חדשות בארץ

עשרות מטרים מתחת לאדמה: צה"ל חושף את החומה נגד מערך המנהור של חמאס

קיר בטון אימתני ועבה יירד לעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה, ומעליו תעמוד גדר בגובה של שישה מטרים. הקיר האינדיקטיבי צפוי לזהות ולהשמיד, בעזרת טכנולוגיה הנדסית מיוחדת, כל מנהרה ישנה או שנחפרת שהוא מגלה

  • י"ח אב התשע"ז
חמאס חפר מנהרות קילומטר מהגבול (צילום: דובר צה''ל)חמאס חפר מנהרות קילומטר מהגבול (צילום: דובר צה''ל)
אא

צה''ל ושירות הביטחון הכללי חושפים נכסים משמעותיים של ארגון חמאס ברצועת עזה, בהם מנהרות טרור, שנועדו להיות מקום מסתור עבור מחבלים ולשמש להעברת אמצעי לחימה.

בחלק משמעותי מהתשתית מנצל החמאס את האוכלוסייה האזרחית ברצועה, ומחביא את פירי הכניסה של המנהרות מתחת לבתי מגורים ומבנים ציבוריים, כגון בתי ספר ומסגדים. חמאס, יש לציין, לא הפסיק לרגע את חפירת המנהרות מאז מבצע צוק איתן לפני שלוש שנים.

על פי מידע מודיעיני שמציגים שירותי הביטחון, שני פירי מנהרות לחימה נחפרו בצפון הרצועה בשנתיים האחרונות, כקילומטר בלבד מהגבול עם ישראל. שתי המנהרות הוקמו מתחת לבתי מגורים בהם מתגוררות משפחות עם ילדים - אחד המבנים הוא בן שש קומות והשני צמוד למסגד, ושניהם נמצאים בשולי בית להייה ומחנה הפליטים שאטי, מרחק של כקילומטר וחצי בקו אווירי מהיישוב נתיב העשרה.

על פי נתוני המודיעין הצהל"י, מתחת למבנה בן שש הקומות יש חניון שמחובר לפיר כניסה לרשת מנהרות של חמאס. הפיר השני אותר מתחת לביתו של פעיל חמאס, עמאר חאמד, שמתגורר במבנה עם אביו, אחיו, אשתו וחמשת ילדיו.

(צילום: דובר צה"ל)(צילום: דובר צה"ל)

ישראל מתגוננת נגד מערך המנהור בפרויקט עצום הנקרא קב"א - קיר המכשול אינדיקטיבי, צפוי לעלות יותר מ-4 מיליארד שקלים. קיר הבטון האימתני והעבה יירד לעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה, ומעליו תעמוד גדר בגובה של שישה מטרים. העבודות מתבצעות בקרבת הגבול עם רצועת עזה, בשטח ישראל. המכשול צפוי לזהות ולהשמיד, בעזרת טכנולוגיה הנדסית מיוחדת, כל מנהרה ישנה או שנחפרת שהוא מגלה.

מספר קילומטרים בודדים של הקיר כבר הושלמו. בחודשים הקרובים תואץ ההקמה, ולפי ההערכות במערכת הביטחון תושלם פריסתו במלואה בגבול הרצועה בתוך כשנה וחצי עד שנתיים. כעת מתפרסת העבודה על פני עשרה מוקדים שונים.

החומה אמורה לכסות את כל שטח הגבול, מכרם שלום ועד לנתיב העשרה, מתחת לאדמה ומעליה. במהלך הקמתו הקיר "מנקה", למעשה, את הגבול ממנהרות. לאחר מכן יתריע וישמיד כל ניסיון עתידי של חמאס לחפור מנהרה לעבר ישראל.

המכשול יימשך בלשון יבשתית מלאכותית, עם מערכות הגילוי והגדר הגבוהה, אל תוך הים, באמצעות שובר גלים בגבול הימי בצפון הרצועה.

העבודות מתבצעות סביב השעון, שישה ימים בשבוע, תחת אבטחה צה"לית, שבדקה אף את העובדים הזרים המועסקים בבניית החומה. העובדים לובשים על גופם שכפ"צים, והאדמה והחול הרב שמכונת החפירה הגרמנית מוציאה משמשים להקמת סוללות שמגנות על העובדים מירי צלפים מהצד העזתי.

 כל קילומטר של עבודה על המכשול עולה 41.5 מיליון שקלים. העבודה כוללת שימוש במכונת החפירה הגרמנית "הידרומאיל", שמצוידת בגלגלי שיניים עוצמתיים המסוגלים להגיע עד לעומק מי התהום. לאחר חפירה, העובדים מזרימים במהירות לחלל שנוצר חומר שנקרא "בטונייט", בטון נוזלי שמבוסס על מינראל טבעי וצמיגי שמגיע מארצות הבלקן ומחזק את דפנות התעלה שנחפרה, מונע התמוטטותה, מזהה וממלא חללי מנהרות ישנות או חדשות. באתר נבנו גם בריכות לניקוי ומחזור ה"בטונייט". בשלב הבא העובדים מזרימים את הבטון הרגיל עצמו לתעלה העמוקה ומוציאים את ה"בטונייט", כאשר כלובי ברזל גדולים מוחדרים ליציקות הבטון. בכלובים מותקנים חיישני גילוי אלקטרוניים מתקדמים לזיהוי עתידי של חידוש החפירות, בדיוק רב. צינורות החיישנים יושחלו באופן שניתן יהיה לשלוף אותם ולהחליפם בטכנולוגיית גילוי מתקדמת יותר, אם זו תפותח בעתיד.

תגיות:חמאסמנהרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה