זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: עניין של זווית ראיה

בידינו לבחור כיצד נראה את התכונות של בני זוגנו. האם נתמקד בטוב, או ברע?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעשה בר' אליעזר סילבר, שביקש בנעימות מיהודי ניצול שואה להצטרף למניין, היות שהחמה שוקעת ועוד מעט יעבור זמן התפילה. הלה הזעיף פניו וסירב בתוקף. לשאלת הרב מדוע הוא מגיב כך, אמר לו אותו יהודי בזעם כי ראה בעיניו במחנה יהודי שהבריח ספר תהלים, והעז לקחת מפת לחמם של יהודי הגטאות כדי לאפשר להם לקרוא בו פרקי תהלים. מאז התמלא טינה כנגד רוע הלב של אדם זה ועמו כנגד כל הדת.

לשמע הדברים, הוארו עיני הרב והוא השיב ברוך ואהבה: "דווקא אני עומד מתפעל מגדולת היהודים הרבים שהיו מוכנים לתת מפת לחמם בדל, רק כדי לזכות לקרוא תהילים!".

נדהם האיש מזווית הראיה החדשה שנחשף אליה לראשונה זה עתה, ולאחר דקות נראו שניהם צועדים יחד להשלים את המניין.

הרי לנו דוגמא להבדל העצום בצורת ההסתכלות על אותו מעשה ממש, הבדל שבכוחו לחולל שינוי של ממש בתחושת הלב של האדם, ולהעניק לזוכה לרכוש לעצמו את זווית הראיה של העין טובה, שמחת חיים תמידית לאורך כל ימי חייו.

 

דַבֵּר טוב – תהיה טוב

בחובות הלבבות (שער הבחינה, פרק ה') מלמד רבנו בחיי כי "הלשון הוא קולמוס הלב". כלומר, כשם שקולמוס כתיבה חושף את מחשבות האדם, כך הלשון חושפת את מה שבלב האדם, ומלמדת על אישיותו.

הדברים פועלים לשני הצדדים. הרהורי הלב משפיעים על הדיבור בפה, ודיבורי הפה משפיעים על הרהורי הלב. כלומר, אדם המחנך את עצמו ומרגיל את לשונו לדבר טוב על העולם, ומרחיק את עצמו מלדבר רע על שום בריה, הופך להיות אדם טוב במהותו, והרהורי לבו ומחשבותיו משתנים בהתאם. החיצוניות משפיעה על הפנימיות.

ובכלל, יש לדעת כי המחשבה אינה הפרשה טבעית ומכנית של המח, אלא האדם יכול לשלוט במחשבותיו, ולכוון את עצמו לחשוב נכון. הצטברות של רגשות שליליים מתוך מחשבות של רוע על העולם, מזהמת ומרעילה את האדם מבפנים. ואילו נעימות פנימית, המושגת באמצעות מחשבות טובות ודיבורים טובים על הסביבה ועל העולם, על הרעייה ועל הבעל, מנקות ומטהרות את אישיות האדם, והוא נעשה אדם שמח וטוב לב, וגם בריא בגופו ובנפשו. נמצא, שהמאפשר לעצמו להיות מורגל בהסתכלות רעה על הסובבים אותו, נכנס לגדר הרעלה עצמית, ואילו המחנך את עצמו לראות את הטוב שבאחרים, ובפרט בבני המשפחה – זוכה לחיי אושר, ומזכה גם את משפחתו בחיים מאושרים.

תרגיל לרכישת עין טובה

והרי עצה טובה לרכישת זווית ראיה של עין טובה כלפי הסובבים, ובעיקר כלפי הבעל או האישה:

  • תחילה, יש להעלות על הכתב את רשימת המעלות הקיימות בבעל/באישה, ולהשאיר רווח בדף בין מעלה למעלה. בסיום כתיבת הרשימה, יש לפרט בקיצור נמרץ, ככותרת של סיפור, מתחת לכל מעלה הכתובה בדף, את המקרים, העדויות וההוכחות לאותה מעלה. יש בתוספת זו יכולת נפלאה לחזק ולהעצים בתודעה את המעלות הרשומות.
  • בשלב הבא, יבחר האדם מתוך מעלות אלו, את אותן שבן/בת הזוג מצטיינים בהן במיוחד, ואפילו יותר ממנו. והנה, לפתע ייווכח כי לא רק שיש באשתו מעלות טובות שעד כה היו נראות כמובנות מאליהן, אלא יש בה גם מעלות שהוא עצמו עדיין צריך להתקדם בהן ביחס אליה.
  • לאחר מכן יכתוב האדם את הצד החיובי שבחסרונות שישנם באשתו, או היא תכתוב על בעלה. כגון: אם הבעל אדיש מידי כלפיה או כלפי הילדים, הרי יש בזה גם צד של תועלת, שאינו רותח וכועס הרבה כבעלים ואבות אחרים בשעת מתיחות. וכן על זה הדרך.

חשיבה חדשה בונה מבט חדש. ומכאן, הדרך קצרה אל האושר בזוגיות.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:זוגיותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה