ונשמרתם

(לא) נעים להכיר: איזה חומר מסוכן מסתתר בקופסאות הפלסטיק שלכם?

בשנים האחרונות גברה המודעות לסכנות האורבות בחומר ביספינול A שעמו משתמשים בתעשיית הפלסטיק. מעטים יודעים אך לחומר זה יש 'אח תאום' המתקרא ביספינול F, שכעת מסתבר שהוא לא פחות מזיק ממנו. האם ניתן לזהות אותו? קראו בכתבה שלפניכם

(צילום: shuttertock)(צילום: shuttertock)
אא

בשנים האחרונות גברה המודעות לסכנות האורבות בחומר ביספינול A שעמו משתמשים בתעשיית הפלסטיק. חומר זה (המתקרא גם BPA), אשר נמצא במוצרי פלסטיק רבים החל מבקבוקי תינוקות וכלה בקופסאות לאחסון מזון - נמצא כקטלני ביותר עבור האדם, ובמיוחד כאשר מדובר בבריאות הילדים. זו אחת הסיבות שבגינה נמצא כיום עשרות מוצרים שנושאים עליהם תווית 'לא מכיל BPA'. 

מעטים יודעים אך לחומר זה יש 'אח תאום' המתקרא ביספינול F, שכעת מסתבר שהוא לא פחות מזיק ממנו. מחקר חדש שנערך על ידי מכון המחקר האמריקני Silent Spring Institute ובדק את רמת החשיפה שלנו לחומר הזה, חזר עם ממצאים מדאיגים במיוחד: בדומה לאחיו, גם הביספינול F גורם לשיבושים הורמונליים בגוף ולהשפעות בריאותיות משמעותיות גם בריכוז נמוך. 

אז איך אנחנו כצרכנים אמורים לזהות את המוצרים הבעייתיים? שאלה טובה. הבעיה היא שהיצרנים לא מוכרחים לדווח על רכיבים של מוצרי פלסטיק, ולכן רוב המידע הזה מוסתר מעיני הציבור. "אם תהיה רגולציה שתחייב את היצרן לדווח מה בדיוק יש במוצרים שלו, אנשים יוכלו לבחור בחירות יותר משוכלות", אומר ד"ר חגי לוין, מבית הספר לבריאות הציבור של 'הדסה' והאוניברסיטה העברית. 

עם זאת, לדברי ד"ר חגית אולנובסקי, גם אם אמנם יהיה דיווח מלא על הרכב מוצרי הפלסטיק - הדבר לא יהא יעיל. "מובן שהמידע צריך להיות שקוף לארגונים ולאנשי מקצוע, אבל את הציבור המידע הזה, כדוגמת 'לא מכיל BPA', מטעה". באופן כזה לדבריה, הורים נוטים לחשוב שהמוצר בטוח לשימוש ולא מקפידים על הנחיות בטיחותיות כגון הימנעות מעירוי מים רותחים בבקבוקי תינוקות ועוד. "שקיפות וגילוי כל המידע לציבור הם חשובים, אבל כיום זה נעשה בדרך שנועדה להגביר את המכירות, ולמעשה מבלבלת את הצרכן ופוגעת בו", דבריה. 

 

תגיות:פלסטיקבריאותסכנהקופסאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה