חדשות בעולם

צוותי סיוע יהודיים בפורטו ריקו שאחרי ההוריקן: "חורבן מוחלט"

בעקבות ההוריקן שפקד את פורטו ריקו, רוב האי עדיין בלי חשמל, בלי דלק, ובלי קליטה סלולארית – ובאיזורים רבים כבר נוצר מחסור במים, אוכל ותרופות

  • י"א תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יותר משבוע אחרי שהוריקן מריה היכה בעוצמה באי פורטו ריקו, וממדי אסון הטבע באי מתקרבים, כך מזהירים מומחים, לכדי קטסטרופה אמיתית. ברוב האי אין חשמל, אין מים בברזים, אין דלק ואין קליטה סלולארית. באזורי האי המבודדים התושבים נמצאים בסכנה מרעב וצמא – שלא לדבר על מחסור תרופות חיוניות. על אף שהממשל הפדראלי בארצות הברית שלח ספינות רבות עם סיוע לאי, שהינו טריטוריה אמריקאית שכל תושביה אזרחים אמריקאים, הסיוע אינו מצליח להגיע לכל מקום בגלל מחסור בציוד פריקה וחלוקה.

 

מי שנרתם בינתיים לעזרה הוא יהודי פורטו ריקו. באי מתגוררים כ-1500 יהודים, שכולם שרדו את הסופה – וחלק גדול מהם מנסים כעת לעזור לאלה שנמצאים במצב קשה. כמעט כל היהודים באי מתגוררים בבירה סאן חוזה, וכך נמלטו מהתוצאות הגרועות ביותר של ההוריקן, כך הסביר לסוכנות הידעות JTA רכז הקהילה היהודית, דייגו מנדלבאום, שאמר כי הבתים בסן חוזה בנויים מבטון ולכן החזיקו מעמד. עדיין, הוא אומר, אנשי הקהילה סובלים כמו שאר אנשי האי מאחר שאין חשמל ודלק, התשתיות הרוסות, והתורים למוצרים חיוניים ארוכים מאד – כך למשל,  כדי לרכוש מזון יש לחכות שש שעות בתורים בסופרמרקטים.

 

יהודי הקהילה אספו מוצרי מזון ופריטי לבוש ויצאו לחלק אותם במקלטים ציבוריים לנפגעי ההוריקן הקשים ביותר. מנדלבאום מספר כי באחת מנקודות האכסון הזמניות של אנשים שנותרו בלי בית מצא אם עם שני תינוקות, תאומים, שוכבים על הרצפה, והוא מיהר לרכוש ולהביא לה עריסה. "זה בסך הכל טיפה בים", הוא אומר בצער. "אבל לפחות זה ממש עזר לאם הזו".

 

צוות של 'הצלה' ניו יורק, ובו 12 פרמדיקים, מסתובב גם הוא באי ועוזר כמיטב יכולתו. אלי רו, ראש הצוות, סיפר כי נאלץ לשחד שלושה נהגי משאיות כדי שיסכימו להטעין את כל ציוד הסיוע איתו הגיעו ולהסיע אותו לתוך העיר. "ראינו חורבן מוחלט בכל מקום", אומר רו. "בתים בלי גגות, הצפות במרכז הרחובות, חנויות נטושות". רו ואנשי צוותו פרקו את כל הציוד שהביאו בבית חב"ד המקומי, ואז החלו להסתובב בעיר ולחלק מגוון רחב של מצרכים, ממברשות שיניים ועד פיתות.

 

סיוע נוסף הגיע מישראל, ששלחה שישה אנשי חילוץ ועזרה. העזרה הגדולה ביותר שהביאו עימם היא כנראה מסנני מים: המסננים הללו מאפשרים לשתות גם את מי התעלות המזוהמים בלי סיכון לבריאות, ויכולים לפיכך להציל את חייהם של תושבים רבים, שאינם מסוגלים להשיג מי שתייה נקיים.

תגיות:סופת הוריקןפורטו ריקו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה