חדשות בארץ

הקיווי בעייתי, שאר הפירות נקיים: על שאריות חומרי הדברה במזון

דו"ח לשנת 2016 קובע כי 93% מן הפירות והירקות בארץ נקיים משאריות חריגות של חומרי הדברה. נגיעות נמצאו בעיקר בקיווי, וכן במנגולד, רוקט, פטרוזיליה, סלרי ובזיליקום

  • ה' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דו"ח ניטור שאריות חומרי הדברה במזון לשנת 2016 מפרסם נתונים טובים למדי על מצבם של הפירות ושל הירקות בארץ. מרבית הפירות והירקות נקיים משאריות הדברה בכמויות החורגות מן המותר – כלומר, 93% מן הפירות והירקות בארץ נקיים משאריות הדברה. הפירות שבהם נמצאו שאריות חריגות של חומרי הדברה הם בעיקר הקיווי, בו נמצאו שאריות חריגות של חומרי הדברה ב-45% מן הדגימות, וכן במנגולד, בבזיליקום ובפטרוזיליה.

חריגות בחומרי ההדברה נמצאו ב-29% מדגימות המנגולד, ב-27% מדגימות הרוקט, ב-25% מדגימות הבזיליקום, ב-17% מדגימות הסלרי וב-17% גם מדגימות הפטרוזיליה.

925 דגימות של פירות וירקות נבדקו בשנת 2016, ומתוכן, כאמור, 93% נמצאו נקיות מחריגות של חומרי הדברה – כלומר 861 דגימות. מתוך הדגימות הנקיות, 437 דגימות נמצאו נקיות לחלוטין, ללא שאריות של חומרי הדברה כלל, כמו למשל בפירות כמו בננה, ארטישוק, כרובית ובצל יבש. ב-64 דוגמאות, כלומר 7% מכלל הדגימות, נמצאו, כאמור, שאריות חריגות של חומרי הדברה.

בעקבות הנתונים, פועל משרד הבריאות מול בית העסק, ומשרד החקלאות החל לפעול מול בתי האריזה ומול החקלאים, על מנת להפחית את שאריות חומרי ההדברה.

החל ביוני 2016, 16 חומרי הדברה נאסרו לשימוש בישראל, והוטלו הגבלות על השימוש ב-20 חומרים נוספים. 49 חומרי הדברה נוספים ייבחנו השנה על ידי הוועדה הבין משרדית לאישור חומרי הדברה בחקלאות.

מחברת דו"ח הניטור על שאריות חומרי ההדברה, ד"ר זיוה חממא, משירות המזון הארצי במשרד הבריאות, אומרת כי כדאי שהיצרנים והמשווקים יחויבו לסמן באופן כלשהו על הפירות והירקות את שמו של היצרן או היבואן, כדי שניתן יהיה לבצע פעולות אכיפה וענישה בתחום של שאריות חומרי הדברה. לדבריה, שילוב של האכיפה יחד עם הדרכה מתאימה לחקלאים וחקיקה שתיצור שימוש בחומרי הדברה ידידותיים לסביבה תסייע בצמצום של החשיפה של תושבי ישראל לחומרי הדברה מסוכנים.

תגיות:הדברהפירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה