסר ממנו יגון ואנחה, ומלוך עלינו אתה ה' לבדך בחסד וברחמים, וצדקנו במשפט".

אנא קראו את פרק כ' בתהילים, לזכותו של אלאור בן אושרה:

א  לַמְנַצֵּחַ, מִזְמוֹר לְדָוִד.
ב  יַעַנְךָ יְהוָה, בְּיוֹם צָרָה;    יְשַׂגֶּבְךָ, שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב.
ג  יִשְׁלַח-עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ;    וּמִצִּיּוֹן, יִסְעָדֶךָּ.
ד  יִזְכֹּר כָּל-מִנְחֹתֶךָ;    וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה.
ה  יִתֶּן-לְךָ כִלְבָבֶךָ;    וְכָל-עֲצָתְךָ יְמַלֵּא.
ו  נְרַנְּנָה, בִּישׁוּעָתֶךָ--    וּבְשֵׁם-אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל;
יְמַלֵּא יְהוָה,    כָּל-מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ.
ז  עַתָּה יָדַעְתִּי--    כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה, מְשִׁיחוֹ:
יַעֲנֵהוּ, מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ--    בִּגְבֻרוֹת, יֵשַׁע יְמִינוֹ.
ח  אֵלֶּה בָרֶכֶב,    וְאֵלֶּה בַסּוּסִים;
וַאֲנַחְנוּ,    בְּשֵׁם-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר.
ט  הֵמָּה, כָּרְעוּ וְנָפָלוּ;    וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ, וַנִּתְעוֹדָד.
י  יְהוָה הוֹשִׁיעָה:    הַמֶּלֶךְ, יַעֲנֵנוּ בְיוֹם-קָרְאֵנוּ.

תגיות:בית המשפטהכרעהאלאור אזריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה