חדשות יהדות
הסב השכול מתחנן: אמרו קדיש לעילוי נשמתה של נכדתי
בקשה מיוחדת להיום, כ"ד בניסן, מאת הגר"ש קלוגר, מגדולי עולם התורה במאה ה-19: "אמרו קדיש לעילוי נשמת נכדתי, בתו היחידה של בני הבכור"
- נעמה גרין
- פורסם כ"ד ניסן התשע"ז |עודכן
(צילום: shutterstock)
בספר 'הליכות שלמה' נכתב כי מרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל נהג לומר קדיש בכל שנה ביום כ"ד בניסן. הסיבה לכך: בקשתו של הרב שלמה קלוגר זצ"ל, ששכל את נכדתו שנפטרה בקיצור שנים ולא הותירה אחריה זרע של קיימא.
הרב שלמה קלוגר זצ"ל, מגדולי עולם התורה בגליציה, חיבר 150 ספרים עם חידושים עצומים בכל מקצועות התורה. באחד מספריו, מזכיר הגר"ש את נכדתו – שאשא מינדל בת חיים יהודה - שהיתה בתו היחידה של בנו הגדול, ונפטרה בחיי אביה וסבה, לאחר שלא זכתה לילדים. בדבריו, מבקש מחבר הספר הגדול מכל אחד אשר לומד מספריו - להזכיר את נשמתה של נכדתו, שיום הפטירה שלה הוא כ"ד ניסן.
כה דבריו: "אבקש ואתחנן מאת כל אשר ילמד מחיבוריי, להזכיר נשמתה בעת פטירתה ביום היאהרצייט שלה היינו כ"ד ניסן". ממשיך הסב ומבקש: "מי שאין זה העדר כבוד לו – יאמר בעצמו קדיש עבורה, ואולי יאסוף כל ירא וחרד בדבר ה' ולבו דווה עליו, יבא לתנות את בת יפת"ח פיהו בתפילה בתחנונים להזכיר נשמתה לטובה".
כאמור, מרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל נענה לבקשתו הנרגשת של הגר"ש קלוגר, ואמר מדי שנה קדיש, כבקשתו. עוד הוסיף הסב הגדול: "ומי שיהיה לו העדר כבודו לפי דעתו, יתן איזה פרוטה לעני כשר לומר עבורה קדיש".
מסיים הגר"ש קלוגר את בקשתו: "וזה הווי חסד של אמת אשר יעשו עם המת ועמדי, ושכרם כפול מן השמים".
אנא קראו פרקי תהילים לעילוי נשמתה של שאשא מינדל בת חיים יהודה:
מזמור ט"ז
(א) מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ. (ב) אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ. (ג) לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם. (ד) יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי. (ה) יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי. (ו) חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי. (ז) אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי. (ח) שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט. (ט) לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח. (י) כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת. (יא) תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח.
מזמור מ"ט
(א) לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר. (ב) שִׁמְעוּ זֹאת כָּל הָעַמִּים הַאֲזִינוּ כָּל יֹשְׁבֵי חָלֶד. (ג) גַּם בְּנֵי אָדָם גַּם בְּנֵי אִישׁ יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן. (ד) פִּי יְדַבֵּר חָכְמוֹת וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת. (ה) אַטֶּה לְמָשָׁל אָזְנִי אֶפְתַּח בְּכִנּוֹר חִידָתִי. (ו) לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי. (ז) הַבֹּטְחִים עַל חֵילָם וּבְרֹב עָשְׁרָם יִתְהַלָּלוּ. (ח) אָח לֹא פָדֹה יִפְדֶּה אִישׁ לֹא יִתֵּן לֵאלֹהִים כָּפְרוֹ. (ט) וְיֵקַר פִּדְיוֹן נַפְשָׁם וְחָדַל לְעוֹלָם. (י) וִיחִי עוֹד לָנֶצַח לֹא יִרְאֶה הַשָּׁחַת. (יא) כִּי יִרְאֶה חֲכָמִים יָמוּתוּ יַחַד כְּסִיל וָבַעַר יֹאבֵדוּ וְעָזְבוּ לַאֲחֵרִים חֵילָם. (יב) קִרְבָּם בָּתֵּימוֹ לְעוֹלָם מִשְׁכְּנֹתָם לְדֹר וָדֹר קָרְאוּ בִשְׁמוֹתָם עֲלֵי אֲדָמוֹת. (יג) וְאָדָם בִּיקָר בַּל יָלִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ. (יד) זֶה דַרְכָּם כֵּסֶל לָמוֹ וְאַחֲרֵיהֶם בְּפִיהֶם יִרְצוּ סֶלָה. (טו) כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵם וַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר וצירם [וְצוּרָם] לְבַלּוֹת שְׁאוֹל מִזְּבֻל לוֹ. (טז) אַךְ אֱלֹהִים יִפְדֶּה נַפְשִׁי מִיַּד שְׁאוֹל כִּי יִקָּחֵנִי סֶלָה. (יז) אַל תִּירָא כִּי יַעֲשִׁר אִישׁ כִּי יִרְבֶּה כְּבוֹד בֵּיתוֹ. (יח) כִּי לֹא בְמוֹתוֹ יִקַּח הַכֹּל לֹא יֵרֵד אַחֲרָיו כְּבוֹדוֹ. (יט) כִּי נַפְשׁוֹ בְּחַיָּיו יְבָרֵךְ וְיוֹדֻךָ כִּי תֵיטִיב לָךְ. (כ) תָּבוֹא עַד דּוֹר אֲבוֹתָיו עַד נֵצַח לֹא יִרְאוּ אוֹר. (כא) אָדָם בִּיקָר וְלֹא יָבִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ.