דברי תורה
ותן חלקנו: זהירות בענייני ממון
עַל רֹאשׁ הַיְשִׁיבָה שֶׁהֶחֱזִיר חֲצִי סִיגָרִיָּה, וּבִקֵּשׁ תְּמוּרָה עַל שֶׁהִשְׁתַּפְשְׁפוּ בְּגָדָיו בַּנְּסִיעָה בָרַכֶּבֶת לְצָרְכֵי הַיְשִׁיבָה – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ הָעוֹסֵק בִּזְהִירוּת בְּמָמוֹן אֲחֵרִים
- ותן חלקנו
- פורסם ט"ו סיון התשע"ז |עודכן
מַר זוּטְרָא חֲסִידָא, אִגְנִיב לֵהּ כָּסָא דְכַסְפָּא מֵאוּשְׁפִּיזָא. חַזְיָא לְהַהוּא בַּר בֵּי רַב דְּמָשֵׁי יְדֵיהּ וְנָגֵיב בִּגְלִימָא דְחַבְרֵהּ. אֲמַר: הַיְנוּ הַאי דְּלָא אִיכְפַּת לֵהּ אַמָּמוֹנָא דְחַבְרֵהּ. כָּפְתֵהּ וְאוֹדִי (בבא מציעא דף כד/א)
מַר זוּטְרָא חֲסִידָא שָׁהָה בְּבֵית מְאָרְחָיו, וְנִגְנַב כּוֹס כֶּסֶף מִבֵּית הַמְאָרֵחַ. לְאַחַר זְמָן רָאָה מַר זוּטְרָא שֶׁאֶחָד מִבָּאֵי בֵית הַמִּדְרָשׁ רוֹחֵץ אֶת יָדָיו וּמְנַגְּבָן בְּבֶגֶד שֶׁל חֲבֵרוֹ. אָמַר מַר זוּטְרָא: זֶהוּ הָאִישׁ שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל מָמוֹן חֲבֵרוֹ, הוּא גָּנַב אֶת הַכּוֹס! מַר זוּטְרָא אִיֵּם עָלָיו כִּי אִם לֹא יוֹדֶה בַגְּנֵבָה יְנַדֵּהוּ, וְהַלָּה הוֹדָה בַּדָּבָר.
***
פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ עוֹסֶקֶת בַּכַּפָּרָה שֶׁלָּהּ זָקוּק אָדָם שֶׁגָּזַל אֶת מָמוֹן חֲבֵרוֹ, וְהִיא קוֹבַעַת אֵיזֶה קָרְבָּן יָבִיא
כָּל הַקּוֹרֵא אֶת פָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ מַבְחִין שֶׁהִיא מִתְיַחֶסֶת בִּנְשִׁימָה אַחַת לְגוֹנֵב מָמוֹן חֲבֵרוֹ הַנִּשְׁבָּע לַשֶּׁקֶר, לְאָדָם הַגּוֹזֵל אֶת הַגֵּר, וּלְלֵוִי הַלּוֹקֵחַ בִּכְפִיָּה אֶת הַמַּעַשְׂרוֹת שֶׁהַיִּשְׂרָאֵל צָרִיךְ לָתֵת לַלְוִיִּים, וְגוֹזֵל מִמֶּנּוּ אֶת זְכוּת הַבְּחִירָה אֵיזֶה לֵוִי יְקַבְּלֵם.
רַבִּי מֹשֶׁה פַינְשְׁטֵין זצ"ל כּוֹתֵב כִּי מֶסֶר עַז מְבַקֶּשֶׁת הַתּוֹרָה לְלַמְּדֵנוּ בִּכְרִיכָתָם בְּצַוְתָּא. בִּקְשָׁה תוֹרָה לְלַמְּדֵנוּ שֶׁטַּעְמוֹ שֶׁל אִסּוּר גָּזֵל אֵינוֹ רַק מִפְּנֵי שֶׁמְּחַסֵּר אֶת מָמוֹן חֲבֵרוֹ וּמְצַעֲרוֹ, כִּי אִם רַק זֶה הָיָה טַעַם הָאִסּוּר, מֶה הָיְתָה תְגוּבָתֵנוּ לְנֹכַח אֻמְלָל הַמְבַקֵּשׁ לִגְנֹב מַטְבֵּעַ קָטָן מֵעָשִׁיר מֻפְלָג שֶׁלְּעוֹלָם לֹא יָחוּשׁ בְּאָבְדַן הַפְּרוּטָה? עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁהָיִינוּ מִסְתַּכְּלִים בְּעַיִן טוֹבָה אִם הוּא מְבַקֵּשׁ לִגְזֹל מֵעָשִׁיר כְּקֹרַח שֶׁהוּא גֵר צֶדֶק וְאֵין לוֹ יוֹרְשִׁים וְצֶאֱצָאִים כְּלָל וּמִמֵּילָא לְאַחַר מוֹתוֹ יִהְיֶה מָמוֹנוֹ הֶפְקֵר. כְּמוֹ כֵן בְּוַדַּאי הָיִינוּ מַתִּירִים לְלֵוִי לָקַחַת אֶת הַמַּעְשֵׂר הָרִאשׁוֹן שֶׁהִפְרִישׁ בַּעַל הַיְבוּל, שֶׁהֲרֵי הוּא עָתִיד לִתְּנֵם לַלְוִיִּים בְּסוֹפוֹ שֶׁל דָּבָר!
כְּדֵי לְהוֹצִיא מַחֲשָׁבָה זוֹ מִלִּבֵּנוּ כָּרְכָה הַתּוֹרָה אֶת כָּל אֵלּוּ יַחְדָּו, לְהוֹרוֹתֵנוּ שֶׁמַּהוּת אִסּוּר גָּזֵל הִיא: אֵין לָקַחַת דָּבָר שֶׁלֹּא נָתַן לְךָ השי"ת. אִם הקב"ה לֹא נָתַן לְךָ, אֵין זֶה מַגִּיעַ לְךָ, וְאָסוּר לְךָ לָגַעַת בּוֹ בְּלֹא כָל חֶשְׁבּוֹנוֹת וְהוֹרְאוֹת הֶתֵּר.
סִפּוּר מְרַתֵּק עַל זְהִירוּת בְּעִנְיְנֵי מָמוֹן סֻפַּר עַל הַסַּבָּא מִקֶּלֶם זצ"ל, שֶׁכַּאֲשֶׁר הָיָה חוֹזֵר מֵאִסּוּף כְּסָפִים לִישִׁיבָתוֹ, "תַּלְמוּד תּוֹרָה דְּקֶלֶם", הָיָה מְבַקֵּשׁ מֵהַגַּבָּאִים שֶׁיַּעֲרִיכוּ כַּמָּה הִתְקַלְקְלוּ בְגָדָיו מֵחֲמַת שְׁלִיחוּתוֹ, וְהָיָה מְקַבֵּל בִּתְמוּרָה לְכָךְ רֻבָּל אוֹ חֲצִי רֻבָּל, הַדָּבָר הָיָה מַתְמִיהַּ, מַדּוּעַ אֵין "הַסַּבָּא" מְוַתֵּר עַל סְכוּם פָּעוּט זֶה לְטוֹבַת יְשִׁיבָתוֹ שֶׁהוּא עַצְמוֹ יְסָדָהּ.
בְּהִזְדַּמְּנוּת אַחַת הִסְבִּיר "הַסַּבָּא", שֶׁיָּדַע בְּעַצְמוֹ שֶׁאִם יַרְגִּישׁ שֶׁהַיּוֹם הוּא מְוַתֵּר לַמּוֹסָד, יַרְגִּישׁ מָחָר שֶׁהוּא יָּכוֹל לְהַחֲזִיר לְעַצְמוֹ מַשֶּׁהוּ קָטָן, וְאָז הוּא כְבָר עוֹמֵד בְּפִתְחָהּ שֶׁל תְּהוֹם אִסּוּר גָּזֵל. הָעִסּוּק בְּ"קַח וָתֵן" שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ עָלוּל לְהָבִיא לְחֵטְא.
בְּאַחַת הַפְּעָמִים אַף הֶחֱזִיר חֲצִי סִיגָרִיָּה (פַּעַם נָהֲגוּ לַחֲצוֹת אֶת הַסִּיגָרִיּוֹת מִטַּעֲמֵי חִסָּכוֹן), מִפְּנֵי שֶׁלְּצֹרֶךְ עֲבוֹדָתוֹ הִסְפִּיקָה לוֹ חֲצִי סִיגָרִיָּה, וְעַל כֵּן הֶחֱזִיר אֶת הַחֲצִי הַשֵּׁנִי