חדשות מדע וטכנולוגיה

כמות העבודה שהושקעה פעם להשגת שעה של אור – מספקת היום יותר מחמישים שנים של אור

לוקחים את אור החשמל כמובן מאליו? סקירה היסטורית מראה שאור בזמן האפלה היה פעם לוקסוס. שישים שעות עבודה נדרשו כדי להשיג שעה אחת של אור – מה שמספיק בימינו להשגת אור עבור יותר מחמישים שנה

  • ג' תמוז התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשבני האדם למדו להדליק אש, הם מצאו דרך להאיר את החשכה. אבל האופן בו מאירים את החשכה השתנה במאתיים השנים האחרונות. אחרי אלפים שנים בהן גירוש החשכה בוצע על ידי אש בצורה כזו או אחרת – היום אנחנו מאירים את העלטה באמצעות חשמל.

אחת ההשלכות של זה נשמעת כמעט מדהימה מכדי להיות אמיתית, אבל היא נכונה: אותה כמות של עבודה שנדרשה לאבותינו כדי לזכות בשעה אחת של אור מעניקה לנו חמישים ואחת שנים של אור.

מכון קאטו בארצות הברית המחיש את העבודה הזו כך: עד לפני לא כל כך הרבה שנים, אדם היה צריך לאסוף ענפים, לקצוץ אותם, ולשרוף עץ למשך עשר שעות ביום לשישה ימים רצופים כדי לקבל את שווה הערך של האור שנורה מודרנית מפיצה בשעה אחת. כמות העבודה שהוא הקדיש לעניין, לעומת זאת, היתה מספיקה להאיר חדר למשך חמישים ואחת שנים בימינו.

ההתקדמות ההיסטורית בקלות ההשגה של אור בחשכה נראית כך:

השיפור הראשון על פני שימוש באש היה שימוש במנורות שמן, וכך בזמן מלכות בבל, שישים שעות עבודה יכלו 'לרכוש' שווה ערך ל-88 דקות של אור חשמלי. אז הגיעו הנרות, ששלטו בכיפה מהתקופה היונית-רומית ועד המאה ה-19. בסביבות שנת 1800, שישים שעות עבודה המושקעות בנרות משומן מהחי היו מייצרות בערך 10 שעות של אור שווה ערך לאור בו אנחנו נהנים היום. לא רע בכלל (אם לא אכפת לכם מריח השומן הנודף מהנירות!) רק שהעסק היה יקר בטירוף. באותה תקופה נערך חישוב לפיו הבערת נר יחיד למשך חמש שעות מידי לילה עלתה שמונה פאונדים לשנה – שווי ערך לאלף דולרים בימינו. בהתחשב בכך שתאורה ראויה על בסיס נרות דורשת הרבה יותר מנר אחד ללילה, ברור שרק עשירים מופלגים יכלו לעשות משהו שדורש אור של ממש אחרי שקיעת החמה.

המהפכה התעשייתית הובילה לפיתוחם של מנורות על בסיס גז, אותן התקינו בלונדון ב-1807. הן כבר היו יעילות יותר: שישים שעות עבודה הפכו ל-16 שעות של אור. מצד שני, הן נשאו בחובן סיכון גבוה לפיצוצים, שאכן קרו מפעם לפעם.

לבסוף, המציא תומאס אדיסון את נורת החשמל. אפילו בצורתה המוקדמת ביותר היא סיפקה 72 שעות של אור עבור 60 שעות עבודה. ב-1950 כמות העבודה הזו כבר סיפקה כמעט ארבע שנים של אור. פלורסנט קומפקטי של שנות התשעים כבר השיג את ההישג שציינו בהתחלה: שישים שעות עבודה – מה שנדרש לקדמונינו עבור שעה של אור – סיפקו עכשיו 51 שנים של האור. וזה עוד לפני החישובים לגבי נורות הלד, האפקטיביות פי כמה...

בקיצור, אל תקחו את האור שמאיר לכם בחשכה כמובן מאליו. לא כל כך מזמן, אור בעוצמה כזו היה לוקסוס שרק מעטים מאד יכלו להרשות לעצמם!

תגיות:מדעאורחשמל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה