יום הזיכרון

קידוש ה’: עשרות הגיעו לאזכרת הלוחם שנולד כמוסלמי, התגייר, ונפל כיהודי

מעמד מרגש התקיים אתמול (א') בבית העלמין הצבאי בנתניה, כאשר עשרות אזרחים הגיעו לחלוק כבוד באזכרתו של לוחם האצ"ל וגר הצדק – ברוך מזרחי, שנולד לפני כ-85 שנה למשפחה מוסלמית בשם חמודה אבו אל עיניין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעמד מרגש התקיים אתמול (א') בבית העלמין הצבאי בנתניה, כאשר עשרות אזרחים הגיעו לחלוק כבוד באזכרתו של לוחם האצ"ל וגר הצדק – ברוך מזרחי, שנולד לפני כ-85 שנה למשפחה מוסלמית בשם חמודה אבו אל עיניין.

חמודה התקרב ליהדות לאחר שנחשף לפעילות בית"ר בצפת, העיר בה התגורר עם משפחתו. לאחר שהתוודע ליהדות, החליט להתגייר, הצטרף לבית"ר ומאוחר יותר התגייס לאצ"ל – כברוך מזרחי. מזרחי נתפס במסגרת פעילות הלקאת קצינים בריטיים שארגן האצ"ל, והוגלה עם חבריו למחנה מעצר באריתריאה (אפריקה).

בשנת 1946, ויכוח שהתגלע בין שומרי המחנה הסודאניים לבין היהודים – גרם לכך שהשומרים ירו ביהודים, הרגו שניים מהם ופצעו רבים, ביניהם מזרחי. אירוע זה גרם להד גדול בעולם, ובעקבותיו ביקר הרב הרצוג שהיה הרב הראשי דאז, במחנה. הרב עבר בין המיטות של הפצועים ושאל כיצד יוכל לעזור להם, וכשהגיע למיטתו של מזרחי – ביקש הלה רק דבר אחד: "אם חלילה אמות כאן, תדאג שיביאו אותי לקבר ישראל".

אולם חייו לא הסתיימו בניכר. מזרחי הובא ארצה להחלמה מפצעיו, אך כשיכול היה לעמוד על רגליו ושב לאיתנו – בחר לשוב גם לפעילות מבצעית. ומהפעולה ההיא, האחרונה – לא חזר עוד. הוא נהרג בדרכו לאסוף מודיעין בג'נין, סמוך להתנחלות שא-נור.

גם לקבורה לא זכה עד לשנת 1968, כאשר חבריו יצאו לתור אחר גופתו והביאוהו לקבר ישראל בבית העלמין הצבאי בנתניה. לפני עשור החליטו במועצה האזורית שומרון לקיים אזכרה מיוחדת מדי שנה, כדי לחלוק לו כבוד אחרון.

במהלך הטקס לזיכרו אתמול (א'), נשא את דבריו מ"מ ראש מועצת שומרון יוסי דגן וסיפר לקהל כי לאחר שנפצע והוגלה למחנה באפריקה, כל מה שעניין אותו זה "אם אמות, אני רוצה להיקבר כיהודי". "ברוך מזרחי הי"ד לא זכה להקים משפחה ולא זכה לילדים ונכדים שיגידו עליו קדיש", אמר דגן. "ועל כן, קהילת שא-נור אימצה אותו, והחליטה להפוך למשפחה שלעולם לא הייתה לו. אנו מקפידים בכל שנה להגיע לכאן בט' בניסן, ולערוך לו אזכרה מכובדת וראויה".

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה