חדשות בארץ

ממצאים נדירים במהלך סינון עפרו של הר הבית

פרויקט מיוחד שמסנן מזה 13 שנה את עפרו של הר הבית עומד להיפסק, בשל בעיות תקציביות. ומהם הממצאים המדהימים שנחשפו במהלך הסינון?

אתר הסינון (צילום מסך)אתר הסינון (צילום מסך)
אא

מזה 13 שנה שעפרו של הר הבית עובר סינון קפדני, במהלכו אותרו ממצאים עתיקים ויקרי ערך, אלא שכעת ייתכן שהפרויקט ייעצר, למרות שלא הגיע לסיומו.

הכל התחיל בשנת 1999 כאשר התנועה האסלאמית ביצעה בהר הבית עבודות תשתית בניגוד לחוק. כחלק מהעבודות חפר הוואקף ופינה מאות טונות של עפר שנשפך לנחל קדרון הסמוך.

הארכיאולוגים ד"ר גבי ברקאי וצחי דבירה (צויג) החליטו לנצל את ההזדמנות וליזום את פרויקט סינון העפר מהר הבית. כחלק ממנו הם הזמינו מתנדבים מהארץ ומהעולם לבוא לעזור בסינון הקפדני, ובעקבות כך נמצאו גילויים בעלי ערך עצום, כמו חותם מתקופת בית המקדש הראשון אשר מהווה עדות מובהקת לקיומו של הבית הראשון, אחרי שהיו ארכיאולוגים שטענו שהוא כלל לא היה קיים. כמו כן הצליחו הארכיאולוגים לשחזר את הדגמים המפוארים של הריצוף מימי בית שני, והם גם מצאו אוסף גדול של מטבעות עתיקים.

בעפר התגלו גם עשרות אלפי עצמות של צאן ובקר צעירים, מה שמוכיח על  הקרבנות שהוקרבו מידי יום בבית המקדש. על התיעוד המדויק שבו הוקרבו הקרבנות ניתן לדעת באמצעות תיארוך פחמן-14, אלא שבדיקות אלו יקרות מאוד וטרם נעשו.

הארכיאולוגים מציינים כי יש עוד ממצאים ותגליות שטרם נחשפו, כלומר – שלא פורסמו באופן מדעי. לדבריהם, הם זקוקים לעוד חמש שנות סינון, אולם בשבועיים האחרונים הם עצרו את הפרויקט עד שיימצא עבורו מימון. אומנם לפני מספר חודשים נפגש ראש הממשלה עם הארכיאולוגים ולטענתם הוא הביע נכונות לסייע במחצית מקור למימון, אולם הדבר טרם קרה. לאור זאת הם משיקים קמפיין מימון המונים, ומקווים שהציבור יתגייס ויתמוך במיזם.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "משרד ראש הממשלה רואה חשיבות בפרויקט, והתקציב לפרויקט נמצא כעת בבדיקה מול הגופים הרלוונטיים". 

תגיות:הר הביתארכיאולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה