דברי תורה

ותן חלקנו: האם התרגשת היום מדברי תורה?

חַג בְּלִי שֵׁם, הוּא חַג מַתַּן תּוֹרָה. אֲנַחְנוּ שְׂמֵחִים בְּקַבָּלַת הַתּוֹרָה, אַךְ מַדּוּעַ אֵין הַתּוֹרָה מַזְכִּירָה שֶׁחַג זֶה נִקְבַּע לְיוֹם קַבָּלַת הַתּוֹרָה? הַתְּשׁוּבָה הַמַּפְעִימָה – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם י"ד סיון התשע"ז |עודכן
אא

"בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי" - וְכִי בַיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ? אֶלָּא, כְּשֶׁתְּהֵא לָמֵד דְּבָרַי, לֹא יְהוּ בְעֵינֶיךָ יְשָׁנִים אֶלָּא כְאִלּוּ הַיּוֹם נִתְּנָה תוֹרָה (פסיקתא דרב כהנא, פיסקא י"ב, בחדש השלישי)

 

בְּפָרָשַׁת יִתְרוֹ  מְסֻפָּר עַל הַגָּעַת שֶׁל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִדְבַּר סִינָי : "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי. וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר, וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר".

"בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי" - וְכִי בְיוֹם קַבָּלַת הַתּוֹרָה הִגִּיעוּ לְמִדְבַּר סִינַי, הֲרֵי יָמִים אֲרֻכִּים עָשָׂה עַם יִשְׂרָאֵל אֶת דַּרְכּוֹ בְּמִדְבַּר סִינָי?

אֶלָּא, בָא הַפָּסוּק לְלַמְּדֵנוּ שֶׁבַּשָּׁעָה שֶׁאָדָם לוֹמֵד תּוֹרָה, לֹא יִהְיוּ דִּבְרֵי הַתּוֹרָה בְּעֵינָיו כִּיְשָׁנִים אֶלָּא כַחֲדָשִׁים, כְּאִלּוּ נִתְּנוּ הַיּוֹם עַל יְדֵי הַבּוֹרֵא, מַתָּנָה חֲדָשָׁה. לְפִיכָךְ נֶחְשָׁב הַדָּבָר כְּאִלּוּ בָאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַמִּדְבָּר רַק עַתָּה כְּדֵי לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, כִּי לְרֶגֶל הַמַּתָּנָה שֶׁקִּבְּלוּ, הָיָה הַכֹּל נִרְאֶה בְעֵינֵיהֶם חָדָשׁ וּמַפְתִּיעַ.

***

מַה כַּוָּנַת הַדְּבָרִים?

אֵיךְ יִרְאֶה אָדָם עַצְמוֹ כְּאִלּוּ קִבֵּל מַתָּנָה חֲדָשָׁה? הַאִם רָאִינוּ אֵי-פַעַם אָדָם הָעוֹמֵד לְיָד מְכוֹנִית חֲבוּטָה שֶׁקָּנָה לִפְנֵי עֶשְׂרִים שָׁנָה, וּלְפֶתַע הוּא מִתְרַגֵּשׁ כְּאִלּוּ עַכְשָׁיו הוּא מֵסִיר מִמֶּנָּה אֶת מַאֲרָזֶיהָ?

וּבְכֵן, בְּרֶכֶב, כְּמוֹ בְכָל חֵפֶץ גַּשְׁמִי, אֵין כָּל דָּבָר שֶׁיָּכוֹל לְהוֹסִיף לַהֲנָאָה מִמֶּנּוּ בְּמֶשֶׁךְ קִיּוּמוֹ יוֹתֵר מִכְּפִי שֶׁהָיָה בַּשָּׁעָה שֶׁנּוֹצָר. שׁוֹנָה הִיא הַתּוֹרָה, שֶׁהִיא חָכְמָה אֵין סוֹפִית, וּמוֹבִילָה אֶת הָאָדָם לַחֲקֹר אַף אֶת מִשְׁעוֹלֵי נַפְשׁוֹ, וְהוּא מְגַלֶּה כִּי בְתוֹכוֹ מְקַנֶּנֶת נְשָׁמָה שֶׁהִיא חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמַּעַל, אֵין סוֹף שֶׁל אֵין סוֹף חָכְמָה, תְּבוּנָה וּקְדֻשָּׁה, כְּשֵׁם שֶׁהַתּוֹרָה עַצְמָהּ יְדוּעָה בַּחָכְמָה הַבִּלְתִּי נִדְלֵית הַטְּמוּנָה בָהּ. בְּכָל יוֹם הַמַּתָּנָה הַזּוֹ מְחַדֶּשֶׁת וּמִתְחַדֶּשֶׁת, אַךְ לְשֵׁם כָּךְ יֵשׁ לָדַעַת זֹאת, וְלִלְמֹד בְּחֵשֶׁק וּמִתּוֹךְ רָצוֹן לְהִתְקַדֵּם.

מַפְתִּיעַ לְגַלּוֹת כִּי לְרֶגֶל מַתָּנָה כֹּה יְקָרָה לֹא נִקְבַּע חָג!

חַג הַשָּׁבוּעוֹת מֻזְכָּר בַּתּוֹרָה כְּ"חַג הַקָּצִיר"! מַדּוּעַ לֹא הֻזְכַּר כִּי בְיוֹם זֶה קִבַּלְנוּ אֶת הַתּוֹרָה? מְצֻפֶּה הָיָה כִּי בְיוֹם זֶה תֵּעָרֵךְ חֲגִיגַת הַחֲגִיגוֹת! עַל שֶׁהוֹשִׁיבָנוּ ה' בַּסֻּכּוֹת בִּהְיוֹתֵנוּ בַמִּדְבָּר אָנוּ חוֹגְגִים שָׁבוּעַ יָמִים בְּכָל שָׁנָה, אֶת יְצִיאַת מִצְרַיִם אָנוּ חוֹגְגִים שָׁבוּעַ יָמִים בְּכָל שָׁנָה, אֶת מַתַּן תּוֹרָה הָיִינוּ צְרִיכִים לָחֹג שְׁבוּעַיִם, חֹדֶשׁ!

לֹא זוֹ בִלְבַד, אֶלָּא שֶׁבְּנִגּוּד לְכָל הִגָּיוֹן אֵין מֻזְכָּר בַּתּוֹרָה תַּאֲרִיךְ קַבָּלַת הַתּוֹרָה. אֲנַחְנוּ הָעָם הַמְתֹעָד בְּיוֹתֵר. כָּל מְאֹרָע יָדוּעַ לָנוּ לִפְרָטָיו, מָתַי הִתְחִיל הַמַּבּוּל, מָתַי נוֹלַד יִצְחָק, בְּאֵיזוֹ שָׁנָה יָרְדוּ לְמִצְרַיִם וּמָתַי יָצְאוּ, וְהַכֹּל מְתֹאֲרָךְ בַּתּוֹרָה - אַךְ הַמְאֹרָע הַכַּבִּיר, שֶׁעֲבוּרוֹ הָיוּ כָּל הַהֲכָנוֹת הָרַבּוֹת, אֵינוֹ מְתֹאֲרָךְ.

מַדּוּעַ?

הִסְבִּיר רַבִּי שְׁלֹמֹה זַלְמָן אוֹיֶרְבַּאךְ זצ"ל : יְצִיאַת מִצְרַיִם הָיְתָה מְאֹרָע חַד פַּעֲמִי. פַּעַם הָיִינוּ עֲבָדִים וְהַיּוֹם הִנְּנוּ בְנֵי חוֹרִין. רַק בְּלֵיל הַסֵּדֶר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת עַצְמוֹ כְּאִלּוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרָיִם. לְפִיכָךְ חוֹגְגִים שִׁבְעָה יָמִים אֶת יְצִיאַת מִצְרַיִם כְּדֵי שֶׁנִּזְכֹּר תָּמִיד אֶת יוֹם צֵאתֵנוּ מִמִּצְרָיִם. וְכֵן חַג הַסֻּכּוֹת נֶחְגָּג "לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

בְּרַם, קַבָּלַת הַתּוֹרָה אֵינָהּ מְאֹרָע הִסְטוֹרִי, הַשַּׁיָּךְ לֶעָבָר. לְאַחַר שֶׁנִּתְּנָה הַתּוֹרָה, אֵין לְךָ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מִמֶּנָּה, וַחֲבִיבָה הִיא עַל לוֹמְדֶיהָ בְּכָל יוֹם כְּבַיּוֹם שֶׁבּוֹ נִתְּנָה בְסִינָי .

לֹא צֻיַּן, אֵפוֹא, בַּתּוֹרָה הַיּוֹם שֶׁבּוֹ נִתְּנָה, וְאַף לֹא נִקְבַּע חַג לְרֶגֶל הַמְאֹרָע, כִּי זֶהוּ מְאֹרָע שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִשְׁכֹּחַ וְהוּא נָחֹג בְּכָל יוֹם עַל יְדֵי כָּל הַיְּהוּדִים!

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:ותן חלקנומתן תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה