חדשות בעולם

טלטלה בעולם הערבי: מצרים וסעודיה הודיעו על ניתוק הקשרים עם קטאר

שבועיים לאחר ביקורו של טראמפ: מדינות סוניות הודיעו על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר בשל תמיכתה הכספית בארגוני הטרור

  • י"א סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שבועיים לאחר ביקורו של טראמפ במזרח התיכון: במהלך מתואם הודיעו הלילה (שני) סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות, על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר. הסיבה: תמיכתה הכספית של האחרונה בארגוני טרור.

נוסף על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים בין המדינות, סולקה קטאר מהקואליציה הערבית בתימן. כן הודיעה מצרים כי היא סוגרת את נתיביה הימיים והאוויריים בפני כלי טיס ושיט קטארים.

לפי הודעת סעודיה, על אזרחיה לעזוב את קטאר תוך 14 יום. בנוסף תימנע כניסה של אזרחים קטארים לשטחה. בסוכנות הידיעות הסעודית נמסר כי "ממשלת סעודיה החליטה לנתק את יחסיה הדיפלומטיים והקונסולריים עם קטאר, זאת תוך מימוש זכויותיה הריבוניות שהחוק הבינלאומי מאפשר ותוך שמירה על ביטחונה הלאומי מסכנות הטרור והקיצוניות. בנוסף היא החליטה לסגור את כל המעברים היבשתיים, הימיים והאוויריים עם קטאר ולמנוע מעבר בשטחה של סעודיה ובמרחב האווירי והימי שלה".

בהודעה נמסר עוד כי סעודיה תחל לנקוט צעדים משפטיים מיידיים כדי להגיע להבנה עם המדינות האחיות והחברות והחברות הבינלאומיות בעניין יישום ההחלטה בהקדם האפשרי, בנוגע לכל אמצעי התחבורה מקטאר ואליה. זאת נוכח סיבות הקשורות לביטחון הלאומי הסעודי. 

בהודעה המצרית נמסר כי מצרים החליטה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם קטאר כיוון שקטאר מפיצה את האידיאולוגיה של ארגון אל-קאעידה ודאעש ותומכת בפעולות טרור בחצי האי סיני: "קטאר מתעקשת להתערב בענייניה הפנימיים של מצרים ומדינות האזור באופן שמאיים על הביטחון הלאומי הערבי ומחזק את ניצני מלחמת האחים והפילוג בחברה הערבית. זאת בהתאם לתוכנית מחושבת שנועדה לפגוע באחדות האומה הערבית ובאינטרסים שלה". 

בהודעה של איחוד האמירויות, שאף הציבה אולטימטום לנציגות הדיפלומטית הקטארית לעזוב תוך 48 שעות, נמסר כי "ביצענו את המהלך המכריע הזה נוכח אי העמידה של השלטונות הקטאריים בהסכם ריאד, שהחזיר את שגרירי סעודיה, בחריין והאמירויות לקטאר והסכם ההמשך שלו ב-2014. בנוסף, קטאר ממשיכה לתמוך, לממן ולאמץ לחיקה את ארגוני הטרור הקיצוניים והעדתיים ובראשם האחים המוסלמים".

סעודיה ומצרים, המדינות שהובילו את המהלך, מפצירות במדינות נוספות לפעול באופן דומה, וההערכה היא כי בימים הקרובים מדינות נוספות באזור ינקטו בצעד דומה.

משרד החוץ הקטארי מסר בתגובה לצעד הדרמטי מצד סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות שהוא מביע צער על החלטת ארבע המדינות. "הצעדים אינם מוצדקים ומתבססים על טענות שקריות שאין להן בסיס", נמסר בהודעה הקטארית. "הצעדים לא ישפיעו על שגרת החיים הטבעית של האזרחים והשוהים".

בתוך כך, בתנועת חמאס מכחישים את הדיווים לפיהם קטאר מגרשת אתאנשי התנועה משטחה. דובר חמאס בחו"ל, חוסאם בדראן, אמר אתמול כי הפרסומים על גירוש מנהיגים בתנועה מקטאר אינם מציאותיים, וכי הם נועדו לפגוע ביחסי החוץ של חמאס.

בעיתון המצרי "אל ראד" דווח אתמול כי בכיר חמאס, סאלח אל-ערורי – חבר הלשכה המדינית של התנועה – גורש מקטאר למאלזיה, כאשר רק לפני כמה חודשים הוא גורש מטורקיא.

קודם לכן דווח ברשת "אל מיאדין" הלבנונית מפי גורמים דיפלומטיים, כי דוחא העבירה להנהגת הארגון רשימה של פעילים האחראיים לתיאום עם הגדה המערבית, שיגורשו בשל "לחצים חיצוניים". מקורות מסרו כי קטאר התנצלה על הצעד וטענה כי מופעלים עליה לחצים בנושא. על פי הדיווח, הרשימה כוללת שמות שעלו בחקירות אסירים בישראל.

אל ערורי נחשב למקום הזרוע הצבאית של הארגון בשנות ה-90', והיה אחראי לתיאום פיגועי טרור רבים ביהודה ושומרון.

תגיות:קטארסעודיהמצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה