טורים נשיים

פרשת שלח: אנשי מידות – איך תסתכלי להם בעינים?

האמת על עצמך נמצאת מולך. מה תוכלי לעשות כדי ליפות אותה?

  • כ"א סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקדוש ברוך הוא מתגלה אליך. באיזו דרך הוא מראה את טובו?

"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם".כחגבים או פחות מזה, ובשביל זה לא קמו עלינו כי לא החשיבו אותנו ויבז בעיניהם להרע לנו (ספורנו).

את נמצאת במדבר. באמצע שום מקום. יש לך רצון לראות את עצמך, את גודלך ואת עוצמתך. אין לך ברירה, ועיניך מופנות אל חברתך, תוקעות מבט מפלח אל תוך עיניה, אל תוך אישוניה הכהים. שם את מוצאת את דיוקנך המדויק, השתקפות מדהימה של פניך. בתוך גלגל עינה מתגלה לפניך המראה האישי והמוקטן שלך. ככל שתתבונני במעלותיה של ידידתך ותרבי לשבח לפאר ולרומם אותה, כך תתייפה דמותך הזעירה במרכז קשתית עיניה. לעומת זאת, אם חלילה, תדאגי להקטין בעיני כל את מעמד חברתך, תתכווץ במקביל גם הדוגמית שלך, המרצדת בין אישוניה. מחשבותיך שולחות מרגלים לתור אחר יתרונותיה של סביבותיך, והם חוזרים עם אשכולות של אהבה, זמורות של הענקה והמון גרגירי רימון מתוקים.

1. בבת עין.  "וְאָמְרוּ אֶל יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת שָׁמְעוּ כִּי אַתָּה ה' בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה ה'". אמרו המפרשים כדרך בני אדם שעיניו יראו את עיניו בדברו אתו וכן פנים בפנים דיבר ה' עמכם (הרמב"ן).

משה מבקש מה' שלא למחות את עם ישראל, כי הרי הוא נגלה לעיניהם בהר סיני, ועתה יאמרו האומות שהוא לא יכול להביא אותם אל הארץ. האלוקים מתגלה דרכך. כביכול, דמותו של הבורא משתקפת בעיני האנשים. שהרי בצלם אלוקים ברא את האדם. כצלמו וכדמותו. על כן חפשי את הטוב שיורד ממנו דרך האנשים שמסביבך.

2. בעין יפה. "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָתֻרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם". להשיג תאוות שנתתם עיניכם בהן (ספורנו).

מצוות ציצית ניתנה כדי לשמור את העיניים מן התאוות. לפעמים התאווה ששוטפת את העיניים אינה מאפשרת לך להביט ביופיין ובטובן של הדמויות הסובבות אותך. ברגע שאת בולמת את התאווה לכבוד ולחומריות, מתגלות המעלות הרבות שיש לקרוביך.

3. בגובה העיניים. "וְהָיָה אִם מֵעֵינֵי הָעֵדָה נֶעֶשְׂתָה לִשְׁגָגָה וְעָשׂוּ כָל הָעֵדָה פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד לְעֹלָה". אם מעיני העדה נעשתה עבירה זו על ידי שוגג, כגון ששגגו והורו על אחת מן העבודות שהיא מותרת לעבוד עבודת אלילים בכך (רש"י).

אם עיני העדה, שהם חכמי הדור, הורו הלכה והתגלה שהוראה זו היתה טעות, עליהם להביא קורבן עולה. התורה מתארת שתיתכן מציאות של שגגה וטעות גם על ידי גדולי דור. קל וחומר שכל אחת יכולה לטעות. לכן קבלי את שגגתה של חברתך בהבנה, ומצאי את הטוב שבה דווקא מתוך טעויותיה.

4. למראית עין. "וַנְהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים, וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יוֹדְעִים הֱיִיתֶם מֶה עָשִׂיתִי אֶתְכֶם לְעֵינֵיהֶם, מִי יֹאמַר שֶׁלֹא הֱיִיתֶם בְּעֵינֵיהֶם כְּמַלְאָכִים (מדרש רבה).

המרגלים טענו שהם היו נראים בעיניהם של יושבי הארץ כחגבים, והקב"ה אומר מי אמר לכם? הרי ביכולתי לעשות שתהיו בעיניהם כמלאכים. כדי שתראי את היפה אצל האחרת, עליך לגלות את הכוח המלאכי שבך, למצוא את הנקודות המאירות שבתוכך, וכך הם יאירו באישונם של הסובבים אותך.

יהי רצון שענן ה' יעמוד עליך יומם ולילה, להביא אותך אל ארץ זבת חלב ודבש אשר הוא נתן לך, ותראי עין בעין את יופייה.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:עין טובהפרשת שלחיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה