חדשות בעולם

מה הופך את ארה"ב למקום הכי לא בריא בעולם המערבי?

מדד הקידום החברתי חושף מסביר מדוע ארה"ב ממוקמת במקום נמוך ביותר, והיא מתקשה לספק לאזרחיה רווחה אישית

  • י"ז אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נתונים הכלכלה האמריקאית נראים במבט ראשוני טובים למדי: אבטלה של פחות מ־5%, קצב מהיר מהממוצע ההיסטורי של יצירת משרות חדשות, התייקרות עקבית במגזר הנדל״ן, דולר חזק, שוק מניות בשיא, רווחי שיא של בנקים ותאגידים גדולים ואינפלציה נמוכה.

כתבה שפורסמה באתר "The Marker" מצביע על כך שלמרות השיפור הכלכלי, ארה"ב מדורגת רק במקום ה-19 בעולם ב"מדד הקידום החברתי".

מטרתו של המדד, שפותח על ידי ארגון הפורום הכלכלי העולמי (WEF), היא להרחיב את נקודת המבט המקרו-כלכלית של מקבלי ההחלטות לזווית חברתית יותר.

המדד מורכב משלושה ענפים מרכזיים, שלכל אחד מהם ארבע קטגוריות: שירותים הומניטריים בסיסיים (הזנה ושירותי בריאות בסיסיים; מים וסניטציה; קורת גג מוגנת; ביטחון אישי); יסודות של רווחה אישית (גישה לידע בסיסי; גישה למידע ותקשורת; בריאות ורווחה אישית; רמת איכות הסביבה), והזדמנויות כלכליות (חופש בחירה אישי; גישה להשכלה גבוהה; סובלנות והכלה; זכויות הפרט).

צוות המחקר של המדד מדגיש כי קיים קשר לא-ליניארי בין שיפור כלכלי לקידום חברתי. "ביצועים כלכליים לבדם אינם מסבירים במלואם קידום חברתי", מציינים בדו"ח. נראה שארצות הברית של העשור הנוכחי היא דוגמה מובהקת לכך.

עיון מעמיק בדו"ח מצביע על כך שנקודת התורפה הגדולה שלה היא ביסודות של רווחה אישית. ארצות הברית קיבלה ציון של 80.3 בענף זה (מקום 32 בעולם). הציון הנמוך נובע מביצועים ירודים במדדים בתחומי הבריאות והרווחה. אלה כוללים שיעור גבוה של מקרי מוות מתחת לגיל 60, שיעור גבוה של מקרי מוות מסרטן, התקפי לב ומחלות לא מדבקות אחרות, שיעור גבוה של התאבדויות ושיעור גבוה של השמנת יתר. בקטגוריה הזאת קיבלה ארה"ב ציון של 60.3 בלבד.

ציון נמוך זה נובע משילוב של גורמים, שפוגעים בעיקר באוכלוסייה הענייה: שעות עבודה ארוכות שיוצרות לחצים נפשיים כבדים, היעדר ביטוח בריאות לעשרות מיליוני אמריקאים שפוגע קשות במצבם הרפואי ובאיכות חייהם, תזונה לקויה המבוססת על מזון מהיר וזול וניכור חברתי שמגביר היבטים כמו בדידות, דיכאון והזנחה עצמית. הגורמים האלה, רובם ככולם, הם תוצר של הקפיטליזם האמריקאי, שיותר מכל דבר אחר, הבטיח לאינדיבידואל במשך המאה החולפת רווחה אישית.

נראה כי למרות עושרה ועוצמתה של ארצות הברית, היא מתקשה מאוד לספק רווחה אישית לאזרח הפשוט.

תגיות:ארה"בעולם המערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה