חדשות בעולם

מסמכי האו"ם נחשפים: "המעצמות ידעו על השואה – והתעלמו"

מסמכים שמתפרסמים לראשונה, לאחר שבעה עשורים, חושפים שארה"ב, בריטניה וברית המועצות ידעו על השמדתם של מיליוני יהודים כבר ב-1942, ולא עשו דבר

  • כ"ב ניסן התשע"ז
(צילום: פלאש 90(צילום: פלאש 90
אא

העיתון הבריטי "אינדפנדנט" פרסם הלילה (שלישי) ראיון עם מחבר הספר "זכויות אדם לאחר היטלר", דן פלש, שהצליח לשים את ידיו על מסמכים סודיים של האו"ם שלא היו ידועים בציבור כ-70 שנה. בספר מתואר כי כבר בסוף שנת 1942 ידעו ארה"ב, בריטניה ומדינות הגוש הסובייטי על רציחתם של לפחות שני מיליון יהודים ועל עוד חמישה מיליון נוספים שהיו תחת סיכון ממשי. עם זאת, כמעט ולא נעשה דבר כדי לפעול למען חילוצם מפני המוות.

החוקר חשף כי כבר בשנת 1942 כתבו בעלות הברית בהצהרה רשמית שנותרה חסויה במשרדי האו"ם כי מתקיים טבח ביהודים, וכי חמישה מיליון נמצאים בסכנה.

פלש מציג בספר דברים שאמר ויסקונט קרנבורן, שר וחבר בקבינט המלחמה של ווינסטון צ'רצ'יל, שאמר כי אסור להחשיב את היהודים כמקרה מיוחד וכי בריטניה כבר "עמוסה" במהגרים ושלא ניתן לקלוט עוד.

כמו כן, מציין פלש כי מאמציו של הנציג האמריקני באו"ם בוועדת פשעי המלחמה של הארגון, הרברט פל, נבלמו על ידי אישים שעבדו במחלקת המדינה האמריקנית והיו בעלי דעות אנטישמיות. פל בהמשך העיד כי אותם אישים במחלקת המדינה היו מודאגים שהיחסים הכלכליים בין גרמניה לארה"ב אחרי המלחמה ייפגעו אם יוגשו כתבי אישום נגד אישים גרמניים על מעורבותם בשואה. רק אחרי עדותו הפומבית של פל, הסכימו במחלקת המדינה להתקדם עם הגשת כתבי האישום במשפטי נירנברג נגד הבכירים הנאצים.

הספר מציג נתונים חמורים, המתבססים על מסמכים שהיו חסויים עד היום, מהם עולה תמונה ברורה: "המעצמות ידעו על ההשמדה ההמונית, ובכל זאת עשו מעט מאוד על מנת לנסות ולהציל את היהודים שנמצאו בסכנת חיים".

הסופר, מרצה במרכז ללימודים בינלאומיים ודיפלומטיה באוניברסיטת לונדון, אמר ל"אינדפנדנט" כי "המסמכים החדשים מוסיפים מצבור של מסמרים לארונם של מכחישי השואה על אף שלא צריך עוד הוכחות למחדלים".

תגיות:השואההאו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה