חדשות בארץ

איך הפך פתק שכתב אינשטיין לפני 90 שנה לטיפ בשווי מיליוני שקלים?

פתק שכתב אלברט אינשטיין ב-1922 כתחליף לטיפ נמכר שלשום בירושלים תמורת 1.56 מיליון דולרים

  • ו' חשון התשע"ח
אלברט אינשטיין (צילום: shutterstock)אלברט אינשטיין (צילום: shutterstock)
אא

פתק שכתב אלברט אינשטיין בשנת 1922 לנער שעבד במלון ביפן נמכר שלשום במכירה פומבית בירושלים תמורת יותר מ -1.5 מיליון דולרים.

ב-1922 שהה אינשטיין במלון אימפריאל בטוקיו, בה נתן באותה תקופה סיבוב הרצאות. בעת שהותו שם נשלחה אליו ההודעה שהוא זכה בפרס נובל בפיזיקה, והוא הוצף באלפי מברקים מדורשי טובתו ברחבי העולם. יום אחד, כשנער משרת במלון הביא לפיזיקאי מברק נוסף שנשלח אליו, איינשטין חיפש בכיסו כסף קטן כדי לתת לו טיפ – ולא מצא. במקום כסף, הוא החליט לכתוב לו 'תיאוריה של אושר' על פיסת נייר. "חיים צנועים ורגועים מביאים יותר אושר מאשר רדיפה אחרי הצלחה עם חוסר מנוחה קבוע", הוא כתב בגרמנית על נייר מכתבים של המלון. על פיסת נייר נוספת כתב: 'אין דבר העומד בפני הרצון'. אינשטיין אמר לנער המעליות שעם קצת מזל, עם הזמן הפתקים הללו יהיו שווים כסף רב. והוא צדק. ביום שלישי, אמור, הפתקים הפכו לאחד הטיפים הנדיבים בהיסטוריה. הפתק הראשון נרכש על ידי אירופאי אנונימי תמורת 1.56 מיליון דולרים, ואילו השני נמכר תמורת 250,000 דולרים.

בריאיון ל'ניו יורק טיימס' סיפר מני חדד, דובר בית המכירות ווינרס שקיים את המכירה הפומבית, כי נכדו של אחיו של נער המעליות שקיבל את הפתקים יצר איתם קשר לפני מספר חודשים כדי למכור את הפתקים דרכים. המומחים של בית המכירות העריכו שהפתקים יימכרו תמורת שמונת אלפים דולר לכל היותר, אבל הם טעו. כשהחלה המכירה הפומבית שלהם, המחיר טיפס עד מהרה לשישה ספרות. הפתקה הראשונה מחזיקה כעת בשיא הישראלי למסמך שנמכר כאן במחירה פומבית. "אינשטיין ממשיך להיות כוכב רוק גלובאלי גם אחרי מותו", הוא סיכם.

מה שאיש לא ציין הוא שאינשטיין בעצם כתב בפתק הראשון את הגרסה שלו למשהו שקבעו חז"ל כבר מזמן: 'איזהו עשיר, השמח בחלקו".

תגיות:אלברט אינשטייןפתק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה