דברי תורה

ותן חלקנו לפרשת בחוקותי: איפה הכסף?

לְהֵיכָן נֶעֱלַם הַכֶּסֶף? שְׁאֵלָה נוֹקֶבֶת זוֹ שׁוֹאֵל עַצְמוֹ כָּל אָדָם בְּעֵת מַשְׁבֵּר כַּלְכָּלִי. הַאִם הַכֶּסֶף הִתְאַדָּה? הֵיכָן הוּא?! הַתְּשׁוּבָה - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם כ"ד אייר התשע"ז |עודכן
אא

"וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם" - לֹא גִשְׁמֵי כָל הָאֲרָצוֹת… שֶׁיִּהְיֶה הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְרָעָב בְּכָל הָאֲרָצוֹת, וְיִהְיוּ כָל הָאֲרָצוֹת בָּאִין לוֹקְחִין מִכֶּם פֵּרוֹת וּמְעַשְּׁרִין אֶתְכֶם בִּכְסָפִים. (ויקרא רבה, פרשת בחקותי)

 

פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ פּוֹתַחַת בְּהַבְטָחוֹת מַפְלִיגוֹת : "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם, וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע. וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם".

"וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם" - הַגְּשָׁמִים שֶׁיֵּרְדוּ בְאַרְצְכֶם יֵרְדוּ בְעִתָּם וְיִהְיוּ מוֹעִילִים, וְאָז יִהְיֶה הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל בִּלְבַד וּבְיֶתֶר הָאֲרָצוֹת יִהְיֶה מַחְסוֹר, וְכָל הָאֲרָצוֹת יִזְדַּקְּקוּ לִרְכֹּשׁ מִכֶּם פֵּרוֹת וְיַעֲשִׁירוּ אֶתְכֶם.

* * *

"הַמַּשְׁבֵּר הַלְּאֻמִּי וְסִבּוֹתָיו" , הוּא שְׁמוֹ שֶׁל מַאֲמָר מַבְרִיק שֶׁכָּתַב רַבִּי אֶלְחָנָן וַסֶּרְמַן הי"ד בַּתְּקוּפָה שֶׁבֵּין שְׁתֵּי מִלְחֲמוֹת הָעוֹלָם. בְּאוֹתָהּ תְּקוּפָה הָיָה מַשְׁבֵּר כַּלְכָּלִי כְּלַל עוֹלָמִי, "הַשֵּׁפֶל הַגָּדוֹל". בְּרוֹקֶרִים קָפְצוּ אֶל מוֹתָם לְאַחַר נְפִילָה דְּרַסְטִית שֶׁל הַמְּנָיוֹת, וְהָעוֹלָם נִקְלַע לְמַשְׁבֵּר כַּלְכָּלִי חֲסַר תַּקְדִּים בְּהֶקֵפוֹ. דַּי אִם נְסַכֵּם אֶת הַמַּשְׁבֵּר, בְּמִלּוֹתָיו שֶׁל הַכַּלְכְּלָן הָאָמֶרִיקָנִי רִיצַ'רְד סֵילְסְמַן: "כָּל מִי שֶׁקָּנָה מְנָיוֹת בְּאֶמְצַע 1929 וְהֶחֱזִיק בָּהֶן, רָאָה אֶת רֹב חַיָּיו הַבּוֹגְרִים חוֹלְפִים מוּל פָּנָיו לִפְנֵי שֶׁחָזַר לְאִזּוּן כַּלְכָּלִי".

הַמַּשְׁבֵּר לֹא פָסַח עַל אֵרוֹפָּה, וְהָיָה אַחַד הַגּוֹרְמִים הָעִקָּרִיִּים לִנְסִיקָתוֹ שֶׁל הִיטְלֶר ימ"ש.

בִּתְחִלַּת מַאֲמָרוֹ כָּתַב רַבִּי אֶלְחָנָן, כִּי טֶבַע הָאָדָם הוּא שֶׁאֶת הַצְלָחוֹתָיו הוּא זוֹקֵף לִזְכוּתוֹ, אַךְ אֶת כִּשְׁלוֹנוֹתָיו הוּא תוֹלֶה בְּחֶסְרוֹנוֹתֵיהֶם שֶׁל אֲחֵרִים וּבְגוֹרְמִים חִיצוֹנִיִּים. כָּךְ נוֹהֵג הָאָדָם בִּפְרָט, וְכָךְ נוֹהֲגוֹת גַּם הָאֻמּוֹת הַמְחַפְּשׂוֹת אֲשֵׁמִים בְּצָרוֹתֵיהֶן וּבְסִבְלוֹתֵיהֶן. אַךְ הַתּוֹרָה מוֹרָה לָנוּ הַנְהָגָה אַחֶרֶת, כַּאֲשֶׁר הַשְּׁבָטִים הָיוּ בְּמַצָּב קָשֶׁה, הָאָשְׁמוּ בַּחֲשָׁדוֹת חֲמוּרִים וְעָמְדוּ בְּסַכָּנַת רְדִיפוֹת שֶׁהֻטְּלוּ עֲלֵיהֶם עַל יְדֵי הַמִּשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ, מִיָּד אָמְרוּ  "אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ", לֹא רֹעַ לִבּוֹ שֶׁל הַמִּשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אוֹ סִבּוֹת אֲחֵרוֹת, רַק אָנוּ הֵבֵאנוּ זֹאת עַל עַצְמֵנוּ, לֹא מִקְרֶה הַדָּבָר הֵבִינוּ הַשְּׁבָטִים וְהִכְרִיזוּ : "מַה זֹּאת עָשָׂה ה' לָנוּ", כִּי יָדְעוּ שֶׁרַק השי"ת הוּא מְסוֹבֵב כָּל הַסִּבּוֹת.

אֵין לָנוּ לְחַפֵּשׂ סִבּוֹת טִבְעִיּוֹת פַּשְׁטָנִיּוֹת, קוֹבֵעַ רַבִּי אֶלְחָנָן, שֶׁהֲרֵי לֹא הַגּוֹרְמִים וְהַמְּנִיעִים הַחִיצוֹנִיִּים מְבִיאִים אֶת הַמַּשְׁבֵּר, כִּי אִם לְהֵפֶךְ, לְאַחַר שֶׁנִּגְזַר מִשָּׁמַיִם כִּי הָעוֹלָם יִסְבֹּל מִמַּשְׁבֵּר כָּלְשֶׁהוּ – מְדִינִי, בִּטְחוֹנִי, אוֹ כַלְכָּלִי - נוֹצָרוֹת סִבּוֹת וְהִשְׁתַּלְשְׁלֻיּוֹת שׁוֹנוֹת שֶׁיָּבִיאוּ אוֹתוֹ לָעוֹלָם, וְכַאֲשֶׁר אֲנָשִׁים מְחַפְּשִׂים אֶת הַגּוֹרְמִים הַטִּבְעִיִּים שֶׁל הַהִתְדַּרְדְּרוּת, הֲרֵי זֶה מֵעֵין "הֲיִתְפָּאֵר הַגַּרְזֶן עַל הַחֹצֵב בּוֹ" .

וְכָךְ הוּא כוֹתֵב עַל הַמַּשְׁבֵּר הַכַּלְכָּלִי (בְּתַרְגּוּם חָפְשִׁי מֵאִידִישׁ): יֵשׁ לְהַבִּיט בְּעֵינַיִם פְּקוּחוֹת מֵהֵיכָן מַגִּיעִים הָעֲנָנִים הַמַּחְשִׁיכִים אֶת הָעוֹלָם, יֵשׁ לִדְרֹשׁ אֶת הַמַּשְׁמָעוּת הָעֲמֻקָּה שֶׁל הַמַּשְׁבֵּר כְּדֵי לִמְצֹא אֶת הָרְפוּאוֹת הַמַּתְאִימוֹת, יֵשׁ לָדַעַת קֹדֶם לָכֵן אֶת הַדִּיאַגְנוֹזָה שֶׁל הַמַּחֲלָה, הָעוֹלָם רוֹאֶה אֶת הַמַּשְׁבֵּר בְּצוּרָה פַשְׁטָנִית: חָסֵר כֶּסֶף, וְלָכֵן כֻּלָּם הִתְרוֹשָׁשׁוּ. אַךְ לְאַחַר הִתְבּוֹנְנוּת נַגִּיעַ לַמַּסְקָנָה כִּי הֶסְבֵּר זֶה הוּא חֲסַר טָּעַם. אָכֵן קוֹרֶה שֶׁיְּחִידִים מִתְרוֹשְׁשִׁים וַאֲחֵרִים מִתְעַשְּׁרִים, מַמְלָכָה פְלוֹנִית יוֹרֶדֶת מִנְּכָסֶיהָ וְאַחֶרֶת זוֹכָה בָהֶם, הַכֶּסֶף נוֹדֵד מִסִּבּוֹת כָּאֵלּוּ וַאֲחֵרוֹת מִכָּאן לְשָׁם וּמִשָּׁם לְכָאן - אַךְ כֵּיצַד יִתָּכֵן לְהָבִין שֶׁהָעוֹלָם כֻּלּוֹ מִתְרוֹשֵׁשׁ, וְכִי הַכֶּסֶף הִתְכַּלָּה וְחָלַף מִן הָעוֹלָם? הֲלֹא אִישׁ לֹא הִשְׁמִיד אוֹתוֹ, וְאִם כֵּן לְהֵיכָן נֶעֱלַם הַכָּסֶף?

הַתְּשׁוּבָה לְכָךְ הִיא פְשׁוּטָה, הַכֶּסֶף נִמְצָא, אַךְ הוּא טָמוּן וְגָנוּז בִּידֵי מִילְיַארְדֶּרִים פְּרָטִיִּים, אוֹ בְקֻפּוֹת בַּנְקִים מַמְלַכְתִּיִּים לְלֹא כָל תְּזוּזָה. אֲנָשִׁים אִבְּדוּ אֶת הָאֵמוּן אִישׁ בְּרֵעֵהוּ וְהִפְסִיקוּ לְהַלְווֹת כֶּסֶף וְלַעֲשׂוֹת בּוֹ מִסְחָר. קִיּוּם הָעוֹלָם הַכַּלְכָּלִי תָּלוּי בַּתְּנוּעָה שֶׁל הַכֶּסֶף הָעוֹבֵר מִיָּד לְיָד דֶּרֶךְ אַלְפֵי יָדַיִם, בְּמִסְחָר, הַלְוָאוֹת וְאַשְׁרַאי וְכיו"ב, וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זַ"ל : 'לָמָּה נִקְרָא שְׁמָם זוּזִים, שֶׁזָּזִים מִזֶּה לָזֶה'. כָּל כֹּחוֹ שֶׁל הַכֶּסֶף טָמוּן בְּכָךְ שֶׁהוּא מָצוּי בִּתְנוּעָה, כְּשֶׁכֶּסֶף מֻנָּח בְּלֹא תְזוּזָה, אֲפִלּוּ קַיָּמִים אוֹצָרוֹת וּסְכוּמֵי עָתָק אַךְ חוֹשְׁשִׁים לְהַשְׁקִיעַ אוֹתָם וּלְמָסְרָם לִידֵי אֲחֵרִים, אִישׁ אֵינוֹ נֶהֱנֶה מֵהַכֶּסֶף, גַּם לֹא בְעָלָיו. כֶּסֶף אִי אֶפְשָׁר לֶאֱכֹל אוֹ לִלְבֹּשׁ, יֵשׁ לוֹ עֵרֶךְ וְתוֹעֶלֶת רַק כְּשֶׁהוּא בִתְנוּעָה, זֶהוּ יְסוֹד הַדְּבָרִים וּבָזֶה טָמוּן שֹׁרֶשׁ הָעֹנִי הַכְּלָלִי וְהַמַּקִּיף.

וּלְאַחַר שֶׁעָמַדְנוּ עַל כָּךְ שֶׁהַמַּשְׁבֵּר לֹא נִגְרַם בְּשֶׁל 'חֹסֶר כֶּסֶף' אֶלָּא בְשֶׁל חֹסֶר אֵמוּן, נִשְׁאֶלֶת הַשְּׁאֵלָה: אָכֵן מַדּוּעַ נֶעֱנַשׁ הָעוֹלָם דַּוְקָא בְכָךְ?

הָעֹנֶשׁ לֹא נוֹעָד לְהַזִּיק וְלִפְגֹּעַ, אֶלָּא לְשַׁפֵּר וּלְתַקֵּן מִתּוֹךְ חִנּוּךְ אֲבָהִי שֶׁל 'לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וְיִירָאוּ'. אַךְ כַּיּוֹם אֵין לָנוּ נְבִיאִים, וְלָכֵן קָבַע הקב"ה בָּעוֹלָם שֶׁהָעֹנֶשׁ יִהְיֶה מֵעֵין הָעֲבֵרָה, כְּדֵי שֶׁנָּבִין מַה יֵשׁ לְתַקֵּן.

וְהִנֵּה, בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן הוּטַל הָעוֹלָם לִתְהוֹם שֶׁל כְּפִירָה בַּה' וּבְתוֹרָתוֹ, בִּמְקוֹם הַיֵּצֶר שֶׁל עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁבִּטְּלוּהוּ חֲזַ"ל  הִתְחַזֵּק יֵצֶר הַכְּפִירָה, שֶׁלְּפִי הַתּוֹרָה הוּא חֵטְא יוֹתֵר חָמוּר . וּפֹה טָמוּן הַפִּתְרוֹן לַהֲבָנַת הַמַּשְׁבֵּר הַבֵּינְלְאֻמִּי: הָעֹנֶשׁ הוּא מֵעֵין הָעֲבֵרָה - אַתֶּם הִשְׁלַכְתֶּם אֶת הָאֱמוּנָה בְּבוֹרֵא הָעוֹלָם, הִזְנַחְתֶּם אֶת הָאֱמוּנָה בַתּוֹרָה, שֶׁבָּהּ הָעוֹלָם תָּלוּי, וְלָכֵן נוֹטְלִים גַּם מִכֶּם אֶת הָאֱמוּנָה, אֶת הָאֵמוּן הַהֲדָדִי, כְּדֵי שֶׁאֲנָשִׁים יָחוּשׁוּ עַל בְּשָׂרָם כֵּיצַד מִתְנַהֵל עוֹלָם בְּלֹא אֱמוּנָה.

עִקַּר סִבַּת הַמַּשְׁבֵּר הַבֵּינְלְאֻמִּי נְעוּצָה, אֵפוֹא, בְּכָךְ שֶׁהָעוֹלָם מָרַד בַּהַנְהָגָה הָעֶלְיוֹנָה, וְלֹא בִגְלַל סִבּוֹת שִׁטְחִיּוֹת וּפַשְׁטָנִיּוֹת כָּאֵלּוּ וַאֲחֵרוֹת, הַמַּשְׁבֵּר הַנּוֹכְחִי אֵינוֹ מַשְׁבֵּר פִינַנְסִי אֶלָּא מַשְׁבֵּר אֵמוּן וְחֶסְרוֹן הָאֱמוּנָה בָּאָדָם, פֹּעַל יוֹצֵא וְתוֹצָאָה יְשִׁירָה מֵחֶסְרוֹן הָאֱמוּנָה בְּהַנְהָגַת הַבּוֹרֵא.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:כסףותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה