מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מדיח כלים בשבת, אוטיסט בתחיית המתים, ואיך חיו בעבר מאות שנים?

מקבץ שו"ת 41# – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

  • כ"ה אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם אפשר להשתמש במדיח כלים עם שעון שבת בשבת?

אסור להשתמש במדיח כלים בשבת, גם כשהוא מופעל באמצעות שעון שבת המכוון מערב שבת לשטוף את הכלים בשבת (שמירת שבת כהלכתה החדש חלק א' פרק י"ב סעיף ל"ז, פסקי תשובות סימן רנ"ב אות ו', וספר הליכות שבת חלק א' עמוד תמ"ח).

* * *

2. מה אומרת ההלכה לגבי רישיון לאישה/ בחורה?

דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שבמקום צורך מותר לאישה לעשות רישיון נהיגה (ומכתבו בזה נדפס בראש קונטרס "כי  בא מועד" על פסח. וע"ע בשו"ת אשר חנן חלק ג' סימן סז אות ב, ובספר לבושה של תורה עמודים תתל"ט-תתמד", ובספר מאיר נתיבים עמוד 133).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

3. מה היהדות אומרת או מעדיפה, אישה רווקה כבת 38 ללא זוגיות וללא ילדים וללא עתיד של משפחה, או בת 38 הנישאת לגוי, ומביאה ילדים לעולם, ומנסה לגייר את הבעל? מה עדיף, רווקות לנצח או נישואים והבאת ילדים יהודים מבעל גוי?

ברור שעדיף רווקות לנצח בעולם הזה, ולזכות בזכות מסירות נפשך לחי נצח בעולם הבא, מאשר הנאה רגעית בעולם הזה, ולהיכרת לגמרי מהעולם הבא, לסבול חיי נצח, ולהפסיד את כל הייעודים המיועדים לנו לעולם הבא. בנוסף לכך, עדיין לא נגזרו עליך חיי רווקות לנצח, בגיל 38 אפשר עדיין למצוא יהודי הגון, שתוכלי לבנות איתו בית נאמן לה` ולתורתו, למרות אכזבות העבר, ולא תחיי חיי רווקות כל חייך.

וה' יהיה בעזרך לבל תיכשלי בחטא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

4. אני בן 14, ומאז הבר מצווה אני מתחזק ממש, כמו שיעורי תורה 3 תפילות, שבת וכו', בהתחלה אמא שלי נלחצה, אבל כשהתחלתי לדבר איתה ולקבוע דברים, זה הסתדר. השבוע הזה ביום שבת יש יום הולדת 70 של קרוב משפחה, ולאמא שלי זה חשוב שאני אלך, אבל היא נתנה לי את האפשרות לבחור. אבל אני גם מתבייש קצת, בגלל שהיא תגיד על זה גם לכולם ואז הם יתחילו לדבר וזה (וגם מהדוד לא כל כך נעים לי), ומצד שני אני קצת פוחד לנסוע בשבת, הרי זה בפרהסיה ואני לא יודע מה לעשות. ואמרתי גם שאם אני הולך, שכנראה שלא, אז זה יהיה פעם אחרונה. מה אעשה?

אשריך ואשרי חלקך שזכית לכך.

אם יש לך אפשרות להיות בעיר הזו כל השבת, בוודאי תלך. אם לא, אל תלך ואל תסע בשבת, ותקנה לאמא מתנה או תכתוב לה מכתב תודה על ההבנה שלה.

* * *

5. מאחר שעדיין אין לי ולבעלי ילדים כבר 3 שנים, נאמר לנו שאם נבטיח שכשייוולד לנו בן ב״ה נקרא על שמו של רבי שמעון בר יוחאי – בל״ג בעומר, כלומר שם ראשון/שני שמעון נזכה בעז״ה לישועת פרי בטן. הבעיה היא ששמו של אבי הוא שמעון. האם זאת בעיה? אגב אנחנו ספרדים- מרוקאים.

1. אקדים שבאמת הובא סגולה כזאת בספר טעמי המנהגים (עמוד רס"ג), וזה לשונו: בעינינו ראינו שהרבה חשוכי בנים (ל"ע) שנדרו נדר שבהוולד להם בן, יקראו את הבן הנולד "שמעון" על שם רשב"י, או שנדרו שיעשו את התגלחת הראשונה של הילד במירון, נושעו בזכות בתנא רשב"י, ע"כ.

2. לפי מנהג הספרדים אפשר לקרוא לילד באותו שם של סביו גם בחייו (ילקוט יוסף, שובע שמחות, חלק ב', פרק י' סעיף ב').

* * *

6. איך יכול להיות שאנשים חיו מאות שנים, כמו שמסופר בתנ"ך? הרי אין כיום שום יצור שיכול לחיות 800 שנה, ואין שום עדות ב-DNA של האדם שהיה בו משהו שמאפשר את זה, החמצן פועל על התאים כמו שהוא פועל היום.

לא רק שהדבר אפשרי, אלא שמדענים בני ימינו מנסים לגלות את המכניזם הביולוגי שיאפשר לשחזרו. זאת מאחר שהדנ"א הוא שקובע את מהירות הזקנה של התאים, כך שתאורטית ניתן לשנותו. ראה עוד במאמרי.

* * *

7. רציתי לדעת האם חתן שבוע לפני החתונה, אסור לו לצאת מהבית לבד בלילה?

אין לחתן וכלה לצאת לבדם לשוק, בלא שיהיה להם שומר (הרמ"א אבן העזר סימן ס"ד סעיף א').

אולם שמירה זו נחוצה רק מזמן כניסתם לחופה במשך כל שבעת ימי המשתה, בין בשעות הלילה ובין בשעות היום.

מקורות: ארחות רבנו חלק ג' (עמוד רנ"ז), שו"ת שבט הלוי חלק ט' (סימן עד"ר אות א'), נטעי גבריאל על נשואין חלק ב' (פרק נ"ז סעיף ט"ז). וע"ע פסקי תשובות (סימן רל"ט אות י,א) שיש שהקפידו על ליווי החתן והכלה כבר מתחילת השבוע שחל בו הנישואין. וע"ע בשו"ת שלחן הלוי חלק א' (עמוד ער"ב) ובשו"ת שבט הקהתי חלק ד' (סימן שט"ז) ובשו"ת ודרשת וחקרת ח"ג (חלק אבן העזר סימן י"ד) ובספר מנחה לחיים (עמודים ל"ה-ל"ו, ועמודים נ"ד-נ"ה).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. אני כותבת הרבה בראשי דפים ״בשם ה׳ נעשה ונצליח״. האם הדפים הללו דרושים גניזה?

דף שכתוב עליו "בשם ה' נעשה ונצליח" אינו טעון גניזה, היות שזה לא פסוק בתורה או מאמר חז"ל אלא רק פתגם. ולכן ניתן לזרוק דפים אלו לפח כרגיל (וכ"כ בספר גנזי הקודש עמוד של"ו).

* * *

9. האם מי שנפטר עם מגבלה שכלית, או אוטיסט, או תסמונת דאון – יתרפא בתחיית המתים, או יתעורר בכלל?

כל בעלי המומין יתרפאו לעתיד לבוא. אלא שקודם הם יקומו לתחייה עם המום, ורק לאחר מכן הם יתרפאו.
 
מקורות: כך מפורש במסכת סנהדרין (דף צ"א עמוד ב'). וראה טעם הדבר בבראשית רבה (פרשה צ"ה פ"א) ובמדרש תנחומא (פרשת ויגש פ"ח) שהוא כדי שלא יאמרו הרשעים, אחרים המית ואחרים החיה. ולכן אמר הקב"ה, יעמדו כמו שהלכו, ואחר כך אני מרפא אותן. וע"ע במהרש"א בסנהדרין (שם) ובספר בית אלקים (שער היסודות פרק נ"ט).

* * *

10. האם גם בימינו חירש נחשב לשוטה? אני יודע שבתקופת הגמרא חירש היה נחשב כנחות וטיפש מפני שאי אפשר היה ללמד ולתקשר איתם, אך הדבר אפשרי כיום בזכות שפת הסימנים. האם עובדה זאת משנה את האמירה שחירש נחשב לשוטה?

אם החרש למד לתקשר ולהיות כפיקח, הרי הוא נחשב כפיקח לכל דבר.

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה