חדשות בעולם

דו"ח האו"ם באוקראינה: רוסיה מבצעת הפרת זכויות אדם בקרים

דו"ח של האו"ם מדווח על הפרת זכויות אדם חמורה שאותה מבצעת רוסיה בחצי האי קרים, שאותו ספחה לשטחה בשנת 2014

  • ו' תשרי התשע"ח
פוטין (צילום ארכיון: shutterstock)פוטין (צילום ארכיון: shutterstock)
אא

דו"ח של האו"ם שפורסם אתמול בנושא זכויות אדם אומר כי רוסיה מבצעת מעשים המהווים הפרת זכויות אדם חמורה בחצי האי קרים, אותו סיפחה בשנת 2014. בין המעשים המדוברים: כפיית אזרחות, גירוש אסירים, מאסרים שרירותיים, העלמה של אנשים, עינויים והתעללות, ואפילו מקרה של הוצאה להורג ללא משפט. הרשויות ברוסיה סרבו לאפשר לצוות החקירה של האו"ם להיכנס לקרים.

חצי האי קרים, שהיה עד לפני 3 שנים בשליטתה של אוקראינה, סופח לרוסיה, כאמור, בשנת 2014, ומאז הוחלו עליו חוקיה של רוסיה. עם זאת, סיפוח האי לא הוכר רשמית ע"י הקהילה הבינלאומית עד היום הזה. בדצמבר האחרון הורתה האסיפה הכללית של האו"ם על ביצוע חקירה של מצב זכויות האדם בחצי האי.

ע"פ הדו"ח, רוסיה גרשה אסירים מחצי האי קרים לרוסיה. בנוסף, היא הכירה אוטומטית בכל תושבי האי כאזרחים רוסים, אלא אם כן שלחו התושבים התנגדות ברורה בכתב. במאי 2015, כ-4% מאוכלוסיית קרים, כלומר כ-100 אלף אנשים, לא החזיקו באזרחות רוסית. כ-19,000 איש נאלצו לוותר למעשה על אזרחותם האוקראינית, בעיקר עובדי השירות הציבורי אשר רצו לשמור על מקום עבודתם גם תחת השלטון הרוסי.

הנציב העליון למועצת זכויות האדם של האו"ם, זייד ראאד אל חוסיין, אמר כי כפיית האזרחות על האוקראינים בחצי האי שווה לכפייה על תושבים להישבע אמונים לסמכות שהם מחשיבים כעוינת – דבר שנאסר באמנת ז'נבה הרביעית.

הדו"ח אף מדווח כי מתנגדי משאל העם שנערך ב-2014, ואשר לטענת רוסיה העניק לה לגיטימציה לסיפוח חצי האי, נרדפו על ידי הרשויות הרוסיות באמצעות חוקים קיצוניים. חלק מן המתנגדים נשלחו למוסדות פסיכיאטריים בכפייה. בנוסף, מרבית כלי התקשורת בחצי האי קרים – נסגרו. החינוך בשפה האוקראינית כמעט אינו קיים עוד בחצי האי. פעילותו של המג'ליס אשר מייצג את הטטארים בחצי האי נאסרה, וחבריו סבלו מפשיטות ומעצרים.

מוסקבה יכולה לחסום ניסיון של האו"ם לגרום לה לשאת באחריות למעשים המדוברים, זאת משום שלרוסיה זכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם. למרות זאת, ראש משרד האו"ם באוקראינה, פיונה פרייזר, אשר אחראית לכתיבת הדו"ח, אומרת כי היה חשוב לתעד את המעשים בחצי האי קרים, כדי שקורבנות המעשים יוכלו לנסות ולפעול על מנת להביא צדק ולהעמיד לדין את האנשים האחראים למעשים הללו.

תגיות:אוקראינהדו"חרוסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה