חדשות בעולם

אז למה באמת פיטר הנשיא טראמפ את ראש ה-FBI?

פיטורי של ג'יימס קומי, ראש ה-FBI, היו הפתעה גמורה למערכת הפוליטית האמריקאית – כמו גם לקומי עצמו. מה באמת קרה שם?

  • י"ד אייר התשע"ז
ג’יימס קומי וטראמפ (צילום: shutterstock)ג’יימס קומי וטראמפ (צילום: shutterstock)
אא

ג'יימס קומי, ראש ה-FBI, נשא אתמול הרצאה בפני סוכני FBI בלוס אנג'לס כשלפתע קולו של קריין החדשות בקע ממכשיר הטלוויזיה הפועל ברקע ודיווח: 'הנשיא טראמפ פיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי'.

קומי פרץ בצחוק, כך מספרים הנוכחים, ופלט לעברם: 'מתיחה נחמדה'. אבל תוך דקות אחדות הוא חדל לחייך. למכשירי התקשורת הפרטיים שלו הגיעה ההודעה הנחרצת מהבית הלבן: הוא מפוטר – מיידית.

הפיטורים הפילו הלם על המערכת הפוליטית האמריקאית. טראמפ לא היה ידוע כאויב של קומי: למעשה, בשבועות האחרונים של הקמפיין הוא שיבח אותו שוב ושוב על היושרה והאומץ שלו. ולטראמפ ואנשיו היתה סיבה טובה להיות מרוצים מקומי: יותר מסקר אחד מראה כי להחלטתו של ראש ה-FBI להודיע בפומבי על פתיחה מחדש של חקירת המיילים של הילרי קלינטון (חקירה שניסתה לגלות האם יש פליליות בעובדה שקלינטון שלחה מיילים רשמיים בתפקידה כמזכירת המדינה משרת וכתובת מייל פרטיים) שבועיים לפני הבחירות. כמה ימים לאחר מכן הוא כבר הודיע שקצה החוט החדש הסתיים בלא כלום והחקירה נסגרה שוב, אבל הנזק נעשה. אנשיה של קלינטון מעולם לא סלחו לקומי – אבל איזו סיבה היתה לטראמפ לקצוף עליו, בנסיבות הללו?

נתחיל עם הגרסה הרשמית. במכתב הפיטורים ששלח הנשיא טראמפ לקומי, נכתב כי הוא מודח מתפקידו שכן: 'הוא אינו מסוגל להוביל את ה-FBI  באופן אפקטיבי'. דובריו של טראמפ שיצאו לתקשורת כדי להגן על הצעד הצביעו על מסמך שהגישו התובע הכללי ג'ף סשנס וסגנו רוד רוזנשטיין, ובו הם ממליצים לנשיא לפטר את קומי. הנימוק שהם נותנים הוא האופן הכושל בו ניהל את חקירת המיילים של הילרי קלינטון. סשנס ורוזנשטיין, כמובן, לא התלוננו על האופן בו דיווח קומי לציבור על התחדשות החקירה ברגע מכריע בקמפיין – 'התנהלות כושלת' מבחינתם הוא העובדה שהחקירה, לפיהם, לא נוהלה ברצינות הדרושה ולא הסתכמה בהחלטה להעמיד לדין את קלינטון על מעשיה.

אבל על אף העובדה שרפובליקנים רבים רטנו על העובדה שחקירת המיילים של קלינטון הסתיימה בלי כתב אישום, כנראה שזו איננה הסיבה האמיתית לפיטורים. כפי שציינו מספר עיתונאים, התזכיר של סשנס ורוזנשטיין, שהופץ לאנשי התקשורת, נושא את התאריך של אתמול. גם הבית הלבן האפקטיבי ביותר לא פועל במהירות כזו ומפטר אנשים בו ביום שמתקבלת המלצה על כך מאחד ממשרדי הממשלה. המסקנה? כנראה שטראמפ קיבל החלטה לפטר את קומי, ואז ביקש מהתובע הכללי שלו לבנות עבורו קייס לפיטורים.

אז מה הסיבה האמיתית לשליחות של קומי הביתה? בחודשים האחרונים ה-FBI  חוקר במרץ האם היתה מעורבות של ממשלת רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב. כל הסימנים מצביעים על כך שאכן היתה מעורבות כזו – לטובתו של טראמפ. השלב הקריטי של החקירה הוא זה המנסה לברר האם אנשים שעבדו עבור טראמפ קיימו ערוץ קשר ישיר עם הממשלה הרוסית. אתמול, זמן קצר אחרי הפיטורין, הודלפה לתקשורת העובדה כי ה-FBI  כבר כינס חבר מושבעים גדול כדי שיקבל החלטות על הגשות כתבי אישום בפרשיה הזו, והתחיל לזמן אנשים לחקירה בהזהרה. אכן, צירוף מקרים מופלא שבדיוק באותו יום נשלח הבוס הגדול של ה-FBI, קומי, הביתה.

הדמוקרטים, כמובן, צעקו חמס. הם אינם מחבבים את קומי במיוחד בגלל האופן בו חיבל – לטעמם – במסע הבחירות של קלינטון, אבל הם תולים תקוות רבות בחקירת הקשרים בין רוסיה ומטה טראמפ. האם החקירה הזו תמשך כרגע? לא ברור כלל, במיוחד שטראמפ טרם נקב בשם של מועמד מחליף, או בכלל הביע כוונה לאייש את המשרה בקרוב. הדוברת שלו, קליאן קונוואי, אמרה בריאיון לתקשורת כי 'הגיע הזמן להניח בצד את החקירה בעניין רוסיה'. משפט כזה כמובן מקפיץ את הדמוקרטים, אבל לא רק אותם.

שורה של סנאטורים וחברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית ביקרו את התזמון שבו מפוטר קומי. ג'סטין אמאש, חבר קונגרס ממישיגן, אמר כי יבדוק אפשרות להעביר חקיקה שתקים וועדת חקירה עצמאית לבחון את מעורבות רוסיה בבחירות. הסנאטור ריצ'ארד באר, שמוביל את חקירת וועדת המודיעין של הסנאט על מעורבות רוסיה בבחירות, אמר כי הוא מוטרד מאד מהתזמון בו מפוטר קומי. הסנאטורים ג'ף פלייק ובן סאס הוציאו גם הם הודעות גינוי. במילים אחרות: טראמפ אולי הצליח להתפטר מקומי, אבל קשה להאמין שיצליח להתפטר מכל הניסיונות לרדת לחקר האמת בעניין קשריו עם רוסיה.

ומה אומר הנשיא טראמפ בעצמו? הוא עוד לא התבטא בפומבי בענייני פיטורי קומי, אבל לא נמנע – כהרגלו - מהעלאת הגיגיו אל חשבון הטוויטר שלו. "צ'אק שומר הבכיין (מנהיג הדמוקרטים בסנאט, מ.כ.), אמר לאחרונה: 'אין לי אמון בג'יימס קומי יותר'..." צייץ נשיאה של ארצות הברית. "ועכשיו הוא מעמיד פנים שהוא זועם?"

תגיות:ארה"בFBIדונאלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה