פעילות הידברות

תוכניות חדשות בארסנל של ערוץ הידברות

אלו תוכניות חדשות נכנסו לארסנל של ערוץ הידברות לאחרונה? מהיכן התקציבים לכל הפרוייקטים האדירים הללו? מהי מגמת הערוץ - יותר אינטלקטואלית או עממית? מהו החזון של הערוץ? לכבוד מתיחת פנים רצינית של הערוץ בחודשים האחרונים, קבלו כתבה שניה בסדרה, על כל מה שמתרחש באולפני הידברות מאחורי הקלעים

  • ו' אלול התשע"ז
אא

ארגון הידברות ממוקם בפתח תקווה, בבניין בן שש קומות, שם נמצאים רוב עובדי הידברות.

יש קומת הפקה, שם יושב רוב הצוות שעובד על הסרטים. האולפנים עצמם נמצאים בקומת הקרקע, והם כוללים שלושה אולפנים פעילים. אולפן גדול לתוכניות אירוח, אולפן בינוני שמשמש בעיקר לתוכניות ילדים, ואולפן קטן שמשמש בעיקר לחדשות צופיה.

"האולפנים עברו לאחרונה שדרוג גדול, על מנת שיהיו מותאמים לצרכים הגוברים של הידברות", אומר זאביק הראל, מנהל הערוץ. "מלבד האולפנים עצמם, יש בקומה גם חדר איפור, חדר קבלה למרואיינים, חדר הלבשה, חדרי הפקה, וחדרי בקרה - שם יושבים הצוותים ששולטים על התכנית. האווירה שם מאד מיוחדת. עבודת צוות שמלאה באנרגיות טובות. אפשר ממש להרגיש במסדרונות את האווירה של השליחות, של הביחד, של ההתמסרות למטרה".

                                    

גרי צדק, אוכל פרסי והנחת תפילין

אחד הדברים המורכבים בניהול ערוץ, הוא העובדה שהכל חייב לדפוק. אי אפשר לעצור את הכל באמצע ולהגיד: 'יצאנו להפסקה'... המסך חייב לרצד ולחדש כל הזמן, ומדובר באתגר לא פשוט.

"ערוץ חייב למלא מסך", משתף הראל. "אנחנו צריכים כל הזמן לייצר תכנים חדשים, לחדש בלי הפסקה".

"בימים אלו ממש", הוא חושף, "אנו עובדים על הרבה פרויקטים במקביל, תכניות חדשות שאמורות לרוץ".

אני מבקשת מהראל לשחרר קצת מידע על מה שאמור להיות, אך הוא נרתע: "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין". עם זאת, כשאני מבקשת בכל זאת לגלות טפח, הוא מסכים.

"יש לנו תכנית שמשודרת בימים אלו בשם 'החוט המקשר'. אנו עדיין מייצרים פרקים נוספים שלה. התכנית כוללת מפגשים של גולן אזולאי עם אנשים שהתקרבו ליהדות, והם מגיעים מאותו עולם תוכן. הפגשנו שלושה טייסים שחזרו בתשובה, שלושה רופאים בכירים, שלושה גרי צדק, ועוד. כל מיני חיבורים מאד מיוחדים ונדירים. הם מדברים על התחום שלהם, ועל מה שמשך אותם ליהדות. היו לנו מחזות מאד מרגשים במהלך הפקת התכנית הזו. בתכנית שהבאנו גרים, לדוגמא, היו לנו גר סיני, שלומד תורה בבני ברק, גר ברזילאי, אומן קפוארה, וגר ערבי, תושב חאן יונס לשעבר. בסוף התכנית, בסיום הריאיון, הם נעמדו על הרגליים והתחילו לשיר 'עם ישראל חי'. כולם באולפן היו בהתרגשות גדולה. הייתה שם עוצמה לא רגילה, ביחד עם גולן אזולאי, שגם הוא חזר בתשובה. זה היה מעמד מופלא".

יש תוכניות חדשות בארסנל?

"יש את 'שבת אחים', תכנית שבה אנו מעלים כל פעם עדה אחרת, ומקדישים לה שעת שידור. תכנית אחת, לדוגמא, עוסקת בעדה הפרסית. אנו מביאים רב ממוצא פרסי, אומן פרסי, זקן פרסי, מומחה לעדה הפרסית, מפורסם שהוא בן העדה הפרסית ואוכל פרסי באולפן. הרציונל שעומד מאחורי התכנית הוא, שבגלל איחוד הגלויות כאן בארץ, קצת איבדנו את העושר של כל קבוצה ועדה, לכן חשוב לנו להעלות את המיוחדות של כל גלות, להביא את היופי שלה, ולשמר את העושר התרבותי. יש תכנית על יהדות פולין, יהדות תימן, ועוד רבות.

"תכנית חדשה שאמורה לעלות תהיה בהגשת דודו כהן. אחרי מאה תכניות של 'בכיוון אחר' - ראיונות עם חוזרים בתשובה, החלטנו לפנות לכיוון אחר... והוא הולך להגיש תכנית בשם 'מסע בין נשמות', במהלכה הוא פוגש אנשים מיוחדים, כל אחד מזווית אחרת. לדוגמא, הוא פוגש קברן, ומנסה להבין איך זה לראות את המוות כל יום, ואיך זה פועל על הנפש. הוא מראיין בתכנית אחרת יהודי שמנהל קהילה של בני מנשה. בתכנית דודו יוצא לשטח, ופוגש את האנשים במקומות שבהם הם חיים ופועלים. תכנית מדהימה.

"עוד תכניות נוספות שאמורות לרוץ בקרוב, יהיו בהגשת עדן הראל ועודד מנשה. תכנית אחרת בהגשת צבי יחזקאלי, ועוד רבים וטובים.

"'כח 13' זהו פרויקט שמלווה קבוצה של ילדי בר מצוה במהלך שנת בר המצווה שלהם, ובמהלכה הם מגלים את היהדות. בהגשת... טוב נשאיר את זה בסוד בינתיים. אין ספק שהערוץ עובר שדרוגים משמעותיים ויש למה לחכות... מלבד זאת, אנו בשלבי בנייה של תוכניות ילדים חדשות".

כן, כל התוכניות הללו הן רק טפח קטן מכל מה שמתוכנן בהידברות בע"ה...

 

נס גדול קורה פה

ננסה לשאול בעדינות... מאיפה התקציב לכל הפרוייקטים האדירים הללו? לשדר ב'הוט' וב'יס' בלי הפוגה, הרי מדובר בתקציבי ענק.

"שאלה טובה... כמובן בעזרת התמיכה של עם ישראל, שבלעדיהם שום תכנית לא הייתה יוצאת אל הפועל. יהודים רבים וטובים מחזיקים את הפלא האדיר הזה שמתחולל בבית הידברות מידי יום ביומו. אבל, אין ספק שאנו רואים ניסים. ממש. כשנכנסתי לעבוד בהידברות אמרו לי 'תקציבים כמו בערוצים הגדולים אין פה, אבל סייעתא דשמיא תראה כל הזמן'. באמת, אנו רואים השגחה פרטית יומיומית.

"השבוע הסרטנו פרק של 'החוט המקשר', עם מפגש של שלושה גרים, כפי שציינתי מקודם. בבוקר קיבלנו הודעה שאחד הגרים ביטל את הגעתו. הצילום אמור היה להתחיל ב-11:30, וחסר לנו מרואיין. החלק הבעייתי בסיפור הוא, שהתכנית הייתה אמורה לעלות באותו ערב, דבר ממש נדיר. היינו חייבים להשיג מישהו אחר בדחיפות. כל אחד מצוות הידברות ניסה ליצור קשר עם גרי הצדק שהוא מכיר. מישהי השיגה פרטים של גר צדק מסין, וב-11:30 הוא ישב באולפן הידברות. הדבר המדהים הוא, שהוא פשוט השלים את התכנית בצורה מיוחדת וריגש מאד. הרגשנו שזה היה הרבה יותר מלכתחילה. גילוי נוסף של השגחה ראינו כשמצאנו חומרים מוכנים עליו בארכיונים שלנו כדי להכין עליו פרומו מקדים לתכנית. סייעתא דשמיא מיוחדת".

הראל, מתרגש ומוסיף מספר מילים בשבח ההנהלה: "ברור שאין לנו תקציבים כמו לערוצים הגדולים שחיים על תקציבי ענק בתור 'תרבות'... אנו עמותה פרטית שחולמת להפיץ יהדות במלוא הכוח. אבל, כל פעם שאנו מבקשים מההנהלה להעלות פרויקט חדש שיפיץ אור נוסף בבתי ישראל, הם עונים לי: 'מצויין, נשיג תקציב', מעודדים אותנו לייצר דברים חדשים. המסירות של צוותות הידברות השונים, מעוררת השתאות".

גם על הצוות שבשטח יש לו מה לומר: "הידברות פועלת על מסירות נפש. כפשוטו. אנשים פה מסורים להצלחת הערוץ בכל מחיר, הם חוזרים לאולפנים ב-23:00 בלילה מיום עבודה ארוך ומתיש, כדי להחזיר את הציוד, ובבוקר כבר מתייצבים לעבודה. התמסרות טוטאלית להפצת אור ה' בעולם".

אתם מודעים להיקף החשיפה שלכם?

"החשיפה של הידברות מפתיעה אותנו בכל פעם מחדש. אנשים שמופיעים בערוץ מספרים לנו שהם מתחילים לקבל ד"ש מכל מקום, ובהתייחס לכך שראו אותם בערוץ. השבוע יצא לי לדבר עם שחקן שהופיע אצלנו, שיצא לו שבוע אחרי כן להופיע בגן ילדים חילוני אי שם בארץ. כשהוא נכנס לגן כל הילדים צעקו את השם שלו בהתלהבות, והוא לא הבין מאיפה הם מכירים אותו. התברר לו שהילדים צופים בו בקביעות בערוץ. הוא היה המום מהיקף החשיפה.

"אנו רואים שבזמן שמפרסמים טלפון כדי להתקשר לשידור, תוך רגע כל העמדות תפוסות. אנו מקבלים דרישות שלום מכל מקום בארץ ובעולם. אין ספק שהחשיפה של הידברות היא אדירה".

 

אור ליהודים, אור לכל העולם

המגמה בערוץ היא יותר אינטלקטואלית או עממית?

"ערוץ הידברות מנסה לשדר לכלל האוכלוסייה. אנו רוצים לחבר את כולם לערוץ. בין היתר, יש לנו מגמה לחבר גם אנשים עממיים יותר, כאלו שרוצים לשמוע ידיעות בסיסיות. גם זו עבודה - להנגיש חומרים בצורה פשוטה. אבל, הידברות בפירוש אינה מיועדת רק לקהל העממי. יש הרצאות של הרב זמיר ושל עוד רבים וטובים, שמיועדות לקהל משכיל יותר. כרגע אנו עובדים על מספר תכניות לציבור אינטלקטואלי, כמו 'מאחורי המיקרוסקופ' - תכנית שמארחת אנשי אקדמיה, ממדעי החומר ומדעי הרוח, עם שיחות עומק בתחומים שלהם. סידרה מאד איכותית וחכמה. תכנית נוספת שנמצאת בהשקה כרגע נקראת 'ארכיאולוגיה תנכית', על שם ספרו של הרב זמיר. בתכנית יופיעו גדולי המומחים לארכאולוגיה, וידברו על ממצאים ארכיאולוגיים שמחזקים ומוכיחים את הזיקה והקשר של ארץ ישראל לתנ"ך".

כשאני מבקשת מהראל סיפורים מחזקים מאחורי הקלעים, הוא שופע. אחד המקרים המדהימים קשור לתכנית שנמצאת בהרצה. מגיש התכנית הוא אדם מוכר בציבור הישראלי, אשר הושפע בעצמו מתכניה, ועבר תהליך משמעותי של התחזקות. "כל תכנית הוא קופץ מספר מדרגות קדימה", משתף הראל. "בשלב מסוים הוא קיבל על עצמו, נוכח כל המשתתפים, הנחת תפילין לכל החיים. בכל שלב של התכנית הוא נדלק יותר ויותר. כך התכנית מפיצה יהדות, עוד לפני שהועלתה לשידור...".

הראל מספר גם על איש סאונד שהשתתף במספר תוכניות, ובתחילה שידר כאילו החומרים אינם נוגעים בו. פתאום ביקש מאחד הצלמים תפילין. החומרים שנחשף אליהם כל היום, פעלו משהו בפנים - 'המאור שבה מחזירם למוטב'.

"הרב זמיר קיבל ומקבל תמיכה עצומה מכל גדולי ישראל על הערוץ. לפני חצי שנה זכינו לביקור היסטורי של הרב קנייבסקי שליט"א - מחזה מאד מרגש. הרב קנייבסקי, שספון בחדרו כל היום בין דפי הגמרא, בא עד לארגון הידברות לקחת חלק במפעל האדיר הזה. הוא לא רק ביקר, הוא ירד ונכנס לאולפנים של הידברות, הסתובב בתוכם, ובירך את המקום. בדיוק חנכו אז את האולפנים החדשים, והוא הסתובב ונתן לנו הנחיות היכן לקבוע את המזוזות. זה היה מחזק ממש, לראות כיצד גדול בישראל מבין את החשיבות העצומה של מפעל כזה".

מה החזון של הערוץ?

"החזון של הידברות הוא להגיע לכל יהודי, ולכל אדם בעולם, כדי שיכיר את היהדות: מה זה בורא עולם, תורה מן השמים, הישארות הנפש ועוד, מתוך תקווה שהיכרות זו תפתח את הלב של עם ישראל לרצות להתקרב לתורה ולהתחמם לאורה. ערך גדול שחשוב לנו לא פחות, הוא הורדת המחיצות, השנאה והעויינות בין דתיים לחילונים, ולהוסיף אחדות ואהבה בעם ישראל, ליצור הידברות מחודשת...

"חשוב לנו מאד שהערוץ יהיה מקצועי, מושך, עם חדשנות ותוכן איכותי ומסקרן, יותאם לכל קהלי היעד, ויחדור לכל לב יהודי בעולם".

"כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם".

הרבה מהתוכניות בערוץ לא רק מראות יהדות, אלא מדברות על מכלול החיים. איך זה מתחבר לחזון שלכם?

"אנו מראים את כל זוויות החיים בכוונה תחילה. חשוב לנו להעביר את המסר, שיהדות זה לא רק לדבר על ציצית ושבת, אלא על כל מה שיש בחיים. יהדות, פירושה, חיים שלמים מלאים בכל טוב, בצורה היפה והנכונה ביותר. זה כולל גם כיצד מבשלים לשבת, וכיצד מבשלים ליום חול. גם זה חשוב. יש רבים שסבורים בטעות שהתחברות ליהדות פירושה ניתוק מהחיים. חשוב לנו להראות שזה לא כך. להיפך, חיבור ליהדות פירושו חיים מלאים הרבה יותר, גדושים בכל האור שבעולם".

כיצד, לדוגמא, מתחברת תכנית הנשים 'סטטוס' לחזון הזה? 

"'סטטוס' נולדה אחרי הוצאת השם הרע על הנשים החרדיות אצל אמנון לוי בערוץ 2. הנשים החרדיות הוצגו שם בצורה כל כך מעוותת ושלילית, כביכול הן מסכנות וסובלות. חשוב לנו להראות שזה לא כך. הנשים החרדיות משגשגות ופורחות בכל תחום., במשפחה, בעבודה, בבית ומחוצה לו, והן מאושרות בחיים. חשוב לנו להראות את הצד היפה של היהדות, שלא כמו בתקשורת הכללית שמעוותת הכל".

* * *

דרך דברי תורה, דרך המטבח, דרך נשות החייל, או דרך עולם הילדים, יוצרים בערוץ 97 – הידברות, את הקשר בין עם ישראל לאלוקיו, בין הפלגים השונים בעם, בין איש לאשתו, ובין הורים לילדיהם.

מוצאים את הערוץ הנכון ללב של כל יהודי.

תגיות:ערוץ הידברותמגזיןפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה