פורים
למה מצוות מתנות לאביונים היא הניצחון האמיתי על המן ועמלק?
המן, מצאצאי עמלק, יישם את השקפת העולם העמלקית: אדם איננו אדם אלא אם השיג הצלחה והאומה מפיקה ממנו תועלת חומרית. להשקפה היהודית יש דעה שונה מהו אדם – דעה שמתבטאת במצוות כמו מתנות לאביונים
- הרב מנחם יעקבזון
- פורסם י"א אדר התשע"ז |עודכן
(צילום: shutterstock)
גזירת המן להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים היא גזירה חסרת תקדים היסטורי, לא היתה כמוה מימות עולם. בגלויות ישראל בעמים - היו גזירות לחץ והשפלה וגם הרג מזדמן, היו כיבושים רוויים בדם. אבל השמדה טוטאלית, אף ללא רקע דתי, לא מצאנו אלא רק בגזירת המן - שהמהדורה השניה שלה בוצעה על ידי הצורר הנורא בשנות השואה, שכפי שאמרו (ויש לכך אסמכתאות) - היה אף הוא זרע עמלק. אכן קו משותף לשתיהן.
המשמעות של גזירה כזאת אומרת שאין לעם היהודי זכות קיום על פני האדמה, אין הם נכללים באנושות, אין הם 'אדם' ולפיכך הקיום שלהם תלוי אם למלך 'שווה להניחם' או אין שווה להניחם כלשון המן במגילה. ואחר שהסיק שאף אין בהם את התועלת של בעלי חיים וכדומה 'למלך אין שווה להניחם'. ובהקדמת ההנחה שאין הם בגדר 'אדם'– אם כן ההשמדה שלהם מתקבלת על הדעת ועל המצפון... קשה להאמין שגישה כזו יכולה להתקיים אבל האומה הגרמנית 'הנאורה והמשכילה' הוכיחה זאת...
כהמשך וכשלב נוסף אמרה הגירסה הנאצית - כי היהודים מקלקלים את צורת המין האנושי, ומן החובה להשמידם לתועלת האנושות… כמובן ,בטרם חיסולם יש להפיק מהם את המקסימום.
הויכוח על מעמדו של היהודי כאדם עומד בעומק המגמה 'לתלות את מרדכי'. זוהי עצת חכמי המן היורדים לתוכנו הפנימי של המאבק! תליה שימשה מאז ומתמיד כמוות בזוי במיוחד, והשורש לכך כנראה במה שנאמר בתורה 'כי קללת אלקים תלוי' – התליה הינה ביזוי צלם אלקים שבאדם... והמן וחבורתו אכן רוצים להדגיש כי מרדכי המייצג בעיניהם את העם היהודי – אכן אינו אדם.
זכות הקיום האנושית למי?
אכן כן, נטוש כאן הויכוח על עצם הזכות הבסיסית של הקיום עלי אדמות, על ההויה עצמה ועל ההגדרה של אדם מהו. עמלק והמן אומרים שישראל אינם קרויים אדם. הקריטריון לאנושיות הוא יכולות והצלחה, העם הזה לא פרודוקטיבי 'למלך אין שווה להניחם'... והוא שווה חיסול!
לשיטת עמלק, אדם הוא מי שנושא את עליונות ההצלחה - המוצלח והמצליח, החכם והתכסיסן. 'ויספר להם המן את כבוד עשרו ורוב בניו ואת אשר גדלו המלך ואת אשר נשאו על כל השרים ועבדי המלך...' מי שהצליח להפיק את המקסימום, ומי שיכול לסייע בכך במובן הלאומי, הוא בר תועלת וזכות קיום. ושוב במהדורתה המודרנית גורסת השיטה הארית, כי לא רק שהגזע העליון הוא הנעלה אלא שגם בו עצמו יש לסנן את הפגועים ולשחרר את העולם מנוכחותם המכבידה – שלא לומר המסוכנת, להמשך השבחת הגזע.
לעומת זאת ,הגישה היהודית שונה מן הקצה אל הקצה. מי שהביא לעולם את ההומניזם זו היהדות , הגורסת שאנושיות היא אהבת האדם ונתינה לזולת באשר הוא.
מהו אדם? ומיהו אדם? מה היא ההגדרה המבדילה בין חיי אדם לחיים של בעלי חיים? במושכל ראשון נראה לתלות את החילוק העיקרי בעובדה שהאדם בעל שכל... אם נקבל את ההנחה הזו נתקדם הלאה להסיק כי ככל שהינו יותר בעל שכל הוא 'יותר אדם' ויותר בעל זכות קיום. זקן חולה אלצהיימר הריהו חלילה כבעל חי ופחות ממנו... ילד פגוע על אחת כמה וכמה (הוא מעולם לא תרם למשק...) וכמו כן מי שיכול יותר להביא תועלת למדינה / לחברה - הוא בעל זכות הקיום. אין זו משנתה של תורת ישראל!
גזענות יהודית?
ההגדרה התלמודית המתנשאת והגזענית כביכול 'אתם קרויים אדם ואין עובדי כוכבים קרויים אדם' מקוממת למדי. ניתן לפטור אותה בהתנצלות כי מדובר כאן על עובדי אלילים הקדמונים, אך אנו נציע כאן הסבר אחר. בפרשת בראשית נאמר 'ויברא את האדם בצלמו בצלם אלוקים ברא אותו' – מהו צלם אלוקים שבאדם? החפץ חיים שאחד מספריו הידועים מוקדש כולו כשמו ל'אהבת חסד' קובע שם בפרק ב' - כי צלם אלוקים מתבטא באדם במידת החסד וההטבה לזולת!
עמלק הוא האנטיתזה להטבה ונתינה. ניתן לומר שעמלק 'מזנב את הנחשלים' גם באומתו, וכפי שמצאנו באותה אומה ארורה שיחד עם תורת הגזע שהולידה את השמדת העם היהודי ברצח אידאולוגי - קבעה את הגישה כי האוכלוסייה הסיעודית אינה בת זכות קיום.
אולם לא רק אומת עמלק דגלה בגישה זו, אם כי אולי הקצינה אותה. אידאולוגיה של רצח מתפשטת היום מכיוון האסלאם הקיצוני, שם הבסיס אינו גזעני אלא דתי. כל מי שאינו נמצא בקבוצה הדתית הספציפית הוא בר מות, וההמתה שלו הינה גבורה עילאית שכל המרבה באכזריותה הרי זה משובח. כשאנו מדברים על מחיית עמלק – מדובר בראש וראשונה על מחיית הגישה המביאה לעולם אכזריות ורצח. חזון ההתגלמות של הרוע לקראת סופו המיוחל מתואר בספרות חז"ל כקואליציה בין הרוע האירופי-נאצי המסמל את עמלק – אדום לבין הרוע האיסלאמי ממורשתו של ישמעאל.
מיותר לציין לאור האמור את משמעותן הנפלאה של מצוות פורים: משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים, ובמיוחד את הוראתו של הרמב"ם כי מוטב להרבות במתנות לאביונים ממשלוח מנות – כי המשמח לב האומללים הללו דומה לשכינה... פורים הוא חג הנתינה לזולת – המגלם את 'צורת האדם' שיש בו צלם אלוקים. זהו הנצחון האמיתי על עמלק!
מעובד מדברי הרב מנחם יעקובזון, ראש ישיבת 'מאור יצחק' במושב חמד
הטור מתפרסם לעילוי נשמת מנחם ורחל שרעבי ע"ה.
לתרומת זכר למחצית השקל עבור פעילות הידברות לשנת תשע"ט לחצו כאן.