טורים אישיים - כללי

סופות ההוריקן בארה"ב: מה המסר לעם ישראל, ומה הקשר לאלול?

רק על ידי השגת ביטול ואפסות העולם הזה, מסוגלים בני אדם להתרומם ולראות במבט רוחני, ותתבטל מלכות אדום, ואז, סוף סוף, יתגלה ויזרח אורו של משיח. הרהורים בעקבות סופות ההוריקן הקטלניות המשתוללות בארה"ב

  • ט"ז אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כברת הדרך שעבר האדם מאז צעד יחף בקרחת היער ועד שטס לירח, ומאז בערותו ועד לגודש המידע המוצע לו באינטרנט, לא שינתה את תמונת המצב הבסיסית שבה נראית האנושות נחותה ומובסת מול איתני הטבע, שכולנו צופים בהם בחיל ורעדה בימים האחרונים.

התבוננות בסופות ההוריקן המחרידות המשתוללות ב"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" מזכירה, ואמורה להזכיר, לנו את הפסוקים הנוקבים מחומש דברים:

"פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ

וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה

וְרָם לְבָבֶךָ

וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אלוקיך הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים

הַמּוֹלִיכֲךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב וְצִמָּאוֹן אֲשֶׁר אֵין מָיִם

הַמּוֹצִיא לְךָ מַיִם מִצּוּר הַחַלָּמִישׁ

הַמַּאֲכִלְךָ מָן בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן עַנֹּתְךָ וּלְמַעַן נַסֹּתֶךָ לְהֵיטִבְךָ בְּאַחֲרִיתֶךָ

וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה

וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אלוקיך כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה"

נשמע כאילו משה רבנו מתכוון לדורינו, דור השפע. בדבריו שנאמרו טרום כניסת בני ישראל לארץ, מזהיר משה את העם מפני הסכנה האורבת להם במעבר מחיי נדודים במדבר לישיבת קבע בארץ – סכנת הבורגנות: בית חדש וטוב, נכסים רבים, עלולים להשכיח מהם מי פעל כל זאת, ובשל מי הטובה הגדולה לה זכו; הבונה בית חדש עלול לחטוא בגבהות לב, ולומר – "כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה".

משה בנאומו מחזיר את ישראל אל תחושות המדבר ואפסות האדם מול איתני הטבע, משום שרק זכרון המדבר יביא את האדם להביט מעבר ל'אני ואפסי עוד'.

אולי זה המסר ששולח לנו בורא עולם כעת, עם הסופה 'אירמה' הקטלנית, המשתוללת בארה"ב, עוקרת בתים ועצים, גודעת חיים ונכסים. בנוסף לסופה שהשתוללה בשבוע שעבר, אף היא באמריקה – סמל הנוחות, היופי והשפע. אולי בורא עולם מתכוון לטלטל את כל העולם, שיזכרו אותו, כי הוא הנותן לכולם כוח לעשות את כל החיל הזה?! והרי ידוע בשם רבותינו ז"ל כי כל מה שקורה בעולם – אינו קורה אלא בשביל ישראל.

 
הרב דסלר בספרו "מכתב מאליהו" מסביר כי מלכות משיח צומחת ומתגלה מתוך מלכות אדום (ארה"ב). שעל ידי חורבנה של מלכות אדום עולה ומתגלה מלכות שמים – 'והיתה לה' המלוכה'. כלומר: חורבנה של אדום יבוא רק על ידי חורבן העולם הזה.

כאשר מביא הקב"ה את העולם למצב שיסודות חיי העולם הזה יתמוטטו: השלווה תתערער, חיי הפרט יהפכו לחיי דאגה, פחד וייסורים, וכל העולם כולו יעמוד תחת אימת הרס וחורבן על ידי עוצמתו של הבורא - רק אז יתגלה לעין כל, שהתרברבותו של אדום וגאוותו על התקדמותו בכיבוש הבריאה, כביכול, מביאים רק לאבדון, אז יתגלה אורו של משיח – 'ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו, והיתה לה' המלוכה'.

כי רק על ידי השגת ביטול ואפסות העולם הזה, מסוגלים בני אדם להתרומם ולראות במבט רוחני, ותתבטל מלכות אדום, ואז, סוף סוף, יתגלה ויזרח אורו של משיח.

ימי חודש אלול, בהם אנו נמצאים, הם ימים המסוגלים יותר מכל לחיבור, רגש ודבקות בבורא העולם. הבה ננצל את האיתותים המרובים ששולח אלוקים אלינו ונקיים את דבריו של הבורא בסוף חומש דברים: "בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו". על כך מבאר רבנו יונה כי "התבאר בתורה כי יעזור השם לשבים כאשר אין יד טבעם משגת. ויחדש בקרבם רוח טהור להשיג מעלות אהבתו". כלומר: הבה ננצל את רגעי התעוררות התשובה שמתעוררים בקרבנו בימים אלו, נפתח בליבנו פתח לשוב לבורא בלב שלם, והוא יעזור לנו לשוב אליו בלבב שלם.

תגיות:גאולהסופת הוריקןאירמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה