הצופן

האות ה' על-פי הסוד: בין האיש לאישה

זכו – שכניה ביניהם, לא זכו – אש אוכלתם. משמעותה של האות ה' אצל האישה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מלבד העניין של ערכה המספרי של האות ה' על-פי הפשט והרמז, על-פי הסוד האות ה' החמישית והנקבית מבטאת את הספירה החמישית: ספירת גבורה. ואכן, שורש הנקבה בספירת גבורה, בעוד ששורש הזכר בספירת חסד. אמנם האות ה' מבטאת גם את שורשה הגבוה יותר של ספירת הגבורה, היא ספירת בינה שבראש קו ספירות הגבורה (הן ספירות בג"ה. בינה, גבורה, חסד). משום כך מספר האות ה', חמש, במקביל למספר האות נ' המרמזת לחמישים שערי בינה (כמבואר להלן באות נ').

האות ה' מבטאת גם את ספירת מלכות, היא הספירה העשירית שבבחינת האם היולדת.

גם בסדר האותיות שבשם הוי"ה, ה' הראשונה (היא האות השנייה בשם הוי"ה) שכנגד עולם הבריאה (הוא העולם השני אחרי עולם האצילות), היא ספירת בינה (היא הספירה השנייה אחרי ספירת חכמה). ואילו האות ה' האחרונה שבשם הוי"ה אשר היא כנגד עולם עשיה (הוא העולם האחרון בארבע העולמות), היא ספירת מלכות, האחרונה בעשר הספירות.

 

איש ואשה

בספרו "עץ חיים" כותב מהרח"ו ז"ל שכל אחד מארבעת מרכיבי הבריאה: המדָבֵּר, החי, הצומח והדומם, מכיל את ארבעת היסודות: אש, רוח, מים ועפר.

אלא שהדומם, עיקרו עפר; הצומח, עיקרו מים; החי, עיקרו רוח; והמדבר, עיקרו אש. לאור זאת מובן מדוע אותיות 'אש' מופיעות בשני חלקי המדבר: באיש ובאשה. אולם באשה נוספה האות ה' הנקבית, העדינה והפוריה (שהיא בבחינת השכינה הקדושה והיא ספירת בינה וספירת מלכות), והיא שורש תכונות אלה שבאשה. בנוסף לכך, האות ה' היא האות שבה נברא עולם העשיה, ולכן האשה מטבעה מומחית ונוטה לעסוק בעיקר בענייני הבית ובטיפול בילדים. לעומת זאת, באיש נוספה האות י' (היא האות הראשונה בשם הוי"ה ובה נברא העולם-הבא), לפי שהוא מצוּוֶה ללמוד תורה בכל זמן הפנוי מעיסוקים הכרחיים לצרכיו ולצרכי בני ביתו, ועיקר תפקידו הוא זה.

בתלמוד מבואר שסמיכות אותיות 'אש' באשה מורים על אופי רגיש ורגשן, המביא להתלהטות מהירה. בעוד האיש קר יותר, מופנם ומאופק, משום האות י' החוצצת בין אותיות 'אש' שבשמו.

ועל-פי הסוד, כך הוא ביאור הדבר: שתי האותיות הראשונות בשם הוי"ה, שהן אותיות י'–ה', מכוונות במבנה הספירות: האות הראשונה – האות י', כנגד הספירה הראשונה, ספירת חכמה. ואילו האות השנייה – האות ה', כנגד הספירה השנייה, ספירת בינה. איש ואשה החיים יחד, עלולים מאד להגיע לאש המחלוקת. שהרי עיר שיש לה כמה ראשים, בהכרח הם חלוקים ומתווכחים. אולם מרכיב האש שבאיש קיבל לתוכו את האות י' (חכמה) ואילו מרכיב האש שבאשה קיבל את האות ה' (בינה). משום כך "בינה יתרה ניתנה לאשה", כמבואר בתלמוד, ו"חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ". לפי שהבינה מובילה ומשתמשת בפרטי החכמה כדי לבנות את ביתה.  ואכן, במחקרים חדשים התברר שהשלכות המבנה הרוחני ניכרות במציאות הגשמית. מרכז החכמה (צבירת המידע) נמצא באונה הימנית של המוח ואילו מרכז הבינה (התבוננות בפרטים הקטנים ובניה מחלקים) באונה השמאלית של המוח, בדיוק כמו מבנה הספירות בעולמות העליונים. הזכר שורשו בספירת חכמה שבקו החסד, והנקבה בספירת בינה שבקו הגבורה. משום כך נשים מצליחות יותר מגברים בנושאים שנדרשת בהם ירידה לפרטי פרטים, ואילו גברים מצליחים יותר מנשים בנושאים בהם נדרשת הכרעה חדה ומהירה לפי נתונים קיימים. האשה בבחינת עיגול המקיף פרטים ומתבונן בהם, והאיש בבחינת חץ השואף מיד לתכלית ויורה למטרה. נקבה מלשון נקב, וזכר מלשון הזדכרות או הזדקרות. גם מרכז הדיבור הנמצא בצד השמאלי של המוח פועל ביתר הצלחה אצל הנשים. בגיל הרך, בנות מתחילות לדבר בגיל מוקדם מבנים, נשים מתנסחות מהר וברור יותר מגברים, מעטות הן הנשים המתקשות בדיבור ומגמגמות. והכל בהתאם למבנה שורשי הזכר והנקבה בעולמות העליונים, כידוע לעם ישראל מתוך אשר התגלה להם בתורת הסוד, ללא מחקרי אנשי המדע המודרני וללא כלי המחקר החדישים והמשוכללים.

אותיות י' ה' יחד, הן אחד משמותיו של הקב"ה: שם 'יה'. וזהו שאמרו חז"ל: "איש ואשה שזכו שכינה ביניהם. לא זכו, אש אוכלתם". אם זכו, כלומר שבונים את ביתם על-פי חוקי הבורא בתורתו, שם י"ה שוכן ביניהם: ה-י' באיש וה-ה' באשה. לא זכו ואין השכינה שורה ביניהם, הרי ניטל שם י"ה מה"איש" ומה"אשה". והתוצאה: 'אש' ו'אש' – אש אוכלתם. אשה נשואה נקראת בלשון חז"ל "בית", אולם כל זמן שאינה נשואה אינה נקראת בית אלא בת. ומשנישאת, מלבד ספירת בינה הנמצאת בה (בעיקר בבגרותה) מצד עצמה, נוספת בה עתה ספירת חכמה על ידי צירוף האות י' (ספירת חכמה) שבאיש ונקראת "בית".

רמז זה טמון גם במילים: "ילדה" ו"ילד". "ילדה" – אותיות 'דלה י'. ומשגדלה ונישאת, נקראת "בית". דבר הבא לידי ביטוי הן באחריותה על ענייני הבית, והן בעצם היותה בגופה בית לעובר המתפתח. גם ה"ילד" דל י' עד היותו לאיש. אלא שהאות י' נכנסת בו מאליו בבגרותו, וה'אש' הופך לאיש, כשם שבנקבה האות ה' (בינה) נכנסת ב'אש' מאליה בבגרותה ונקראת אשה.

לרכישת הספר "הצופן" של הרב זמיר כהן, כנסו להידברות שופס.

החליפו עכשיו את אפליקציית טיקטוק בהידברות Shorts וצפו בתוכן איכותי ומחזק.
לחצו כאן להורדה >>

 

תגיות:הרב זמיר כהןהצופןאותיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה