יום כיפור

מתלבטים לקראת צום כיפור? פתחנו מוקד עבורכם

מוקד הידברות, בשיתוף קו ההלכה, פתוח 24 שעות ביממה על מנת לתת לכם תשובות סביב צום כיפור

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למי מיועד המוקד?

כל אדם שיש לו בעיה רפואית ונוטל כדורים באופן קבע, עליו להתייעץ עם הרופא המטפל האם מותר לו לצום. גם במקרה שהרופא אמר שאסור לאותו אדם לצום, פעמים שאינו מחויב לאכול ארוחה מלאה, וניתן יהיה להורות לו שיאכל או ישתה לפי שיעורים, באופן כזה, החולה אינו מסתכן, ומאידך זה נחשב לו למצווה כאילו צם.

לפעמים קשה מאד להשיג את הרופא המטפל. באופן כזה ניתן להיעזר במוקד שיתקיים ביום חמישי, בו משתתפים רופאים בכירים. הרופאים נותנים את האינדיקציה הרפואית, ועל פי זה הרבנים מכריעים את ההלכה.

מעוברות ומיניקות שאינן יודעות כיצד להתנהל בצום – אף שמעוברת חייבת לצום מעיקר הדין, בכל אופן ישנן יוצאות מן הכלל, וכנ"ל לגבי מניקות. במקרים אלו שאין בעיה רפואית מיוחדת, כדאי להתקשר למוקד שמתקיים בכל יום בין השעות 17:00-19:00, שם ישנם רבנים מומחים שעונים לשאלות הפונים, בשאלות קלות שאינן מצריכות אינדיקציה של רופא מטפל.

יש לציין שמי שיש לו המלצה של רופא, או נשים מעוברות, רצוי שיתקשרו מוקדם ככל היותר, משום שביום חמישי זמן ההמתנה עלול להגיע עד לשעה. בימים שלפני כן העומס קל יותר, וניתן לקבל תשובה בקלות רבה יותר.

נניח שאדם חולה כליות מתקשר למוקד, ואומר שהרופא הטיל עליו לשתות 2 ליטר מים בכל יום. מה ניתן לעשות במקרה כזה?

תשובה: גם באופן כזה אנו יכולים לתת לו מהבוקר שתיה בשיעורים, גם אם ישתה מעט מעט בהפרשי זמן, יוכל למלאות את החסר במשך היום.

אדם שעבר ניתוח, האם הוא פטור מן הצום?

תשובה: לא ניתן לתת הוראה גורפת בעניינים אלו. ישנם ניתוחים ששלשה ימים לאחריהם ניתן לצום, ישנם ניתוחים שצריך להמתין אחריהם שבוע, וישנם ניתוחים שצריך להמתין שלשה חדשים, ולכן גם במקרה זה צריך להתקשר למוקד.

אנשים שעברו התקפי לב, או אירוע מוחי וכדומה, האם ניתן לומר להם שהם פטורים מן הצום?

תשובה: בכל השאלות הללו אין הוראה גורפת, כפי שאמרנו, משום שיש לחלק בסוג ההתקף, ובסוג האירוע. פעמים שלאחר כמה חודשים ספורים ניתן כבר לאפשר לצום, ופעמים שצריך להמתין אפילו שנה. בכל הדברים הללו יש להתייעץ עם רופא ועם רב, ולכן קיים המוקד שמאחד את שני הכוחות.

אדם שאין לו בעיה רפואית, מהי הדרך הטובה ביותר להכין את עצמו לצום?

תשובה: בגוף האדם ישנם כמה מרכיבים מרכזיים לתזונה נכונה: חלבונים, שומנים, פחמימות ונוזלים. החלבונים והשומנים שנמצאים בדם יכולים לספק תזונה ליומיים ויותר. לעומת זאת, לפני צום על האדם להרבות בפחמימות, כגון – תפו"א, לחם וכדומה, וכן בשתיית נוזלים (שאינם ממותקים). יש להתחיל בשתייה כבר 24 שעות קודם לצום, וכך הגוף יהיה רווי מספיק והנוזלים ייספגו בתוך הגוף כראוי.

מוקד הידברות בשיתוף קו ההלכה פועל 24 שעות ע"י מענה אנושי. בימים אלו ניתן יהיה לשאולשאלות הלכתיות גם בענייני הצום.

המוקד המיוחד בשיתוף רופאים פועל לצורך מענה לשאלות המצריכות גם התייעצות רפואית. ליצירת קשר במוקד ההלכתי רפואי ניתן להתקשר 073-3333300

תגיות:יום כיפורקו ההלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה