חדשות כלכלה

הזווית הכלכלית: האם בזכות התכנית של שר האוצר החיים שלכם ישתנו?

תכנית 'נטו למשפחה' של שר האוצר מורצת בימים אלו, אך האם היא באמת תביא מזור והצלה לתושבי ישראל? וכמה היא תחסוך לנו? הכלכלן יפתח נאמן מעניק סקירה מקיפה על הנושא

משה כחלון (צילום: פלאש 90)משה כחלון (צילום: פלאש 90)
אא

בשבועות האחרונים אנו שומעים שוב ושוב על תכנית 'נטו למשפחה' שמקודמת על ידי שר האוצר משה כחלון. בין היתר מעורבים בה מושגים כמו 'צהרונים', 'מס הכנסה' והרבה דיבורים על כסף. אך האם באמת אנו עומדים להרוויח מהתכנית הזו? ומהי המשמעות שלה בכלל?

כדי לעשות סדר בדברים פנינו לשוחח עם יפתח נאמן, כלכלן, מנכ"ל 'נאמן ביטוח פיננסים'. "ראשית כל", הוא מבהיר, "צריך להבין שתכנית נטו למשפחה, באה במטרה לחזק מצד אחד את מעמד הביניים, כלומר – את המשפחות בהן יש שני בני זוג עובדים, עם 2-3 ילדים, אך עדיין קשה להם לחיות ברמת החיים שהם מצפים לה. מצד שני היא נועדה גם כדי לחזק את השכבות החלשות ואת המשפחות שמתגוררות ביישובים החלשים, לתת להן עידוד, כדי לעזור להן להתקיים ולשרוד".

יפתח נאמןיפתח נאמן

מה כוללת התכנית?

"התכנית מגיעה משני אגפים – היא פועלת גם באגף של הקטנת הוצאות, כלומר – היא תאפשר לנו לשלם פחות על כל מיני דברים, וגם באגף של הגדלת הכנסות – היא תסייע לכך שתהיה לנו הכנסה גבוהה יותר. בתכנית יש ארבעה נושאים עיקריים, ואנסה לגעת בכולם בקצרה:

1. הוספת נקודות זיכוי להורים לילדים

"במסגרת סעיף זה יקבלו הורים לילדים קטנים יותר נקודות זיכוי. ככל שיש יותר נקודות זיכוי, זה אומר פטור ממס הכנסה, כך נוכל ליהנות יותר מהכסף שיישאר לנו מהמשכורת. בסעיף הזה יש גם התייחסות להשוואה בין גברים לנשים. עד היום נשים קיבלו יותר נקודות זיכוי מגברים, וזה גרם להתמרמרות בקרב הגברים שהיו לפעמים המפרנסים היחידים בבית,  ובכל זאת הם לא קיבלו את מירב נקודות הזיכוי. כעת עומדת להיות השוואה, ובכך הדבר יוביל לחיסכון משפחתי.

"חשוב לדעת", מבהיר יפתח, "שמדובר בסעיף שרלוונטי בעיקר לאנשים שמרוויחים משכורות גבוהות. ככל שהם יקבלו פטור ממס, כך יישאר בידיהם יותר כסף. אנשים שממילא השתכרו משכורת מינימום, היו רחוקים גם ככה מתשלום המס ולא נדרשו לשלם. סעיף זה של התכנית נוגע בעיקר לאנשים מהמעמד הבינוני ומעלה".

2. סבסוד צהרונים

"כפי שיודעת כל אם עובדת – היא זכאית כיום לקבל סבסוד לצהרון של הילדים בגילי הגן וכיתות א'-ב' בהתאם ליישוב שבו היא מתגוררת. כל יישובי הארץ מדורגים בדירוג סוציואקונומי של 1-10. הרשויות המוחלשות (כמו למשל הערים החרדיות) מקבלות את ההנחה המקסימאלית, ואילו הרשויות בדירוג הגבוה (למשל כפר שמריהו) משלמות מחיר מלא.

"כעת, עומדת התכנית לסבסד באופן משמעותי מאוד את הצהרונים, כאשר הנוסחה היא כזו: שככל שהיישוב עני וחלש יותר, כך הסבסוד יהיה גבוה יותר. כך יוצא שהסעיף הזה תומך באופן מובהק במשפחות המתגוררות ביישובים החלשים. זה יכול לעזור להן עד כדי חיסכון של אלפי שקלים בשנה".

3. הגדלת מענק עבודה

"את הגדלת מענק העבודה אנו מכירים יותר בשם הפופולארי 'מס הכנסה שלילי'. גם כאן מדובר בנושא שרלוונטי בעיקר לאנשים המצויים בשכבות החלשות. הם בעצם לא מרוויחים מספיק, ולכן המדינה 'מחזירה להם כסף'. זהו סוג של מס הכנסה שלילי, כדי שהם יגיעו לרף מסוים של שכר מינימאלי. עבור אותן שכבות המענק הזה יגדל, אך שר האוצר עדיין לא חשף פרטים מדויקים. כפי הנראה גם כאן הסבסוד יהיה משמעותי, עד כדי אלפי שקלים בשנה".

4. הורדת מיסוי של מכסים למוצרי צריכה השווים לכל נפש

"כאן בחר השר להתייחס למוצרי צריכה שלדעתו כל משפחה זקוקה להם – אלו מכשירים סלולאריים וכן הנעלה וביגוד לילדים. המס על מכשירים סלולאריים בוטל לחלוטין, מה שאומר שהמכשירים יוזלו מן הסתם במאות שקלים, המס על ההנעלה בוטל אף הוא – הנעליים יהיו ללא מכס בכלל, ואילו על ביגוד לתינוקות ירד המס לשיעורים נמוכים מאוד של בין 3% ל-6%".

רגע אחד, נראה שמדובר כאן בהטבה לחברות היבואניות, אולי הן בכלל לא יעבירו אותה לצרכנים?

"זה נכון, כחלון הוא בהחלט קפיטליסט והוא נותן לכוחות השוק לעשות את שלהם. כך הוא גם עשה לפני כמה שנים בשוק הסלולאר, כאשר הוא פתח אותו לתחרות. גם כאן, הוא יוצא מנקודת הנחה שאם רשת אחת תוריד את מחירי הסלולאר, אז אף אחד לא יקנה אצל המתחרים, וכך הוא מאמין שגם יהיה בתחום ההנעלה והביגוד לתינוקות, למרות שזהו שוק קשה יותר".

 

הזווית הפוליטית

ומאחורי כל התכנית, עומדת לדבריו של יפתח נאמן גם הזווית הפוליטית. "צריכים להבין שכחלון מתמודד בימים אלו עם בעיה קשה בתחום הדיור. כי למעשה, על זה הוא רץ ובזכות הדיור הוא נבחר, ודווקא בתחום הזה קשה לו. הוא גם סובל מתדמית בעייתית בכלל כשר אוצר. הוא רואה את הסקרים ולא רוצה ללכת הביתה. כדי להמשיך בקדנציה הבאה הוא מבין שהוא חייב להיות פופוליסט. הוא קולט שעליו להראות שהוא כן דואג למעמד הביניים, לכלכלה ולעם. לכן הוציא את התכנית בלי לשתף אף אחד. הקצב שהוא העביר את זה היה מטורף. ברור לגמרי שאם לא היה לו עניין אישי בתכנית הזו בגלל הישרדות פוליטית, אז אין שום סיכוי שמשרד האוצר היה מעביר אותה".

מדוע?

"כי יש כאן בעיה מהותית מאוד – סכום הכסף שנדרש לצורך מימון הפרויקט הזה, וכעת מדובר ב-4 מיליארד שקלים, נלקח מכספים של עודפי מיסים שנותרו השנה. אבל מה יהיה בשנים הבאות? מי אמר שגם אז יהיו עודפי מיסים? איך אפשר לקדם תכנית כלכלית-חברתית-לאומית שאמורה להיות ארוכת טווח, בזמן שלא ברור על אלו סכומים היא מתבססת?"

בשורה התחתונה - אתה חושב שיש כאן בשורה  של ממש עבור משפחות?

"אני חושב שמשקי הבית החלשים בהחלט ייהנו מהתכנית. אנשים שנמצאים במצוקה כלכלית חריפה ומרגישים כל שקל בתקציב שלהם, ירגישו ללא ספק את הסיוע, בעיקר בצהרונים ובמס ההכנסה השלילי. זה לא שהתכנית תהפוך אותם לאנשים שחיים חיי רווח ופאר, אבל הם בוודאי ירגישו הקלה. לעומתם, מעמד הביניים פחות ירגיש את הבשורה הגדולה. אז אולי הוא יקנה את האייפון החדש שתכנן לרכוש ב-500 שקלים פחות, אבל לא יהיה כאן שינוי משמעותי מאוד".

ומה הסטאטוס של התכנית? איפה היא עומדת כעת?

"למרות שכחלון הגיש את התכנית כמקשה אחת, לא מדובר כאן בהצעת חוק, ולכן כל אחד מהסעיפים אמור לעבור בכנסת בנפרד.  אישור על הוספת נקודות זיכוי כבר עבר וגם הורדת המכסים בדרך לעבור. לכאורה אין סיבה שהסעיפים האחרים יתעכבו, כי אין כוח חזק שמתנגד. גם ראש הממשלה אינו מתנגד למהלך".

תגיות:שר האוצרמשה כחלוןכלכלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה