תשעה באב

"בואו נאהב מחדש": 10 דברים בהם יש להתחזק בימים אלו

ימי האבל הלאומיים נמצאים בעיצומם. רבותינו לאורך כל הדורות הבהירו את המהות שבאבל ואת מטרתו: לפשפש בלבבות על מנת לתקן את החטא העיקרי בגינו נחרב בית המקדש השני. 10 נקודות חשובות

  • ד' אב התשפ"א
אא

בשם הרב ישראל סלנטר, מייסד תנועת המוסר, מובא כי "יש את האפשרות להתעלות ברוחניות בתשעה באב לא פחות ממה שאדם מסוגל להתעלות ביום הכיפורים". מכאן נראה כי בתשעה באב, ובימים הקודמים לו, טמונה הזדמנות מיוחדת להתעלות גדולה. 'יתד נאמן' מבאר 10 נקודות למחשבה אודות ימי האבל הלאומיים.

1. הסיבה בגינה נחרבו בתי המקדש מובאת במסכת יומא: "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני ג' דברים שהיו בו – עבודה זרה וגלוי עריות ושפיכות דמים. אבל מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חינם. ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות: עבודה זרה, גלוי עריות ושפיכות דמים".

2. מדברי הגמרא נלמד כי בשל עוון שנאת חינם נחרב בית המקדש השני. עוד מובא כי רק כאשר נתקן את העוון הנורא הזה, שעדיין מרקד בינינו, ניגאל גאולת עולם ונזכה לבניין הבית השלישי ולביאת משיח צדקנו.

3. הסבא מקלם כתב על כך: "העוון הזה עדיין מרקד בינינו, עד שאפילו בעלי מידות שנוחים לעשות צדקה וגמילות חסדים, ורחוקים מגאווה גלויה, נתפסים בעוון המר הזה". ממשיך הסבא מקלם ומפרט: "לשמוח באיד חברו, וקשה בעיניו טובת זולתו, גדלו או כבודו, ואינם שמחים בטובת חברם". ממשיך גדול המוסר בכאב: "ומקרא מלא דיבר הכתוב: 'ואהבת לרעך כמוך' – וזה יסוד המידות וכלל גדול בתורה, כי מי שאינו מייגע את עצמו להשיג אהבת הבריות, ממילא ייפול חלילה בגיהנום של שנאת הבריות, כי טבע האדם נוטה לזה, ובפרט מי שטבעו בזה קשה".

4. הסבא מסלבודקא הרבה אף הוא לעורר על עוון זה: "האם לא יחרד לב כל אחד מאיתנו?! והרי השטן הזה של שנאת חינם עדיין מרקד בתוכינו, ומי יודע כמה צרות ופורענויות מתרגשות עוד לבוא עלינו, וכי אנחנו טובים מאבותינו?!" תוהה הסבא, "והרי הם עסקו בתורה ובמצוות ובגמ"ח, וכל זה לא הגן עליהם ביום עברה. ואנחנו, במה אנו עסוקים? אנחנו עוסקים בשנאת חינם. כן, אנחנו עוסקים בכך יומם ולילה ועוד מרהיבים אנחנו להתמרמר ולהתלונן על אריכות הגלות".

5. עוד ממשיך הסבא ומעניק זווית נפלאה על ימי בין המצרים, שמטרתם – להחיש את הגאולה. "חז"ל דאגו לנו", אומר הסבא, "ורצו להחיש את גאולתנו ולמשות אותנו מן הגלות המרה הזאת. על כן התקינו לנו שלושה שבועות של אבלות כדי לעורר את הלבבות לפתוח דרכי תשובה. ומה אנו עושים?" שואל הסבא ומשיב: "מקיימים אנחנו את הדינים ואת המנהגים שקבעו לנו רבותינו הגדולים, ומקיימים אותם כתינוקות בלא דעת ובלא זיכרון למעשינו הרעים".

6. הסבא מציע את הפתרון לתיקון חטא שנאת חינם: "וכי אפשר לטהר את הלב העקוב בלא מוסר?! שנאת חינם היא חטא נורא, המתגלה לעיני האדם רק לאחר חפירה עמוקה בתחתית הנפש".

7. הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', נשא שיחה בהיכל הישיבה, והסביר כי יש 2 דרכים לתיקון החורבן ולבניין בנית המקדש: "יש 2 דרכים לתיקון החורבן. האחת – על ידי מידות טובות, שבזה מתקנים את חטא החורבן ובונים חורבות ירושלים, והשניה – על ידי עסק התורה בארבע אמות של הלכה, שזהו גם כן בניין בית מקדש מעט. ושני עניינים אלו", ממשיך הרב אדלשטיין, "אלו הם מהמעלות העליונות שהזכיר רבנו יונה בשערי תשובה: דבקות במידות ודבקות במידות טובות, שאין סוף למדרגות שאפשר להתעלות מזה".

8. ראש ישיבת חברון, הרב יחזקאל סרנא זצ"ל, כותב ברשימותיו 30 דברים בהם יש להתבונן ולתקן את מעשינו בימי בין המצרים. בדברים אלו הוא מקיף מדברי חז"ל ומהקינות את הדברים שגרמו לחורבן, והדברים שנוצרו בעקבות החורבן. לצערינו אין בידינו את הרשימה כולה, אלא רק חלק ממנה:

1. האמונה וההכרה באהבת ה' לישראל בכל הדורות.

2. התרחקות מאכזריות ומכל מידה רעה.

3. ההכרה והאמונה במידה כנגד מידה.

4. ההכרה בחומר העבירות שבין אדם לחברו ובייחוד של הלבנת פנים.

5. ההכרה ב"לך ה' הצדקה ולנו בושת הפנים".

6. יראה וכבוד מבית כנסת – בית מקדש מעט.

7. שלא להצטער על דבר שאינו ראוי להצטער.

8. התפילה על הגאולה.

9. אהבת הבריות והרחקה משנאת חינם ורדיפתה.

9. הרב אלעזר מנחם שך זצ"ל, אמר בשיחה שנשא בתשעת הימים: "כשאנו עומדים בזמנים כאלו, אוי, כמה צריך לעבוד על זה והיכן אפשר לדבר דברים כאלו. הרי בזמנינו העניין של מלבין פני חברו וביזוי והשמצה של השני הוא פרוץ מאוד. ואם כך נוהגים, הרי האבלות על חורבן בית המקדש קלושה היא, ולא זה הוא תשעה באב", קובע הרב שך בצער. "התורה מלמדת אותנו להיזהר בכבוד חברו, וזה דבר בעיתו שאותו צריך לחזק. כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו – מעליו עליו כאילו הוא החריבו", ממשיך הרב שך בדבריו.

10. "אנו מסתפקים בזה שיושבים בתשעה באב על הארץ, אבל יש לעשות בכיוון זה: לכבד את חברו, להוסיף לימוד ויראת שמים, להידמות לה' יתברך – 'מה הוא רחום, אף אתה תהא רחום'", העניק הרב שך נקודות מעשיות להתחזקות.

כשנהיה מאוחדים - שום דבר לא יוכל לעצור אותנו. צ'ארלי הררי בהסתכלות מיוחדת על החורבן הגדול והאסונות הרבים שבאו בעקבותיו. אל תחמיצו:

תגיות:בין המצריםתשעה באבשנאת חינם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה