חדשות בארץ

למרות הקמפיין של משרד הבריאות: הציבור קונה מוצרים עתירי שומן וסוכר

כיצד ניתן להסביר את העובדה שהציבור רוכש יותר ויותר מאכלים עתירי סוכר ושומן, למרות הקמפיין של משרד הבריאות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משרד הבריאות הוביל בחודשים האחרונים קמפיין בריאות נגד צריכת מוצרים עתירי מלח, שומן וסוכר. למרבה ההפתעה, על פי נתוני חברת 'סטורנקסט', מכירת הגבינות השמנות ומעדני החלב עלו באותו הזמן.

על פי נתוני 'סטורנקסט', בשנת 2016 עלו מכירות גבינות שמנת, המכילות 30% שומן ב-16.6%,  בעוד גבינת שמנת עם 5% שומן עלתה רק ב-2.3%. בנוסף, כל קטגוריית גבינות השמנת עלתה ב-20%, ומכירות גבינות מיוחדות (לבנות קשות לסוגיהן) עלו ב-22.7%. שמנת מתוקה עלתה ב-5.8%, גבינות מלוחות עלו ב-7.3%, וגבינות צהובות ארוזות עלו ב־7.9%. בנוסף, מילקי מעדן קצפת עלה ב-5% וחטיפי שוקולד ב-5.7%.

ואם לא די בכך, השבוע הודיעה שטראוס על השקת 3 מוצרים חדשים: גבינת שמנת סימפוניה עם 25% שומן, יוגורט יווני עם 7% שומן, ומעדן שוקולד ספלנדיד, שאחוז השומן בגרסת המוס שלו הוא 8%-10% ויש בו לא פחות מ-6 כפיות סוכר. תנובה אף היא לא טומנת את ידה בצלחת ותורמת למגפת ההשמנה בישראל בהשקתה את 'יולו גנאש שוקולד' עם 39% (!) שומן.

חשוב לזכור שתנובה ושטראוס הן חברות מסחריות, וכנראה לא היו משיקות את המוצרים אילו חששו שלא יהיה להם ביקוש.

כיצד ניתן להסביר את העלייה במכירת מוצרים עתירי שומן וסוכר אלו, המזיקים לגוף האדם? מספר בכירים במחלבות הגדולות ניסו להסביר את להיטותם של הצרכנים למאכלים אלו על ידי מציאת תירוצים שונים. "הצרכן מבין שבריאות הנפש חשובה לא פחות מבריאות הגוף, ולכן לא מוותר על מזון מפנק", אמר אחד מהם. "הצרכן עושה הפרדה בין המזון השוטף שלו לבין מזון לנחמה בשביל הנפש", אמר אחר. "הצרכן לא אוכל רק כדי לשבוע, יש עוד סיבות כמו נחמה, פינוק והנאה. זה בסדר כל זמן שזה במידה", הוסיף.

משרד הבריאות, מצדו, מנסה להגביר את המודעות לנזקים באכילת מאכלים עתירי שומן וסוכר. "יישום מסקנות ועדת האסדרה, בהן סימון חיובי ושלילי של מוצרים, הגבלת שיווק ופרסום מזון מזיק, ושינויים במזונות להפחתת נתרן, סוכר ושומן רווי, כבר נמצא בתהליך. הסימון, שיקודם בשנה הקרובה וילווה בקמפיין הסברה, יסייע לצרכנים לרכוש מוצרים בריאים יותר. אנו בטוחים כי השינוי המתבקש ייעשה כשההמלצות והתוכניות הנוספות של המשרד ייכנסו לתוקף. השינוי אינו קורה בין יום ונדרש תהליך של שינוי מציאות".

נראה כי המסקנה העיקרית העולה מנתונים אלו היא, כי כל עוד הצרכן לא יחנך את עצמו ויקפיד לשמור על בריאותו, אף וועדה לא תעשה את זה במקומו. אחת מחובותיו של האדם בעולמו היא לשמור על גופו שקיבל, להקפיד לצרוך תזונה נכונה ובריאה, ולהימנע ממאכלים מזיקים, כדי שיוכל לעבוד את הבורא באריכות ימים ובבריאות איתנה. 

תגיות:שומןמשרד הבריאותסוכרבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה