חדשות יהדות

גדולי הפוסקים דנו: זוכי מחיר למשתכן – צריכים לברך 'הטוב והמטיב'?

האם זוכי מחיר למשתכן צריכים לברך את ברכת ההודאה 'הטוב והמיטיב'? גדולי ישראל דנו בשאלה. התשובות - בפנים

  • ה' אלול התשע"ז
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

אחת השאלות שהעסיקו השבוע את גדולי פוסקי ההלכה היא: האם מי שזכה בדירה במחיר למשתכן מברך ברכת הטוב והמטיב.

ברכת 'הטוב והמיטיב' היא ברכה אותה מברך השומע שקיבל בשורה טובה לו ולאחרים. ברכה מיוחדת זו היא תקנת חז"ל, שיש לאמרה על שמחה שיש לאדם, באותם מצבים, שהוא שמח יחד עם אחר, בניגוד לברכת שהחיינו שנועדה לשמחת יחיד. בגמרא נאמר: "על שלו הוא אומר ברוך שהחיינו וקיימנו, על שלו ועל של חבירו אומר ברוך הטוב והמטיב".

מספר נרשמים שזכו בהגרלה שאלו את הפוסקים בנוגע לברכה. בעלון התורני 'וישמע משה' מובא בשם הגר"ח קנייבסקי והגר"נ קרליץ שזכייה במחיר למשתכן אינה בגדר בשורה טובה שיש לברך עליה, שהרי עדיין הדרך רחוקה עד שיקבלו את הדירה לידיהם, וכמה מכשולים והפרעות עלולים לצוץ בדרך, והרי היא 'כדבר שלא בא לעולם עדיין' ואין לברך עליו ברכת ההודאה בשם ומלכות.

לפסק זה הסכימו גם הרב יצחק זילברשטיין, רבי מרדכי גרוס, רבי שמעון בעדני, רבי שמאי גרוס, רבי נפתלי נוסבוים, רבי מנדל שפרן, רבי שמואל אליעזר שטרן.

הרב שמואל יעקב לנדא הסכים אף הוא לפסק זה, והעיר כי מכיוון שרכישת הדירה כרוכה בנטילת משכנתא שזו הלוואה וחוב, אין בזה שמחה כל כך ואין לברך על זה ברכת הטוב והמטיב.

הרב יעקב מאיר שטרן אמר שיתכן שיש לברך הטוב והמטיב על הזכייה במחיר למשתכן, כי הדירות במכרזים אלו זולות יותר, מפני שהמדינה נותנת לרוכשים את הקרקע בחינם. משום כך נמצא שמרגע הזכיה כבר יש לו חלק בקרקע לצורך דירה, ואם כן אין זה כדבר שלא בא לעולם אלא זכייה ממשית שנתבשר עליה כעת. ולכן המברך 'הטוב והמיטיב' לא הפסיד ויש לו על מה שיסמוך.

הרב יצחק כץ השיב שגם הקרקע עדיין לא נרשמה על שם הזוכים בפרטות, אלא באופן כללי נקבע שהם קיבלו זכות לדירה במגרש זה, אך עדיין אין דבר מסוים ששייך להם. על כך ענה הרב שטרן, שעצם הדבר שנתבשר שיקבל קרקע בחינם לצורך בניית דירה היא בשורה טובה שראוי לברך עליה.

הרב שמאי גרוס סיכם את הדברים באמרו כי גם לדעת האומרים שיש לברך את ברכת ההודיה על הזכייה, חשוב לברך זאת מיד בעת ששמע על הזכייה, שאז שמחתו גדולה, אבל משעבר זמן משנתבשר פוחתת ההתרגשות והשמחה מחמת הבשורה.

תגיות:מחיר למשתכןגדולי הפוסקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה