דברי תורה

ותן חלקנו: להיות חלק מעם ישראל - זכות או חובה?

"כְּלַל יִשְׂרָאֵל". לֹא בָדַקְנוּ בְּכָל אֻמָּה וְאֻמָּה שֶׁעַל פְּנֵי כַּדּוּר הָאָרֶץ, אַךְ דּוֹמֶה שֶׁאֵין מֻשָּׂג כָּזֶה, וַאֲפִלּוּ לֹא דוֹמֶה לוֹ, בְּכָל אֻמָּה וְלָשׁוֹן. כְּלַל יִשְׂרָאֵל - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם י"ג סיון התשע"ז |עודכן
אא

"אַךְ אֶת מַטֵּה לֵוִי לֹא תִפְקֹד" - כְּדַאי הוּא לִגְיוֹן שֶׁל מֶלֶךְ לִהְיוֹת נִמְנֶה לְבַדּוֹ. דָּבָר אַחֵר: צָפָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁעֲתִידָה לַעֲמֹד גְּזֵרָה עַל כָּל הַנִּמְנִין מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה שֶׁיָּמוּתוּ בַמִּדְבָּר; אָמַר: אַל יִהְיוּ אֵלּוּ בִּכְלָל, לְפִי שֶׁהֵם שֶׁלִּי, שֶׁלֹּא טָעוּ בָעֵגֶל (רש"י, במדבר, פרק א', פסוק מ"ט)

 

"אַךְ אֶת מַטֵּה לֵוִי לֹא תִפְקֹד וְאֶת רֹאשָׁם לֹא תִשָּׂא בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" . פְּעָמִים אֲחָדוֹת מְצַיֶּנֶת הַתּוֹרָה שֶׁבְּנֵי שֵׁבֶט לֵוִי נִמְנוּ בְנִפְרָד מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

מַה טָּעַם?

שְׁנֵי נִמּוּקִים לַדָּבָר. הָאֶחָד - שֵׁבֶט לֵוִי נֶחְשָׁב כְּחֵיל הַמֶּלֶךְ, לְפִי שֶׁהֻטְּלָה עֲלֵיהֶם עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא בַּמִּשְׁכָּן, וּלְפִיכָךְ אֵין רָאוּי שֶׁיִּמְנוּם עִם הַכְּלָל, אֶלָּא בְנִפְרָד.

זֹאת, וָעוֹד: צָפָה הקב"ה שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל עֲתִידִים לְהִכָּשֵׁל בְּחֵטְא הַמְרַגְּלִים וְתִגָּזֵר עֲלֵיהֶם מִיתָה בַּמִּדְבָּר, לְפִיכָךְ צִוָּה לְהַפְרִיד אֶת שֵׁבֶט לֵוִי מִכְּלַל יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁלֹּא יִכָּלְלוּ בְּעֹנֶשׁ זֶה, לְפִי שֶׁלֹּא נִכְשְׁלוּ בְּחֵטְא הָעֵגֶל.

***

דְּבָרִים אֵלֶּה טְעוּנִים הֶסְבֵּר. אִם הָיוּ רְאוּיִים בְּנֵי לֵוִי לְהֵעָנֵשׁ עִם כְּלַל יִשְׂרָאֵל, מַדּוּעַ לֹא נִמְנוּ אִתָּם? וְאִם לֹא הָיוּ רְאוּיִים לְהֵעָנֵשׁ, מַה בְּכָךְ שֶׁהָיוּ נִמְנִים אִתָּם?

שְׁאֵלָה נוֹקֶבֶת זוֹ מַצִּיב רַבִּי חַיִּים שְׁמוּאֵלֶבִיץ זצ"ל, וּמִדְּבָרָיו עוֹלֶה הֶסְבֵּר זֶה: עַם יִשְׂרָאֵל הוּא חֲטִיבָה אַחַת, יְחִידִים הַמַּרְכִּיבִים כְּלָל אֶחָד יָחִיד וּמְאֻחָד. אִישׁ אֵינוֹ שׁוֹאֵל אֶת הָרוֹפֵא מַדּוּעַ כּוֹאֵב כָּל הַגּוּף, הֲרֵי נֶחְבַּלְתִּי רַק בְּיָדִי, מִפְּנֵי שֶׁהַכֹּל יוֹדְעִים וּמְבִינִים שֶׁאֵיבְרֵי הַגּוּף מְהַוִּים מַעֲרֶכֶת אַחַת בִּלְתִּי-נִתֶּנֶת לְהַפְרָדָה. לְפִיכָךְ, אִלּוּ בְּאֹפֶן נָדִיר וּמְיֻחָד לֹא הָיָה הקב"ה מַבְדִּיל וּמַפְרִיד בְּאֹפֶן מֻבְהָק אֶת בְּנֵי לֵוִי מִכְּלַל יִשְׂרָאֵל, כְּדֵי שֶׁלֹּא יֻשְׁפְּעוּ מֵעָנְשָׁם שֶׁל הַכְּלָל, הֵם הָיוּ נֶחְשָׁבִים חֵלֶק מֵהֶם וְלֹא הָיוּ יְכוֹלִים לְהִנָּצֵל מֵעֹנֶשׁ זֶה.

אֵין סָפֵק שֶׁהַדְּבָרִים הַלָּלוּ מְעוֹרְרִים מַחֲשָׁבוֹת עֲמֻקּוֹת עַל אַחֲרָיוּתוֹ שֶׁל כָּל יָחִיד כְּלַפֵּי סְבִיבָתוֹ, אַךְ טָמוּן בָּהֶם גַּם מֶסֶר מְעוֹדֵד, שֶׁכַּאֲשֶׁר מֻשְׁפַּעַת טוֹבָה עַל הַכְּלָל, כָּל מִי שֶׁמִּתְאַמֵּץ לִהְיוֹת חֵלֶק מֵהַכְּלָל זוֹכֶה לְאוֹתוֹ שֶׁפַע גַּם אִם עַל פִּי מַעֲשָׂיו אֵינוֹ רָאוּי לוֹ. כַּאֲשֶׁר אָדָם מִצְטָרֵף לְאֶחָיו לַתְּפִלּוֹת בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, קוֹבֵעַ עִתִּים לַתּוֹרָה, מְקַיֵּם בְּתוֹךְ עַם יִשְׂרָאֵל אֶת הַתּוֹרָה וְאֶת הַמִּצְווֹת וְעוֹשֶׂה כָּל מַה שֶּׁבִּיכָלְתּוֹ כְּדֵי שֶׁבָּנָיו יַמְשִׁיכוּ אֶת שׁוֹשֶׁלֶת עַם יִשְׂרָאֵל, הֲרֵי הוּא חֵלֶק מִ"כְּלַל יִשְׂרָאֵל", וְזוֹכֶה לְכָל הַהַשְׁפָּעוֹת.

וְכָךְ מְסֻפָּר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ  עַל הָאִשָּׁה הַשּׁוּנַמִּית דָּבָר מְעַנְיֵן מְאֹד.

הָאִשָּׁה הַשּׁוּנַמִּית חָיְתָה בִּתְקוּפַת הַנָּבִיא אֱלִישָׁע, וּבַנָּבִיא  מְסֻפָּר שֶׁאֱלִישָׁע הִתְאָרַח בְּבֵיתָהּ וְשִׁגֵּר אֶת מְשָׁרְתוֹ לִשְׁאֹל אֶת בַּעֲלַת הַבַּיִת "הֲיֵשׁ לְדַבֶּר-לָךְ אֶל-הַמֶּלֶךְ?" - מַסְבִּיר הַזֹּהַר שֶׁהָיָה זֶה רֹאשׁ הַשָּׁנָה, וּשְׁאֵלַת הַנָּבִיא הָיְתָה: הַאִם יֵשׁ לָךְ בַּקָּשָׁה מְיֻחֶדֶת מֵרִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם? הֵשִׁיבָה הָאִשָּׁה הַשּׁוּנַמִּית: "בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת" - אֵינִי רוֹצָה שֶׁיַּזְכִּירוּ אוֹתִי בְּאֹפֶן פְּרָטִי, אֶלָּא בִרְצוֹנִי לְהִכָּלֵל עִם עַם יִשְׂרָאֵל.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" חוויה רוחנית מרגשת, קבלת ספרון התנסות חינם בשווי 39 ש"ח, הקליקו כאן.

החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>

 

תגיות:שבט לויותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה