דברי תורה

ותן חלקנו: מה עושים בעולם הבא?

"שִׁמְעוּ נָא אָבוֹת רַחֲמָנִים, עֲנִיִּים כַּעֲשִׁירִים". זוֹהִי כוֹתַרְתּוֹ שֶׁל מִכְתָּב פָּתוּחַ לַצִּבּוּר. מִי כָתַב אוֹתוֹ, וּמָה הַנּוֹשֵׂא? עַל כָּךְ, וָעוֹד - בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • פורסם י"ח אב התשע"ז |עודכן
אא

רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא אַשְׁכְּחֵהּ לְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי, דְּשָׁדֵי דִסְנָא אָרֵישֵׁהּ וְקָא מַמְטֵי לֵהּ לְיַנּוּקָא לְבֵי כְנִשְׁתָּא. אֲמַר לֵהּ מַאי כֻּלֵּי הַאי? אֲמַר לֵהּ: מִי זוּטָר מַאי דִּכְתִיב "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ", וּסְמִיךְ לֵהּ "יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּחוֹרֵב"? מִכָּאן וְאֵילֵךְ, רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא לָא טְעֵים אֻמְצָא עַד דְּמַקְרֵי לְיַנּוּקָא וּמוֹסְפֵהּ. רַבָּה בַּר רַב הוּנָא לָא טְעֵים אֻמְצָא עַד דְּמַיְתֵי לְיַנּוּקָא לְבֵית מִדְרְשָׁא (קידושין דף ל/א)

 

צִוְּתָה תוֹרָה עַל הָאָב לְלַמֵּד אֶת בְּנוֹ תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר : "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם", וְאַף אֲבִי הָאָב חַיָּב לְלַמֵּד תּוֹרָה לִנְכָדָיו, כְּשֶׁהָאָב אֵינוֹ יָכוֹל לְקַיֵּם אֶת חוֹבָתוֹ , שֶׁנֶּאֱמַר  "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ".

חֲשִׁיבוּת גְּדוֹלָה הִיא לְהַעֲבִיר אֶת הַתּוֹרָה בְּשַׁרְשֶׁרֶת הַדּוֹרוֹת, עַד שֶׁאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: כָּל הַמְלַמֵּד אֶת בֶּן בְּנוֹ תּוֹרָה, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ עָמְדוּ רַגְלָיו לְמַרְגְּלוֹת הַר סִינַי וְקִבֵּל אֶת הַתּוֹרָה בְּמַעֲמַד קַבָּלַת הַתּוֹרָה.

הַגְּמָרָא מְבִיאָה מַעֲשֶׂה לְגַבֵּי אָב הַמְלַמֵּד תּוֹרָה לְבֵן.

רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא פָּגַשׁ אֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי הוֹלֵךְ כְּשֶׁסָּדִין מֻנָּח בְּרִשּׁוּל עַל רֹאשׁוֹ חֵלֶף הַבֶּגֶד הָרָגִיל שֶׁנָּהֲגוּ לְהִתְעַטֵּף בּוֹ, וְיָדוֹ בְיַד בְּנוֹ לְהוֹלִיכוֹ לְבֵית הַכְּנֶסֶת לִלְמֹד תּוֹרָה.

אָמַר לוֹ רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא: מַה פֵּשֶׁר חֶפְזוֹנְךָ לְהִזְדָּרֵז לַהֲבִיאוֹ לִלְמֹד תּוֹרָה עַד שֶׁלֹּא הִתְעַטַּפְתָּ כְהֹגֶן? הֱשִׁיבוֹ: וְכִי קְטַנָּה בְעֵינֶיךָ מִצְוַת הַתּוֹרָה "וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ"? הֵן לְפָסוּק זֶה נִסְמָךְ "יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב", וּמִכָּאן נִדְרָשׁ כִּי הַמְלַמֵּד אֶת בְּנוֹ תּוֹרָה כְּאִלּוּ קִבְּלָהּ מֵהַר סִינָי! לְפִיכָךְ אֲנִי נֶחְפָּז לְקַיֵּם מִצְוָה זוֹ.

מִנִּי אָז לֹא טָעַם רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא בְּכָל בֹּקֶר, אֲפִלּוּ אֻמְּצָה - בָשָׂר צָלוּי עַל גֶּחָלִים, כְּמִנְהָגָם לִטְעֹם בַּבֹּקֶר בַּיָּמִים הָהֵם - עַד שֶׁחָזַר עִם בְּנוֹ עַל הַמִּקְרָא שֶׁלִּמְּדוֹ אֶתְמוֹל, וְהוֹסִיף וְלִמְּדוֹ פָּסוּק חָדָשׁ. רַבָּה בַּר רַב הוּנָא לֹא הָיָה טוֹעֵם אֻמְצָה עַד שֶׁהֵבִיא אֶת בְּנוֹ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ.

עַל חוֹבַת הָאָב לְלַמֵּד תּוֹרָה לִבְנוֹ, פּוֹסֵק הָרַמְבַּ"ם : "הָיָה מִנְהַג הַמְּדִינָה לִקַּח מְלַמֵּד הַתִּינוֹקוֹת שָׂכָר - נוֹתֵן לוֹ שְׂכָרוֹ. וְחַיָּב לְלַמְּדוֹ בְשָׂכָר עַד שֶׁיִּקְרָא תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב כֻּלָּהּ".

* * *

כַּיָּדוּעַ, בִּתְקוּפַת מִלְחֶמֶת הָעוֹלָם הָרִאשׁוֹנָה וְאַחֲרֶיהָ, חָל בִּלְבּוּל גָּדוֹל בְּקֶרֶב חֲלָקִים גְּדוֹלִים בְּעַמֵּנוּ. הֶ"חָפֵץ חַיִּים" זצ"ל חִבֵּר סֵפֶר בְּשֵׁם "תּוֹרַת הַבַּיִת" עַל חֲשִׁיבוּת לִמּוּד הַתּוֹרָה, וּבְסוֹפוֹ הוֹסִיף מַאֲמָר רְווּי כְּאֵב בְּשֵׁם "עֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה" . בְּשִׁלְהֵי הַמַּאֲמָר הוּא מַמְרִיץ וּמְדַרְבֵּן אֶת הַהוֹרִים לְקַבֵּל אַחֲרָיוּת עַל חַיֵּיהֶם הָרוּחָנִיִּים שֶׁל יַלְדֵיהֶם.

כּוֹתֶרֶת מִכְתָּבוֹ הִיא: שִׁמְעוּ נָא אָבוֹת רַחֲמָנִים, כָּעֲנִיִּים כָּעֲשִׁירִים.

לִדְבָרָיו הוּא מַקְדִּים, כִּי הוּא מְבַקֵּשׁ לְתָאֵר בִּפְנֵי הַקּוֹרֵא סִפּוּר "מַבְהִיל לֵב שׁוֹמְעָיו".

לְהוֹרִים עֲשִׁירִים נוֹלַד בֵּן יָחִיד שֶׁלָּקָה בְמַחֲלָה וְעֵקֶב כָּךְ נִפְגְמוּ מֵיתְרֵי קוֹלוֹ. הוֹבִילוּהוּ לְרוֹפְאִים מֻמְחִים, וְלֹא מָצְאוּ תְּרוּפָה לְמַכָּתוֹ. כַּמָּה הָיָה רַב צַעֲרָם שֶׁל הַהוֹרִים - הַיֶּלֶד גָּדֵל וְשִׂכְלוֹ כְּאַחַד הָאָדָם, אֲבָל אֵין מִלָּה בִלְשׁוֹנוֹ. "הָאָב בּוֹכֶה בְחַדְרוֹ בִּרְאוֹתוֹ צָרַת בְּנוֹ יְחִידוֹ, וַיְפַזֵּר הוֹן עָתֵק לְהוֹבִילוֹ לִפְרוֹפֶסוֹרִים, וְאֵין עֵצָה וְאֵין תְּרוּפָה". הָאָב הָיָה מוּכָן לִסְבֹּל בְּעַצְמוֹ חֵלֶף בְּנוֹ וּלְפַזֵּר אֶת כָּל הוֹנוֹ, וּבִלְבַד שֶׁיָּשׁוּב כֹּחַ הַדִּבּוּר לִבְנוֹ מַחֲמַדּוֹ.

"וְעַתָּה אֶשְׁאָלְךָ, אָחִי", מַמְשִׁיךְ הֶ"חָפֵץ חַיִּים" בְּלֵב רוֹתֵחַ: יָדוּעַ לַכֹּל מַה שֶּׁכָּתוּב בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁבָּעוֹלָם הַבָּא יַעֲסֹק כָּל אֶחָד בַּתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה לְפִי מַדְרֵגָתוֹ. הַתּוֹרָה שֶׁלָּמַד כָּאן בָּעוֹלָם הַזֶּה, בָּהּ הוּא יַעֲמִיק לְאֵין שִׁעוּר בָּעוֹלָם הַבָּא. וְכִי בַמֶּה יַעַסְקוּ בָּעוֹלָם הַבָּא, הַאִם בַּחֲטִיבַת עֵצִים אוֹ בְגִדּוּל דָּגָן? אֵין שָׁם אֲכִילָה וְלֹא שְׁתִיָּה וְלֹא יֶתֶר צָרְכֵי בְנֵי אָדָם. הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא לָמַד תּוֹרָה מֵעוֹלָם, יֵשֵׁב שָׁם בְּעַל כָּרְחוֹ כְּאִלֵּם, כִּי בַמֶּה יְדַבֵּר? וְלֹא יוֹם אֶחָד וְלֹא שְׁנַיִם וְלֹא שָׁנִים אֲחָדוֹת, אֶלָּא לָנֶצַח! וּמִי עָשָׂה לוֹ זֹאת? הָאָב שֶׁמָּנַע מִמֶּנּוּ לִלְמֹד אֶת תּוֹרַת ה', הַנּוֹתֶנֶת לוֹ כָּבוֹד וּגְדֻלָּה לְנֵצַח נְצָחִים!

הֶ"חָפֵץ חַיִּים" מְסַיֵּם: "יִתֵּן ה' שֶׁיִּתְבּוֹנְנוּ הָאָבוֹת בַּמֶּה שֶּׁלִּפְנֵיהֶם וְיִזְכּוּ לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם בְּאֹשֶׁר הַתּוֹרָה, וְנִזְכֶּה בִּזְכוּת זֶה לִגְאֻלָּה".

מתוך ספרון הלימוד היומי "ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן.

תגיות:ותן חלקנולימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה