חדשות בארץ

יבש: מצבה של הכינרת הוא העגום ביותר ב-100 השנים האחרונות

מצבה של הכינרת בחודש האחרון הגיע לשפל שלא היה כמותו ב-100 השנים האחרונות. תושבי האזור, ראשי המועצות האזוריות וגם נופשים המגיעים לכינרת נעצבים מן המצב

  • ט"ו אלול התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

המצב העגום של הכינרת – מחמיר עוד יותר. אוגוסט האחרון הוסיף לכינרת מעט מאד מים – הכמות הנמוכה ביותר מ-100 השנים האחרונות. ירח פארן, קיבוצניק בן כ-80 מדרום הכינרת עוקב אחר הנסיגה של קו המים מהאון כבר כמה עשרות שנים. "מאד עצוב לי לראות שהאון התרחק מהמים ביותר מ-300 מטרים. מה שהיה פעם מי כינרת – היום מכוסה בקנה ובאשל", הוא אומר בעצב לידיעות אחרונות.

הפער בין כמות המים שיוצאת מהכינרת לבין המים שנכנסים אליה עומדת על 26 מיליון קוב, נכון לחודש האחרון. זהו המצב הגרוע ביותר של הכינרת מזה כ-100 שנה.

אחראי תחום המים העיליים ברשות המים, ד"ר עמיר גבעתי, אומר כי בכל שנה חושבים שהגענו לשפל של מצב הכינרת – ובחודש הבא מגלים שיא שלילי חדש. השאיבה ממי הכינרת, לדבריו, הוקטנה באופן דרסטי, ומרבית הישראלים לא שותים אפילו כוס מים אחת בשנה שמגיעה מהכינרת – ולמרות זאת, יותר מים יוצאים מהכינרת מאשר נכנסים אליה.

ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום, מצפה מן הממשלה ומן הממונים על תחומי המים והתשתיות לקחת אחריות ולהכין תוכניות עבודה לשיפור המצב. "המצב בכינרת בכי רע, והוא רק ילך ויחמיר", הוא אומר, "בקצב הזה יישארו מהכינרת רק השירים". גם הנופשים אשר מגיעים לכינרת מציינים את מצבה העגום ומיצרים על כך. למרות זאת, הכינרת נמצאת במקום גבוה ברשימת אתרי הנופש אשר מועדפים על תושבי הארץ, כך על פי מנהלך אגף חינוך וקהילה ברשות הכינרת, יעל סלע.

בכינרת הופיעו כבר לפני שנים איים קטנים, אשר כעת הולכים וגדלים. אחד מהם הוא האי שמול קיבוץ מעגן, שהוא הוותיק ביותר בכינרת וגם הגדול ביותר. הוא נחשף לפני למעלה מ-10 שנים, ומאז הלך וגדל. לפני מספר שנים היתה שנה גשומה מאד, ונדמה היה שהאי עומד להיעלם. אך לאחר מכן הגיעו שוב שנים שחונות, והוא מגיע כיום לגודל של כמעט דונם.

לפני כשנה התגלה אי נוסף מול דגניה, וגודלו כיום כחצי דונם. האי נמצא קרוב למשאבות אשר שואבות מים המועברים לירדן. ישנם מטיילים שאפילו עולים עליו. הוא נראה, לדבריו של פקח באיגוד ערים כינרת, יוני דותן, כמו לשון שיוצאת מהחוף.

מול חוף שלדג נחשף לאחרונה אי נוסף, אשר גודלו מספר מטרים בודדים, והוא ממוקם כ-20 מטרים מן החוף. הדרך מן החוף אל האי רצופה באבנים. על פי המומחים, האי צפוי לגדול בחודשים הקרובים, אך עם בוא הגשמים הוא יהיה, ככל הנראה, האי הראשון שייעלם.

תגיות:מיםהכינרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה