חדשות בארץ

התפרצות נרחבת של דלקת קרום המוח: אלו סימני המחלה שתוקפת בעיקר ילדים

בחמשת החודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר הילדים שנדבקו בדלקת קרום המוח בישראל. אלו סימני המחלה ואמצעי ההתגוננות מפני הידבקות

  • י"ז סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התפרצות נרחבת של דלקת קרום המוח בישראל: בחמשת החודשים הראשונים של השנה פיתחו את המחלה 255 בני אדם, רובם תינוקות קטנים מאוד.

דלקת קרום (מנינגיטיס, Meningitis) היא מחלה דלקתית שפוגעת במעטפות הרכות שעוטפות את המוח ואת חוט השדרה. המחלה תוקפת בדרך כלל ילדים, בני נוער וצעירים, בשלב ראשון עשויה המחלה להיראות כמו שפעת עונתית רגילה, אולם תסמיניה עלולים להחמיר מאוד בתוך כמה שעות. הדלקת נגרמת על ידי נגיף או חיידק.

מדי שנה מתגלים בישראל כ-100 מקרים של דלקת קרום המוח, הנקראת גם מנינגיטיס, אולם בחמשת החודשים הראשונים של 2017 כבר זוהו 255 חולים במחלה, רובם המוחלט ילדים.

מנתונים שנאספו עד כה במשרד הבריאות עולה כי רוב החולים היו ילדים בני פחות מ-10: רובם (76) היו בני פחות משנה, 70 מהם היו בני 1-4; 47 מהם בני 5-9, ותשעה בני 10-14. קבוצת גיל נוספת שבה זוהתה המחלה הייתה צעירים בני 25-34. בין הנדבקים היו גם יילודים, שאמותיהם נדבקו במחלה והם נדבקו בה ברחם או במהלך הלידה. עד כה לא נרשמו מקרים של המחלה בקרב בני 55 ומעלה.

עוד מציין משרד הבריאות כי החולים הינם מערים בכל רחבי הארץ: 53 מהם היו מאזור חדרה, 41 מחיפה, 42 מירושלים, 33 מעכו, 31 מתל-אביב ו-12 מנתניה.

ההדבקה בדלקת קרום המוח נגרמת כתוצאה ממגע בהפרשות של אדם חולה, כאשר ההחלמה תלויה במידה רבה במהירות האבחנה והטיפול.

סימני המחלה הם:

• חום גבוה פתאומי.

• כאב ראש חמור ומתמשך המלווה בקשיון עורף וכאב של הצוואר המקשים על הורדת הסנטר לכיוון החזה.

בחילות והקאות.

• בלבול וחוסר התמצאות.

• ישנוניות וירידה בתפקודים המנטליים (אדישות וחוסר תגובה לגירויים).

• במקרים החמורים יותר של דלקת קרום המוח עלולים להתפתח פירכוסים ואיבוד הכרה.

• הופעה של כתמים כחולים על העור בגדלים שונים, המעידים על דימומים מתחת לעור.

• במקרים קיצוניים עלול החיידק לגרום לאלח דם (התפשטות החיידק וזיהום כללי בדם, מצב הקרוי מנינגוקוקסאמיה). אם לא מטפלים במהירות, התוצאה עלולה להיות קטלנית.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הסימנים והתסמינים הנפוצים לדלקת קרום המוח עלולים להתפתח תוך שעות בודדות או במהלך כמה ימים. חלק מהסימנים אינם אופייניים לדלקת קרום המוח בלבד, והם מאפיינים מחלות נוספות.

כל אדם החשוד כחולה במחלה צריך לעבור בדיקה הנקראת ניקור מותני. בבדיקה מוחדרת מחט ארוכה בין חוליות הגב התחתון, ודרכה נלקחות כמה טיפות מנוזל השדרה (נוזל שנמצא לאורך כל חוט השדרה). הנוזל נשלח לבדיקה, וכך מתגלה אם מדובר בדלקת קרום המוח, והאם היא ויראלית או חיידקית. במקרה של דלקת ויראלית אין תרופות יעילות, אולם לרוב נדרש מתן טיפול תומך, כגון נוזלים, כדי לסייע בהחלמה.

השנה הורה משרד הבריאות לכל רופאי קופות החולים לשלוח דגימת נוזל שדרה בכל מקרה של חשד לדלקת קרום המוח.

"איננו יודעים מה גרם להתפרצות הנרחבת של המחלה השנה", אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, ל'ידיעות אחרונות'. "ייתכן שמדובר בזן חדש של נגיף, שמתבטא בדלקת קרום המוח יותר מאשר בתחלואה אחרת, או שאין לו עדיין חסינות טובה באוכלוסייה. היות שהנגיף עובר בעיקר באמצעות הפרשות, אנחנו ממליצים לשמור על היגיינה טובה, בעיקר בעת טיפול בתינוקות ובילדים קטנים. לרחוץ ידיים לאחר טיפול בחיתולים וביקור בשירותים ולהקפיד על ניקיון הידיים לפני הכנת מזון לתינוקות כאלה".

תגיות:דלקת קרום המוחילדיםמחלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה