ותן חלקנו

ותן חלקנו: השיטה של יצר הרע

הִתְבּוֹנְנוּת בְּהִתְנַהֲגוּתוֹ שֶׁל בִּלְעָם מַעֲנִיקָה לָנוּ כֵּלִים לִבְנוֹת תַּשְׂרִיט מְדֻיָּק שֶׁל הַדֶּרֶךְ הַמּוֹבִילָה אֶת הַחוֹטֵא לִבְנוֹת כֶּלֶא הוֹלֵךְ וָצַר סְבִיב עַצְמוֹ עַד שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְהֵחָלֵץ מִמֶּנּוּ

  • ח' תמוז התשע"ז
אא

אָמַר רַבִּי אַסִי: יֵצֶר הָרַע, בַּתְּחִלָּה דּוֹמֶה לְחוּט שֶׁל בּוּכְיָא, וּלְבַסּוֹף דּוֹמֶה כַּעֲבוֹתוֹת הָעֲגָלָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "הוֹי מוֹשְׁכֵי הֶעָווֹן בְּחַבְלֵי הַשָּׁוְא, וְכַעֲבוֹת הָעֲגָלָה חַטָּאָה" (סוכה דף נב/א)

 

אָמַר רַבִּי אַסִי: יֵצֶר הָרַע, בַּתְּחִלָּה דוֹמֶה לְקוּרֵי עַכָּבִישׁ, שֶׁאֵין מְיַחֲסִים לָהֶם חֲשִׁיבוּת וּמְסִירִים אוֹתָם בְּהֶנֵּף יָד; וּלְבַסּוֹף הוּא דוֹמֶה לַחֲבָלִים הֶעָבִים שֶׁבָּהֶם מוֹשְׁכִים קָרוֹן טָעוּן בִּסְחוֹרָה, שֶׁכָּךְ נֶאֱמַר : "הוֹי מֹשְׁכֵי הֶעָוֹן בְּחַבְלֵי הַשָּׁוְא, וְכַעֲבוֹת הָעֲגָלָה חַטָּאָה" - כְּלוֹמַר: אוֹתָם "חַבְלֵי שָׁוְא", דַּקִּים כְּקוּרֵי עַכָּבִישׁ, שֶׁבָּהֶם מוֹשֵׁךְ הַיֵּצֶר אֶת הָאָדָם, נֶהְפָּכִים לְבַסּוֹף לַחֲבָלִים עָבִים שֶׁבָּהֶם מוֹשְׁכִים אֶת הַקָּרוֹן.

* * *

הָרַב חֲנוֹךְ הַכֹּהֵן אֶרְנְטְרוֹי זצ"ל, כִּהֵן כְּרַב בְּגֶרְמַנְיָה לִפְנֵי מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הַשְּׁנִיָּה, וְנוֹדַע בִּדְרָשׁוֹתָיו הַבְּהִירוֹת שֶׁקֻּבְּצוּ בַסֵּפֶר "קֹמֶץ הַמִּנְחָה", כְּמוֹ גַם בְּמִשְׁנָתוֹ הַהִלְכָתִית, הָעִיּוּנִית, וּבַמַּעֲרָכוֹת שֶׁנִּהֵל לִשְׁמִירַת צִבְיוֹן הַיַּהֲדוּת בְּדֶרֶךְ יִשְׂרָאֵל סָבָא.

בְּמַאֲמָר מְרַתֵּק  הוּא מִתְיַחֵס לַמְסֻפָּר בְּפָרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ  עַל שְׁלֹשֶׁת הַמִּכְשׁוֹלִים שֶׁהֶעֱרִים ה' בִּפְנֵי בִלְעָם כְּדֵי לְסַמֵּן לוֹ שֶׁדַּרְכּוֹ לְקַלֵּל אֶת יִשְׂרָאֵל אֵינָהּ רְצוּיָה.

בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה: "וַיִּתְיַצֵּב מַלְאַךְ ה' בַּדֶּרֶךְ לְשָׂטָן לוֹ, וְהוּא רֹכֵב עַל אֲתֹנוֹ… וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה' נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ, וַתֵּט הָאָתוֹן מִן הַדֶּרֶךְ וַתֵּלֶךְ בַּשָּׂדֶה. וַיַּךְ בִּלְעָם אֶת הָאָתוֹן לְהַטֹּתָהּ הַדָּרֶךְ".

בַּפַּעַם הַשְּׁנִיָּה: "וַיַּעֲמֹד מַלְאַךְ ה' בְּמִשְׁעוֹל הַכְּרָמִים, גָּדֵר מִזֶּה וְגָדֵר מִזֶּה. וַתֵּרֶא הָאָתוֹן אֶת מַלְאַךְ ה' וַתִּלָּחֵץ אֶל הַקִּיר, וַתִּלְחַץ אֶת רֶגֶל בִּלְעָם אֶל הַקִּיר וַיֹּסֶף לְהַכֹּתָהּ.

בַּפַּעַם הַשְּׁלִישִׁית: "וַיּוֹסֶף מַלְאַךְ ה' עֲבוֹר וַיַּעֲמֹד בְּמָקוֹם צָר אֲשֶׁר אֵין דֶּרֶךְ לִנְטוֹת יָמִין וּשְׂמֹאל".

אֶפְשָׁר לִרְאוֹת בְּשָׁלֹשׁ תְּמוּנוֹת אֵלּוּ מָשָׁל לְאָדָם הַמִּסְתַּבֵּךְ בְּחַבְלֵי הַחֵטְא יוֹתֵר וְיוֹתֵר, וּמְאַבֵּד אֶת חֹפֶשׁ בְּחִירָתוֹ, דָּבָר שֶׁכִּמְעַט כָּל אָדָם נִתְנַסָּה בוֹ.

בְּחִירָתוֹ הַחָפְשִׁית שֶׁל הָאָדָם, לַעֲשׂוֹת אֶת הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר וְלָסוּר מֵהָרַע הָאָסוּר - הִיא בְעָיָה אֲשֶׁר הַפִילוֹסוֹפִים מִכָּל הַדּוֹרוֹת הִתְוַכְּחוּ עָלֶיהָ. יֵשׁ אוֹמְרִים: הָאָדָם הוּא חָפְשִׁי בִּפְעֻלָּתוֹ וְלָכֵן הוּא אַחֲרַאי לַחֲטָאָיו וְלִפְשָׁעָיו. וְיֵשׁ אוֹמְרִים: הָאָדָם אֵינֶנּוּ חָפְשִׁי, כִּי הוּא פוֹעֵל מִתּוֹךְ דַּחֲפֵי יִצְרוֹ הָרַע וּבְהַשְׁפָּעָתוֹ וְאֵינוֹ יָכוֹל לִשְׁלֹט עַל תַּאֲוָתוֹ, וְלָכֵן אֵינוֹ אַחֲרַאי לָתֵת דִּין וְחֶשְׁבּוֹן עַל מַעֲשָׂיו.

הַנִּסָּיוֹן מַצְדִּיק אֶת שְׁתֵּי הַגִּישׁוֹת הַמְנֻגָּדוֹת הָאֵלֶּה. אֵין לְהִתְעַלֵּם מֵהָעֻבְדָּה שֶׁהָאָדָם הוּא חָפְשִׁי בִּבְחִירָתוֹ, כַּכָּתוּב : "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע… וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים". מֵאִידַךְ גִּיסָא אֵין לְהִתְעַלֵּם כִּי לְעִתִּים הָאָדָם מַרְגִּישׁ כְּשָׁבוּי בִּידֵי יִצְרוֹ וּכְפּוֹעֵל בְּעַל כָּרְחוֹ, כְּאִלּוּ כֹּחַ תּוֹפְסוֹ בִזְרוֹעוֹ וְאֵינוֹ מְשַׁחְרְרוֹ עַד שֶׁהָאָדָם יוֹרֵד לְמַדְרֵגָה שֶׁל עֶבֶד הַשּׁוֹמֵעַ בְּקוֹל אֲדוֹנָיו.

מַהִי הָאֱמֶת?

בִּתְחִלָּה חָפְשִׁי הָאָדָם בִּבְחִירָתוֹ, וּכְכָל שֶׁהוּא מוֹסִיף לְהִשְׁתַּעְבֵּד לַיֵּצֶר – בְּחִירָתוֹ תִהְיֶה פָּחוֹת חָפְשִׁית עַד שֶׁהִיא תִשָּׁלֵל מִמֶּנּוּ לְגַמְרֵי.

אֵצֶל בִּלְעָם אָנוּ מוֹצְאִים אוֹתָהּ הִשְׁתַּלְשְׁלוּת וְהִדַּרְדְּרוּת לְתוֹךְ זְרוֹעוֹת הַחֵטְא. הַדֶּרֶךְ אֶל הַחֵטְא דּוֹמָה בַתְּחִלָּה לִמְסִלָּה רְחָבָה אֲשֶׁר מִמֶּנָּה אֶפְשָׁר עוֹד לִנְטוֹת יָמִין וּשְׂמֹאל, וְלִסְטוֹת אוֹ לַחֲזֹר. אֲבָל רֹחַב הַדֶּרֶךְ מִתְמַעֵט וְהוֹלֵךְ וְיוֹבִיל לְמָקוֹם אֲשֶׁר בּוֹ גָּדֵר מִזֶּה וְגָדֵר מִזֶּה. גַּם מִשָּׁם עוֹד יֵשׁ אֶפְשָׁרוּת לַחֲזֹר, אֲבָל מִכָּאן וְאֵילֵךְ נִכְנָס הָאָדָם לַקֶּטַע אֲשֶׁר בּוֹ הוּא יִרְבַּץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ. בִּלְעָם לֹא שָׂם לֵב לְאַזְהָרוֹת אֵלֶּה שֶׁהַמַּלְאָךְ שָׁלַח לוֹ מִשְּׁלֹשׁ עֶמְדוֹתָיו, הוּא נִכְנָע לְפִתּוּי הַחֵטְא, הָלַךָ מִדֶּחִי אֶל דֶּחִי.

מַלְאָךְ כָּזֶה מְרַחֵף גַּם עַל כָּל אָדָם בַּשָּׁעָה שֶׁהוּא עוֹמֵד לִפֹּל לִזְרוֹעוֹת הַיֵּצֶר, זֶהוּ הַמַּצְפּוּן שֶׁלּוֹ אֲשֶׁר קוֹלוֹ תּוֹבֵעַ מֵהָאָדָם לְבַל יְאַבֵּד אֶת בֹּר-לְבָבוֹ וּלְבַל יַעֲבֹר עַל מִצְווֹת הַתּוֹרָה.

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:יצר הרעותן חלקנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה