סיפורי אמונה

​מדהים: חייהם של עשרות יהודים ניצלו בזכות...

כיצד בזכות שמירת ההלכה ניצלו חייהם של כל יהודי עיירתו של רבי משה פיינשטיין? סיפור מרגש

  • י"ב חשון התשפ"ב
בית קברות יהודי בפולין (צילום: shutterstock)בית קברות יהודי בפולין (צילום: shutterstock)
אא

סיפור מיוחד על הגאון הרב משה פיינשטיין זצ"ל ממחיש כי משמירת מצוות לא מפסידים. המעשה אירע לפני כ-100 שנה, כאשר היה הרב פיינשטיין רב באחת העיירות ברוסיה. בעיירה זו התגורר יהודי שהיה מלשין לקג"ב על יהודי העיירה. בזמנים אלו, כל יהודי שהיה 'מטופל' על ידי אנשי הקג"ב, היה חוזר שבור ברוחו, בנפשו ובגופו, ולפעמים לא היה חוזר. סבל רב סבלו יהודי העיירה מאותו מלשין ארור.

ברבות השנים, חלה המלשין ומת. טרם מותו השאיר מכתב לחברא קדישא בעירו, ובו כתב היות והוא מתחרט על מעשיו הרעים ומחפש כפרה על כל הצער שגרם, חפץ הוא שיקברוהו מחוץ לבית הקברות, ועוד: שיקברוהו קבורת חמור בניוול ובזיון, ועל ידי כן יכופר לו עוונותיו.

ניגשו אנשי החברא קדישא לרב העיירה, הרב משה פיינשטיין, ושאלוהו כיצד לנהוג עם צוואה כזו, הנוגדת את ההלכה הקובעת כיצד יש לקבור את המת. השיב הרב פיינשטיין כי על פי הדין, אדם אינו בעלים על גופו, מחמת כן אינו יכול לצוות מה יעשו עם גופו לאחר מותו. על כן יש לנהוג כפי שההלכה מחייבת ולקבור את המלשין ככל יהודי אחר שהולך לעולמו.

התפלאו אנשי החברא קדישא ואמרו לרבי משה: "הרי היהודי התחנן במכתבו שינהגו בו כן, על מנת שתהא לו כפרה על עוונותיו, ומדוע לא נרחם עליו וננהג עמו כפי בקשתו?" השיב רבי משה: "מתפקידנו לשמור ולקיים מה שאומרת ההלכה, ומתפקידי כרב בישראל לדאוג שאכן ההלכה תבוצע כהלכתה. אנו מחויבים לקוברו כדת וכדין. ולעניין חטאיו ועוונותיו, בשמים כבר ידונו אותו על מעשיו, וכך יתכפרו עוונותיו ".

אנשי החברא קדישא שמעו לדברי הרב, וקברו את היהודי על פי ההלכה. חלפו מספר ימים, והנה רואה שומר בית הקברות שהגיעו מטעם השלטונות לבדוק את קברו של אותו מוסר מלשין. הוא הראה להם את מקום קבורתו, והם פתחו את הקבר ובדקוהו, לאחר שהייה קצרה חזרו וסגרוהו.

השומר התפלא על מעשיה, ושאלם מדוע בדקו את הקבר. השיבו אנשי השלטונות כי הם קבלו מכתב מאותו מלשין טרם מותו, שבו כתב: ''היות והוא יודע שאנשי עירו שונאים אותו שהוא נאמן לשלטון והלשין עליהם, ודאי יקברוני בבזיון ולכן עליכם לבדוק אם אכן קברו אותי ככל בן ישראל או כקבורת חמור'', וכדבריו עשינו, אך נוכחנו בטעותו.

שומר בית הקברות הגיע לבית הכנסת וסיפר את הדברים הללו לפני יהודי העיירה. סיפור המעשה המחיש לכולם עד כמה יש לשמור על דקדוק ההלכה ללא סטיות ולא התחשבות ברגשות ודעות אחרות. רק על ידי הקפדתו של הרב על דברי ההלכה במלואם – ניצלו כל יהודי העיירה מידם הקשה והאכזרית של השלטונות.

תגיות:הרב משה פיינשטייןדקדוק הלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה