​התפילה על השידוך הצמיחה לעם ישראל ארבעה גדולי עולם

סיפור מיוחד על שידוך מפתיע בלי שדכן, על כוחה העצום של התפילה, ועל הישועה שהגיעה באופן מופלא

  • כ"ח אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את הסיפור הבא שמע הרב אהרן ביאליסטוצקי מאת ה'חפץ חיים':

מנהג יפה היה באחת הקהילות, שמידי שבת לפני תפילת ערבית של מוצאי שבת קודש, היו מתכנסים לאמירת תהילים בבית הכנסת. והנה, באחת השבתות נכנס יהודי אורח לבית הכנסת ומבטיו נתפסו באחת מפינות בית הכנסת, יהודי אחד עמד שם בפינה וקרא תהילים בהתרגשות עצומה, תפילתו היתה שונה משל שאר המתפללים, הוא קרא את התהילים בדבקות עצומה ובהתרגשות עזה, אשר הדביקו והלהיבו את השומעים. האורח נשבה בקסם אמירת התהילים ונסחף אחריו, וגם הוא החל לקרוא תהילים בדבקות עילאית, ובשלהבת קודש נשאו שניהם תפילה מעומק הלב, כל אחד על צרותיו וענייניו.

לאחר סיום תפילת ערבית, פנה האורח אל היהודי המתפלל, שהלהיבו לאמירת התהילים, והתעניין בשלומו ובצרותיו. "ניכר היה מתוך תפילתך כי משהו עובר עליך ", פנה האורח, "אולי אוכל לעזור לך?"

המתפלל, אשר כבר היה על סף ייאוש, שיתף את בן שיחו בצרותיו: "יש לי בת שכבר הגיעה לפירקה ואין בידי כסף להוצאות נישואיה. בשבת קודש כאשר יושבים אנו, כל בני המשפחה סביב השולחן, זועקת צרתה של בתי מול עיני, וליבי נשבר בקרבי, כי אין בידי להושיעה", ביכה האיש את מר גורלו, "הדבר היחיד שעוד נותר לי לעשות למענה", סיים המתפלל את דבריו, "הוא להתפלל לקודשא בריך הוא שישלח מזור למכאובנו".

כאשר שמע האורח את דבריו, ניצוץ נדלק בעיניו: "שמע ידידי, יש לי בן ירא שמים ובעל מידות טובות, גם אני חסר כל ואין בידי כסף להוצאות נישואיו, הבה נשדך את בתך עם בני, ובכך נביא ישועה לצרת שנינו".

סיים החפץ חיים את סיפורו בהתרגשות: "תפילת האבות לא שבה ריקם, היא עוד פעלה מעל ומעבר לבקשות. השידוך יצא אל הפועל, הבן והבת נישאו ונולדו להם ארבעה בנים שפיארו את עולם התורה בתורתם, הלא המה: רבי יהודה הכהן זצ"ל בעל 'קונטרס הספיקות', רבי חיים הכהן זצ"ל, רבי אריה לייב הכהן הלר זצ"ל בעל ה'קצות החושן', ה'אבני מילואים' וה'שב שמעתתא', ורבי מרדכי זצ"ל רבה של העיר 'חודרוב'"...

את הסיפור המרגש הנ"ל סיפר הרב ישראל ליוש לאתר 'דרשו', והוסיף: "בפרשתנו מסופר על השידוך הראשון בעולם. אליעזר עבד אברהם הולך בציווי אדונו לחפש אשה ליצחק אבינו. משימה לא פשוטה הוטלה על כתפיו של אליעזר, הרי הזוג הזה הולך לבנות את עם ישראל, והכלה שתימצא עתידה להיות אמו של יעקב, ומצאצאיה יהיו שנים עשר שבטי קה.

מפרשה זו למדנו, שהפעולה הראשונה שצריכים לעשות במציאת השידוך היא 'תפילה', שלושת הדמויות המעורבות בחיפוש השידוך ליצחק, בראש ובראשונה, התפללו לבורא העולם שיצליח דרכם במציאת הכלה המתאימה.

כאשר ממנה אברהם אבינו את אליעזר כשליח לחיפוש האשה, הוא אומר לו: "הוא ישלח מלאכו לפניך" וכתב הספורנו, שבמילים אלו התפלל אברהם: 'יהי רצון שישלח מלאכו ממעון קדשו השמים, בהיות שהוא לקחני משם, ולו נתכנו עלילות לעשות באופן שלא יצטרך בני ללכת שם'.

גם אליעזר, מיד כאשר הוא מתחיל לקיים את ציווי אדונו הוא אומר: "ה' אלוקי אדני אברהם הקרה נא לפני היום ועשה חסד עם אדני אברהם", מסביר האור החיים, שלמרות שהיה אליעזר בטוח שתתקבל תפילת אדונו אברהם, מכל מקום הוסיף אף הוא להתפלל, כדי שיהיה הוא ראוי להיעשות הדבר על ידו.

פגישתם הראשונה של יצחק ורבקה היתה כאשר יצא יצחק לשוח בשדה. אומרים חז"ל שיצחק יצא לשדה כדי להתפלל, לשוח – לשון תפילה. הכלי יקר מבאר שיצחק יצא כדי להתפלל על השידוך, שהרי ידע שאליעזר יצא בשליחות אביו על מנת למצוא לו אשה ראויה, ומוסיף לבאר, שמכאן סמך למה שאמרו חז"ל, שבתפילת מנחה נענים יותר, שהרי תיכף לתפילתו נענה יצחק, כמו שכתוב "וישא עיניו וירא והנה גמלים באים", והם הרי נשאו עמם את בת זוגו, פרי תפילתו.

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:החפץ חייםשידוךתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה