חדשות בריאות

מפתיע: מהם המקרים השכיחים ביותר שמובילים אותנו לרופא?

מחקר הנערך במשך שנה שלמה, בדק ומצא כי רוב הביקורים הראשוניים אצל הרופא, מסתכמים במחלות זיהומיות שונות. ד"ר ליברמן: "האפשרויות למתן טיפול אנטיביוטי הולם, הולכות ואוזלות"

  • כ"ד חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים אלה מציינים את שבוע המודעות הבינלאומי לאנטיביוטיקה, שעניינו העלאת המודעות הציבורית ומודעות הצוותים הרפואיים לשימוש המושכל באנטיביוטיקה.

מחקר שנערך במשך שנה שלמה על ידי שירותי בריאות כללית, אסף נתונים שבדקו את התפלגות הביקורים ברפואה ראשונית במרפאות הקהילה השונות. תוצאות המחקר העלו כי בשנת 2015 מספר הביקורים אצל רופאי משפחה ורופאי ילדים עמד על 6,600,000, כאשר 22% מהביקורים היו ביקורים בעקבות מחלות זיהומית שונות.

"רוב המחלות הזיהומיות של דרכי הנשימה בקהילה הינן על רקע נגיפי" (זיהום ויראלי), מסביר ד"ר ניקי ליברמן, ראש אגף חטיבת הקהילה, "ולכן ברוב המקרים הללו טיפול באנטיביוטיקה אינו מועיל, אלא עלול לגרום לנזק, בשל תופעות לוואי ובשל יצירת חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה".

בנוסף, לדבריו של ד"ר ליברמן, חיידקים עמידים נוצרים ישירות משימוש עודף באנטיביוטיקה, וישנו חשש אמיתי לכך שהאפשרויות להענקת טיפול מתאים בזיהומים, הולכות ואוזלות.

ד"ר ליברמן מציין: "בשנים האחרונות, עולה ההכרה בנזקי טיפול אנטיביוטי, ועמידות החיידקים מהווה אתגר רפואי בינלאומי, ששותפים לו כל ארגוני הבריאות בעולם אשר פועלים לשינוי בהיקף השימוש באנטיביוטיקה. כחלק מהמגמה לשימוש מושכל באנטיביוטיקה עדכנו את ההנחיות למתן אנטיביוטיקה. בהנחיות החדשות נעשתה התאמת משכי טיפול באנטיביוטיקה לצרכי המטופל, עם דגש על כך שהחלטה על התחלת טיפול או הפסקתו, היא החלטה רפואית".

על הדברים מוסיף מרסלו לאו, חוקר במכון כללית למחקר: "בעיית החיידקים העמידים אינה תיאורטית, ולא מדובר בתהליך עתידי - זה כבר כאן ועכשיו. אנו עדים למגמה גוברת והולכת של עמידות לתרופות רבות במסגרת הטיפול השגרתי בתחלואה זיהומית, והאפשרויות למתן טיפול אנטיביוטי הולם, הולכות ואוזלות. באיחוד האירופי, מדווחים על 25,000 פטירות בשנה המיוחסות לחיידקים עמידים, ועוד 2.5 מיליון ימי אשפוז מסיבה זו, ונתונים דומים מדווחים גם מארה"ב".

ד"ר בת שבע גוטסמן, יועצת אגף הרפואה בחטיבת הקהילה למחלות מציינת:"במחקר שנעשה בארצות הברית בשנת 2015 עלה כי כ-80% מהטיפול האנטיביוטי ניתן במרפאות הקהילה, וכ-12% מהביקורים אצל רופא ראשוני בקהילה, הסתיימו במתן אנטיביוטיקה".

עוד מדגישה ד"ר גוסמן: "חלק עיקרי מהטיפול האנטיביוטי היה בשל זיהומים בדרכי הנשימה העליונות, בשליש עד מחצית מאותם מקרים הטיפול האנטיביוטי היה מיותר. על רקע נתונים אלה ואחרים יצא הבית הלבן בתוכנית שאפתנית, כשהמטרה היא להגיע לירידה של 50% בטיפולים באנטיביוטיקה עד לשנת 2020, וזאת כחלק מהמאבק בהתפשטות של חיידקים עמידים".

תגיות:רפואהמחלותבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה