חדשות כלכלה

אמנות הקניה בסופרמרקט – לקנות בלי לבזבז

איך נצליח לרכוש בסופרמרקט מבלי להתפתות לטקטיקות השיווקיות במקום, אשר גוררות אותנו להוצאות מיותרות?

  • י"ז חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר יוצאים לקניות בסופרמרקט, לא מספיק פשוט ללכת לסופרמרקט הזול כדי לחסוך. גם רשימת קניות לא מסכמת בתוכה את כל הדרכים לחיסכון. כדי לחסוך באמת, כדאי להכיר את כל הפיתויים הקטנים שהסופר מציע, וללמוד איך לחמוק מהם – או איך לנצל אותם לחיסכון אמיתי.

הסופרמרקט, כידוע, הוא גדול, מרווח, נעים ומציע חווית קניה. רק זה כשלעצמו גורם לנו להתפתות יותר ממה שאנחנו באמת צריכים. אבל דרכי הפיתוי הללו מתוחכמות עוד יותר. כך, למשל, כל סופרמרקט מסודר כך שמוצרי היסוד, כמו לחם, חלב, סוכר, קמח וכדומה – נמצאים בחלק האחורי של החנות, מאחורי עשרות מוצרים שאינם מוצרי יסוד. הסיבה, כמובן, פשוטה: כדי להגיע לאותם מוצרים שאתם בוודאי חייבים – תצטרכו לעבור דרך מוצרים אחרים שאתם לא צריכים, אך שנראים נפלא. אולי כך תחליטו לקנות אותם אף על פי שהם אינם מופיעים ברשימה...

גם בסידור הפנימי של כל מוצר בפני עצמו, דואגים בעלי החנויות להניח את המוצרים היקרים, או את אלה שלחנות יש אינטרס מיוחד למכור – במדפים האמצעיים, הנגישים לעין וליד. את המוצרים הזולים והמשתלמים יותר תמצאו דווקא במדפים העליונים או באלה הנמוכים.

כדי להימנע מן הפיתויים הללו, מומלץ לא רק להגיע לסופרמרקט עם רשימה, אלא גם להיצמד אליה, כלומר – אין צורך לטייל בכל החנות רק בשביל לקנות מוצר או שניים. עדיף ללכת (במיוחד אם אתם מכירים את המקום היטב) ישירות אל המקום בו מונח המוצר אותו אתם רוצים לרכוש. כך תתרחקו משפע של מוצרים ש"יקראו" לכם לקנות אותם.

שימו לב גם למוצרים שנמצאים סמוך לקופה – אלה המוצרים הקטנים והמפתים, כמו חטיפי השוקולד, המסטיקים וכדומה. הם עולים שקלים בודדים, ו"קורצים" אליכם שניה לפני שהגעתם לקופה. אם התור ארוך, הם יפתו אתכם עוד יותר. זה הזמן לדבוק ברשימה שלכם. מה שלא צריך – לא קונים.

עוד דבר שחשוב לשים לב אליו על מנת לחסוך, הוא תאריך התפוגה. כאשר מגיעה סחורה חדשה אל הסופרמרקט, מכניסים אותה העובדים לחלק הפנימי של המדף, בעוד שהמוצרים הישנים שנותרו במדף – עוברים קדימה. לא תמיד זה משמעותי מאד, ובמקרים רבים תאריך התפוגה רחוק הרבה יותר מהזמן שייקח לכם לסיים לאכול את המוצר. אך במוצרים רבים – ובפרט במוצרים שנשמרים במקרר – ההפרש בתאריכים עשוי להיות משמעותי. לעיתים קרובות החנויות עורכות מבצע מיוחד על מוצרים שתוקפם עומד לפוג. אם זה מוצר שאתם עומדים להשתמש בו – בכולו – בימים הקרובים – הרווחתם מחיר זול. אך אם מדובר במוצר שאתם בדרך כלל מחזיקים במקרר או בארון במשך שבוע-שבועיים-חודש – אל תתפתו למבצע לפני שתבדקו את תאריך התפוגה של המוצר. אחרת תיהנו ממוצר מוזל, שמחצית ממנו תיזרק לאשפה לאחר יומיים.

סופרמרקטים מציבים לרשותם של הלקוחות עגלות סופר גדולות ונוחות לשימוש. הגודל של העגלות אינו מקרי: הוא מתוכנן כך שתוכלו למלא את העגלה בהרבה מאד מוצרים. כך אתם עלולים להתפתות לרכוש עוד ועוד מוצרים, בתחושה ש"לא קנינו הרבה", כי העגלה עדיין לא מלאה. זכרו: היצמדו לרשימת הקניות שהבאתם מהבית, ואל תסטו ממנה.

מה לגבי המחירים שעל המוצרים? החוק החדש כבר לא מאפשר לבעלי החנויות לתמחר מוצרים במחיר כמו 99.99 ₪. למרות זאת, גם מחיר "עגול" ו"הגיוני" יותר, כמו 99.90 ₪, הוא עדיין מחיר מטעה. המוח מתרגם אותו מיד ל"תשעים ומשהו", במקום למשמעות האמיתית של המחיר: 100 ₪ טבין ותקילין.

דרך נוספת לחסוך בעלויות במהלך הקניה בסופרמרקט, היא לרכוש אריזות מילוי. לעיתים קרובות, אריזה מלאה של מוצר עולה יותר, פשוט מכיוון שאתם משלמים גם על העלות של האריזה. במוצרים רבים, כמו חומרי ניקוי שונים, קפה וכן הלאה, מספיק לקנות את האריזה המלאה פעם אחת, ובפעמים הבאות להסתפק באריזות מילוי, אותם תאחסנו באריזה המקורית שרכשתם בפעם הראשונה.

תגיות:קניותחיסכון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה