חדשות בעולם

מתווה טראמפ לשלום נחשף: הקמת מדינה פלסטינית בלי פינוי יישובים

עקרונות מתווה טראמפ לשלום: הקמת מדינה פלסטינית בלי פינוי יישובים, תמריץ כלכלי, ומו"מ עתידי על חילופי שטחים

  • א' כסלו התשע"ח
טראמפ ואבו מאזן (צילום ארכיון: פלאש 90)טראמפ ואבו מאזן (צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

טראמפ מתכוון להציע לפלסטינים מדינה – אך בתנאים שונים מבעבר, ויחד עם הצעה כלכלית נרחבת – כך פורסם אמש בערוץ 2.

על פי הדיווח, הנשיא האמריקני מתכוון להציע לפלסטינים מדינה תוך אימוץ עקרון חילופי השטחים – אבל לא בהכרח על פי קווי 67' שהיו הבסיס ליוזמות קודמות של ממשלים קודמים, בעיקר אובמה וקלינטון. בנוסף, כך מבינים בישראל, הפלסטינים יקבלו מאות מיליונים לפיתוח כלכלי אדיר. הכסף יגיע בעיקר ממדינות ערב הסוניות, שיתנו לאבו מאזן גב לקבל את ההצעה.

עוד על פי המתווה, בשלב הזה לא יהיה פינוי של יהודים או ערבים. שאלת חלוקת ירושלים אינה עומדת כעת על הפרק. גם הדיון על העברת השגרירות האמריקנית לעיר והכרה במעמד ירושלים כבירה הרשמית של ישראל יידחו להמשך, בהתאם להתקדמות המשא ומתן.

בכירים ישראלים טוענים שטראמפ וממשלו לא החליטו מי מהווה מכשול במשא ומתן – ישראל או הפלסטינים – ולכן מפצירים בישראל שלא לעמוד בדרכו של הממשל. צוותו של טראמפ – חתנו ג'ארד קושנר, השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט והשגריר בישראל דייוויד פרידמן – הם עורכי דין שעבדו בעבר עם טראמפ בנושאי נדל"ן. בישראל מעריכים כי הצוות, שיושב בימים אלו בוושינגטון, מסתכל על הסכסוך כסוגייה נדל"נית וחושבים שהדבר יהיה ניתן לפתרון אם יזרימו כספים.

האמריקנים ישווקו את כל היוזמה כמהלך אזורי כולל ויביאו לשולחן לא רק את הצדדים אלא את מדינות ערב, כשסעודיה היא הציר המרכזי ומנוף הלחץ הכבד שיופעל על אבו מאזן.

מקור בכיר בבית הלבן מסר בתגובה לפרסומים בישראל כי "יש ספקולציות מתמשכות לגבי העבודה שאנחנו עושים והדיווח הזה לא שונה בהרבה – הפרטים בעיקרם הם ערבוב של רעיונות שמסתובבים מזה שנים ואינם בהכרח מדויקים. אנחנו נמצאים במהלכו של דיאלוג פרודוקטיבי עם כל הגורמים הרלוונטיים ואנחנו מביאים גישה אחרת ממה שהיה בעבר כדי להשיג עסקת שלום ברת קיימא. אין לנו דד ליין מלאכותי; מעבר להמשך השיחות, כמו שאמרנו, התפקיד שלנו הוא לאפשר עסקה שתעבוד עבור שני הצדדים ואין לנו כוונה לכפות עליהם כלום".

תגיות:דונאלד טראמפאבו מאזןמדינה פלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה