חדשות בארץ

יום כואב ושחור: פינוי עמונה בעיצומו. עדכונים שוטפים

בשעה זו כוחות הביטחון עוברים בין בתי התושבים ומפנים אותם. מספר שוטרי משמר הגבול סובלים מצריבה בעיניהם מחומר שהושלך לעברם. הם מקבלים טיפול רפואי במקום

פינוי עמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)פינוי עמונה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
אא

צער וכאב גדול: כוחות גדולים של משטרה ומשמר הגבול הגיעו הבוקר (רביעי) ליישוב עמונה, ומבצע "גן נעול 2" לפינוי בתי הישוב יוצא לדרך. 

בשעה זו כוחות הביטחון עוברים בין בתי התושבים ומפנים אותם. נמשכים העימותים בין כוחות הביטחון למתיישבים והפעילים בעמונה. המשטרה: נמשיך במשימה ככל שנדרש, גם אל תוך השעות הקטנות של הלילה.

שוטר משמר הגבול סירב פקודה לפנות את התושבים וזכה לחיבוקים מהצעירים. מפקדיו הרחיקו אותו מהמקום. כ-15 שוטרים נפצעו באורח קל כתוצאה מהשלכת חומרים בלתי מזוהים לעברם, ידויי אבנים ובקבוקי זכוכית. 11 מהם פונו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים.

כבר בשעות הבוקר המוקדמות התבצרו מאות צעירים בישוב, חלק קטן מהם מתעמת עם כוחות הביטחון ואף מיידה אבנים לעבר השוטרים. לפחות עשרה צעירים נעצרו. בנוסף, עשרות מפירי סדר הורחקו אל מחוץ לישוב. במשטרה ציינו כי תשע משפחות התפנו עד כה עם 33 ילדיהן בהסכמה, במסגרת ההידברות והשיח שהתקיים מולן.

השוטרים ממשיכים בפינוי המתבצרים מהבית. עד כה הוציאו מהמבנה רק כעשרה צעירים. השוטרים מתקשים בפינויים עקב העובדה שהצעירים קשרו את עצמם זה לזה ואל המבנים. בעקבות הקצב האיטי, הערכה כי הפינוי יימשך אל תוך הלילה, ואולי אף לא יסתיים היום. במקרה כזה, הפינוי בימים הבאים צפוי להיות קשה יותר לשתי הצדדים.

מהמשטרה נמסר: נמשיך לנהוג באיפוק, בכל מקום שהדבר יתאפשר, יחד עם זאת לא ניתן לאנרכיסטים הנמצאים בעמונה לנצל לרעה את האיפוק של השוטרים המפנים, וככל שתופעל כנגד השוטרים אלימות אנו נפעל בהתאם.

עם הגיעם של הכוחות, הודיעה מערכת הכריזה בעמונה: "עשרה אוטובוסים של מג"ב בדרך. הכוננות עולה. שכל אחד יילך לבסיסו - מי שבבית כנסת - לבית כנסת. מי שלבתים - לבתים. הכוחות בכניסה ליישוב. כל מי שיכול - להגיע לעצור אותם בגופו". 

במהלך הלילה התפרסו מאות שוטרים בגבעה הסמוכה לישוב. התושבים מסתגרים בבתיהם ומתכוננים לפינוי פסיבי ללא אלימות. כבר בשעות הבוקר המוקדמות התבצרו מאות בני נוער בישוב, חלק קטן מהם מתעמת עם כוחות הביטחון ואף מיידה אבנים לעבר השוטרים. לפי הדיווחים, הציב צה"ל 8 גדודים בסמוך ליישוב בכדי להידרש לתגבור כוחות הביטחון, במידה ויהיה בכך צורך.

ממשטרת ש"י נמסר כי "בשעה זו כוחות משטרת ישראל נאספים בפאתי הישוב עמונה ונערכים להתחלת הפינוי. משטרת ישראל המשיכה לאורך כל הלילה והבוקר בהידברות רציפה עם המתיישבים והנהגתם במטרה להמשיך ולקדם פינוי בהסכמה על-פי התחייבותם לבג"ץ. משטרת ישראל תחתור לביצוע הפינוי ללא הפעלת כוח כנהוג, ככל שלא תופעל אלימות נגד שוטרים".

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, קורא לתושבי עמונה ולשוהים בתחום היישוב שלא לנקוט באלימות כנגד כוחות הביטחון בעת הפינוי.

"פינוי היישוב והמשפחות המתגוררות בו מעורר צער וכאב גדול, אולם חובה לכבד את החוק ואין לנהוג באלימות כלפי אף אדם, ועל אחת כמה וכמה כלפי כוחות הביטחון והחיילים שעושים לילות כימים למען עם ישראל ולכן על כל אחד ואחת לנהוג אך ורק בהתאם להלכה ולחוק", אמר הרב הראשי.

"יום קשה ועצוב לעם ישראל: הפסדנו בקרב על עמונה"

השר בנט פנה לתושבי עמונה, ואמר: "אין לנו חיילים אחרים, אין לנו שוטרים אחרים. אין לנו  צה"ל אחר. בשום מצב ובשום תנאי אסור שמישהו ירים יד. אחיי ואחיותיי, תושבי עמונה הם גיבורים. היום הוא יום קשה. דקות אלה הן דקות קשות. צריך לומר את האמת: התחלנו את המערכה כאשר מולנו ניצב פסק דין סופי וחלוט של בג"ץ. באנו לעמונה, הסתכלנו לתושבים בעיניים: ידענו שאנו יוצאים למערכה כנגד כל הסיכויים אך לא ויתרנו. יד ביד עם תושבי עמונה הפכנו כל אבן, ניסינו כל אפשרות ומיצינו כל מהלך על מנת להציל את עמונה. לצערנו, המאבק על עמונה לא צלח, הפסדנו בקרב, אך אנו מנצחים במערכה על ארץ ישראל".

שר החינוך הוסיף ואמר: "תושבי עמונה, במסירותם ובנחישותם, מביאים להצלת אלפי משפחות יהודיות מפינוי, וליישובן של אלפי משפחות חדשות בארצנו. מתוך היום הקשה הזה תצמח תקווה. מהריסות בתיה של עמונה נבנה ישוב חדש. מחצרותיה החרבות נקים גני ילדים בכל רחבי יהודה ושומרון. מהתבוסה המשפטית נכונן משטר חוקי חדש ביו"ש שיסדיר את כלל ההתיישבות, ומאבדן האחיזה הכואב הזה בהר, נצא להחלת ריבונותה של מדינת ישראל ביהודה ושומרון כולה".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "זהו יום קשה ועצוב לעם ישראל. יום בו נדרשות רשויות החוק לבצע את החלטת בג"צ המורה על הריסת יישוב שהמדינה סייעה בהקמתו ופינוי תושבים מבתים בהם הם גרים כבר כ- 20 שנה".

ארדן קרא לכל מי שעל ההר לתת לשוטרים ולכוחות הביטחון לבצע את מלאכתם וכן קרא לח"כים ולמנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולהימנע מפעולות או אמירות שעלולות להחמיר את המצב. "לא נקבל בסלחנות שום הרמת יד או השלכת אבן על שוטר או חייל", אמר השר לביטחון פנים.

הבוקר, עם כניסת כוחות משטרה ליישוב, הפיצו פעילי המאבק הודעה בה נאמר, כי "בשעת הפינוי אף אחד לא קם והולך, גם אם השוטר אומר לכם לקום. לא מתפנים מרצון. תנו לשוטרים להוציא אתכם בכמה שיותר כוח שיידרש להם, ללא אלימות. הכי טוב מבחינתכם שארבעה שוטרים יצטרכו לקחת אדם אחד. השוטרים לא ינהגו באלימות אם לא יפעלו כלפיהם באלימות".

(צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)(צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
הבוקר העריכו אנשי 'מטה המאבק' בעמונה, כי אל המקום הצליחו להגיע עד כה כ- 1,500 בני נוער, כולל המשפחות עצמן המונות יחד, יותר מ-200 נפש. בני הנוער מבעירים צמיגים וקוראים לעבר חברי הכנסת שבאו למקום: "למה באתם? הפקרתם אותנו".

כוחות הביטחון פנו במסר לתושבים, כי "מי שרוצה לעזוב הבוקר - יכול לעזוב. יש פסק זמן שלאחריו כוחות המשטרה יעלו ליישוב ויפנו את אלו שנשארו".

אתמול (שלישי) צה"ל הורה אמש לתושבי עמונה להתפנות מבתיהם בתוך יממה. בישוב נתלו עותקים של צו החתום בידי מפקד פיקוד המרכז, האלוף רוני נומה, הדורש מהתושבים להתפנות בתוך 48 שעות. זאת על פי פסיקת בג"ץ, המורה על המדינה לפנות את עמונה עד שמונה בפברואר.

סמוך לשעה 01:00 הסתיימה הערכת מצב לקראת פינוי עמונה. עם סיומה אמר יו"ר מטה המאבק, אביחי בוארון: "לצערנו הרב, הממשלה מזדרזת להרוס את עמונה בצורה בלתי מוסברת בעליל. היום אחר הצהריים ניהל בג"ץ דיון מעמיק ומקיף בשאלת כשרות מתווה נכסי נפקדים בו הושקעו מאמצים רבים על ידי כל הגורמים ובפרט על ידי התושבים. בית המשפט הודיע שהחלטתו תינתן בהקדם. למרות זאת ברגע זה הממשלה הנחתה את הצבא שלא להמתין להחלטת בג"ץ וכבר בשש בבוקר להתחיל בפינוי עמונה בניגוד לכל הגיון.

(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)(צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

"תושבי עמונה הסכימו לפני חודש וחצי ללכת למתווה נכסי נפקדים תוך התחייבות הדרג ראש הממשלה ושר החינוך לעשות הכל כדי לקיימו. רגע לפני מימוש המתווה המדינה החליטה לבעוט בפתרון הזה ושוב להפר את ההסכם אליו הגיעה עם התושבים ולייצר מתח מיותר ופינוי בכוח במקום שיכול היה להיות מעבר של תושבי עמונה מבתיהם לבתים החלופיים. אנחנו קוראים לדרג המדיני: תתעשתו. קיימו את ההסכם. תנו לבית המשפט להחליט. שנית עמונה לא תיפול".

תושבי עמונה פרסמו הבוקר הודעה לקראת הרס הישוב שצפוי להתרחש בשעות הקרוב. "היום הזה הוא יום שחור לעם ישראל, הוא יום שחור לציונות, הוא יום שחור לשיבת ציון והוא יום שחור לנו תושבי עמונה שנגזר עלינו להיעקר מבתינו וממולדתנו.

"אנו, תושבי עמונה, קוראים לכל הנוער המדהים האידיאליסטי היקר שבא לכאן להיות כאן עימנו, נהלנו מאבק הירואי מכובד ויפה. המשיכו בדרכנו זו. כבדו אותנו ואתכם. אל תנקטו אלימות. נקטו התנגדות פאסיבית לא אלימה. אלימות היא הוצאת ילדה משולחן הכתיבה שלה וילד מחדר המשחקים שלו. זו אלימות. פינוי משפחה מביתה זו אלימות.

"בשנה האחרונה נלחמנו תושבי עמונה את קרב חיינו להצלת בתינו והישוב עמונה. לשברון ליבנו אנחנו יוצאים היום מכאן בעיניים דומעות ובראש מורם ונשבעים למולדתנו: עוד נשוב. אנחנו או בנינו - לא ירחק יום ועוד נשוב לכאן לעמונה".

תגיות:עמונהפינוי עמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה