חדשות בארץ

אש בחזית הדרום: האם חמאס יוזם מערכה נוספת?

"על ישראל להתכונן לגרוע מכל", מזהיר המזרחן ד"ר מרדכי קידר. "חמאס כיום מסוכן יותר מכפי שהיה לפני צוק איתן"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

התעצמותו המחודשת של חמאס, 'טפטוף' הטילים מעזה בימים האחרונים והתגובה הישראלית החריפה – מחזקים את החשש מפני הסלמה נוספת, אלימה ומסוכנת יותר מקודמתה.

גורם ביטחוני בכיר הזהיר בימים האחרונים כי ארגון החמאס חזר למעשה ליכולותיו הצבאיות, שהיו לו לפני מצבע 'צוק איתן'. הן מבחינת מערך המנהרות ההתקפי והן מבחינת מערך הרקטות שיש ברשותו. לדברי אותו גורם, בחסות השקט ששורר ברצועה, חמאס פועל באינטנסיביות לחדש את היכולות שהיו לו לפני 'צוק איתן', והוא אף מצליח.

"החמאס כל הזמן מפתח דברים. לא עובר שבוע בלי שהארגון מבצע שיגורי ניסוי לים", אומר המזרחן ד"ר מרדכי קידר ל'יתד נאמן'. "החמאס עובד כל הזמן סביב השעון, ולא נח לרגע".

לדעת ד"ר קידר, החמאס כיום מסוכן אפילו יותר מכפי שהיה לפני מבצע 'צוק איתן': "הארגון משתפר בקצב מהיר. הם מפתחים, מיצרים ומבריחים ללא הרף. חלק ניכר מחומרי הגלם שהם משתמשים בהם לייצור אמצעי הלחימה הם חומרים מאולתרים שנמצאים בהישג ידם. הם שיקמו את כוחם הצבאי מאז הסבב הקודם, ולהערכתי הם אף חזקים יותר מכפי שהיו קודם, כולל בכל הנוגע למערך המנהרות.

"במידה שתפרוץ חלילה התלקחות נוספת, העימות עלול להיות נרחב ומסוכן יותר מקודמו. על ישראל להתכונן לגרוע מכל", הוא מזהיר.

ד"ר קידר מסביר כי "בעזה יש 80% אבלה. אין עבודה. אין תקווה. התושבים שם חיים בתנאים קשים ביותר. כשכך הם פני הדברים, עולות טענות קשות נגד השלטון. במצבים כאלה, חמאס צריך מפעם לפעם 'זריקת עידוד' בדמות מלחמה עם ישראל.

"להערכתי", חוזר שוב ד"ר קידר, "סבב נוסף בעזה זה רק עניין של זמן. על פניו נראה, חלילה, שתהיה התלקחות נוספת וצריך להיערך לזה".

האם ישראל מוכנה? ד"ר קידר משיב כי "השאלה לגבי המוכנות הישראלית איננה קשורה רק בהיבט הצבאי. מדובר גם בסוגיות מדיניות ופוליטיות לא פשוטות. מורכב מאוד יהיה לתת מענה הולם לתוקפנות של החמאס. אם כי אני מניח שלישראל יש את הכלים ואת היכולות – במכלול ההיבטים הקיימים – להשיב לו כגמולו".

אחד האיומים המרכזיים הנשקפים מחמאס הוא מערך המנהרות ההתקפי של הארגון. בתקופה האחרונה נפוצים מפעם לפעם דיווחים על פעילים צעירים שנמחצים למוות במעבה האדמה, תוך כדי יצירה, העמקה ועיבוי של רשת המנהרות המסועפת. למרות המאמץ הגדול של מערכת הביטחון, לא נמצא עד כה המענה שיפתור את הבעיה החמורה שהמנהרות מהוות.

ואנו, כיהודים מאמינים, זוכרים כי המצב הביטחוני המתוח והמפחיד נועד כדי לעורר אותנו לתפילה וזעקה לבורא שיגאלנו גאולת עולם.

תגיות:עזהחמאס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה