טורים נשיים

שמן הרחמים – איך תאירי ותעוררי אותו?

השיחה עם הבורא היא אומנות שכדאי ללמוד אותה. מהי מילת המפתח שלה?

  • ט"ו סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנו מסך המונע ממך לראות את אור הישועה. מהו? ואיך תסירי אותו?

"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵ-ל נָא רְפָא נָא לָהּ".בא הכתוב ללמדך דרך ארץ, שהשואל דבר מחברו צריך לומר שנים או שלשה דברי תחנונים, ואחר כך יבקש שאלותיו. נתכוון לשאול ממידת החסד, נא לשון בקשה ופיוס לעורר הרחמים(רש"י ואוה"ח).

פעמים רבות את מחפשת להדליק את מנורת חייך, להבה אחר להבה, שלהבת ועוד שלהבת, ולהעלות נרות של אור בסביבותיך על ידי כך שתיצקי לתוכן את שמן הרחמים, אותם רחמי ה' שילטפו וירגיעו את נשמתך הנסערת מגלי הקשיים וממאורעות היומיום. פיך שולח בקשה ותפילה, והנה עיניך הרואות כי משאלתך עדיין לא התגשמה והגיעה עת התחנונים. את שואלת מאביך אוהבך, רב החסד, שיקרב את ישועתך. שפתותיך חוזרות שוב ושוב ונושאות את תחינתך לפני מקבל התפילות. מתוך תוכך בוקעת צעקה אמיתית ונוקבת, המבקשת לשאול ממידת החסד ולעורר מלפניו את רחמיו, כי לא תמו לעולם. אהה ה', זועקת נשמתך, אם מצאתי חן בעיניך ואל אראה ברעתי. שמע נא תפילתי.

1. אנא עכשיו. "וַיֹּאמֶר אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם". ולדברי ר' יהושע יתבאר על זה הדרך אל נא פירוש אין נכון עתה לעזוב אותנו כי יש בזה חילול ה', כי יאמרו שעמד על אמונתם והחשיבוהו כל כך ועזב אותם אין זה אלא שלא הוצדקו אצלו מופתי האמונה (אור החיים).

משה מבקש מיתרו שלא יעזוב אותם עכשיו, כי יכול להיות מכך חילול ה', שאנשים יחשבו שהוא גם עזב את האמונה כי לא היתה מוצדקת חלילה. בבואך להתפלל, אמרי גם את להקב"ה שלא כדאי שיעזוב אותך עכשיו, כדי שיתחזקו אצלך ואצל מכריך מופתי האמונה ויתקדש שם ה' בפי כל.

2. אנא בנחת. "וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ". כלומר אף על פי שחרה בם אף ה' וילך מכל מקום אין נא אלא לשון בקשה ודבר עמהם בנחת שאלו היו דבריו בכעס לא היו דבריו נשמעים וללמוד קל וחומר לבשר ודם שיהיו דבריו בנחת (שפתי חכמים).

כאשר האלוקים מוכיח את אהרון ומרים על אשר דיברו לשון הרע על משה, הוא מדבר אליהם בנחת, כדי שיישמעו דבריו. תפילתך תהיה בנחת ולא מתוך כעס פנימי כלפי שמיא. הרי הוא יתברך לא חייב לנו דבר. רק בקשי בתחנונים מאוצר מתנות החסד שלו, ויהיו דבריך נשמעים ומתקבלים.

3. אנא מחל. "וַיֹּאמֶר אַהֲרֹן אֶל מֹשֶׁה בִּי אֲדֹנִי אַל נָא תָשֵׁת עָלֵינוּ חַטָּאת אֲשֶׁר נוֹאַלְנוּ וַאֲשֶׁר חָטָאנוּ". הנה מדברי אהרן משמע כי משה הקפיד על דבריהם אשר על כן מחלה פניו שימחול להם חטאתם (אור החיים).

אהרון חושש שמשה מקפיד עליהם בגלל הלשון הרע שאמרו עליו ועל כן הוא מבקש מחילה. בשיחתך לפני אב הרחמים בקשי סליחה על מעשיך. הרי העוון הוא כמו מחיצה ומסך, היכול לעכב את הבשורה הטובה מלהגיע. כשאת מתחרטת, הקב"ה מוחל לך ומזרז ישועתך.

4. אנא ממך. "וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְאַל אֶרְאֶה בְּרָעָתִי". ודמיון 'את' כלפי מעלה אינו תשות כוח חלילה אלא מורה על היכולת כנקיבה שיש לה דדים להניק. כי דמיון זה של נקיבה מצוי בך כביכול כי בידך לרוות צימאונם (כלי יקר).

משה אומר לקב"ה שלא יוכל לשאת את העם ואת תלונתם, אבל הבורא הוא כמו "את", כמו אם המסוגלת להאכיל את תינוקה ולהרגיע אותו בכל זמן ושעה. שאי עינים מייחלות לשמים והתחנני אליו, כי רק הוא יכול לשאת אותך בזרועותיו המחבקות ולהזין אותך בחלב השמחה החם והמרגיע.

יהי רצון שיאירו שבעת הנרות אל מול פניך, והטוב אשר ייטיב ה' עמך יהיה לך לעיניים. א-ל נא רפא נא לה.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:פרשת בהעלותךרחמיםיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה