בריאות ותזונה

נתונים מדאיגים: יותר ממחצית הישראלים סובלים מהשמנה

גברים סובלים מעודף משקל יותר מנשים, ובנוסף שיעור חולי הסכרת בשנת 2016 עלה לכמעט חצי מיליון. אלו הנתונים איתם מגיעים נציגי משרד הבריאות לדיון בכנסת בעניין סימון מוצרי המזון. ח"כ ליצמן: "הנתונים מדאיגים מאוד"

  • ב' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היום יגיעו נציגי משרד הבריאות לוועדת הבריאות בכנסת, לדיון ראשון בצעד העתידי לסימון מוצרי מזון מזיקים. בידי הנציגים נתון מדאיג כי יותר ממחצית מהישראלים סובלים מעודף משקל, כאשר מדובר בשיעור של 52.7% מהנשים ואילו שיעור של 62% אצל הגברים.

הנתונים החדשים מתייחסים לשנת 2016, ונאספו ב"תוכנית הלאומית למדדי איכות ברפואת הקהילה", ועל ידי בית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה. על פי הנתונים, מספר חולי הסכרת בני 18 ומעלה בישראל הינו 499,937. כלומר, כחצי מיליון בישראל חולים בסכרת. מהאוכלוסיה הבוגרת מדובר בנתח של 9.73% מהנתונים.

בבדיקה שנערכה על פי מדד כלכלי - חברתי, נמצא כי 31.4% נשים סובלות מהשמנת יתר בעשירונים הנמוכים, לעומת 14% מהעשירונים הגבוהים. לגבי גברים – 25% בעשירונים הנמוכים לעומת 16% בעשירונים הגבוהים.

לדברי פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל והקואליציה לתזונה בת קיימא, על פי הערכת משרד הבריאות, כאשר תהיה הפחתה בצריכת סוכר, נתרן ושומן עתידים להימנע 220 מקרי מוות בשנה, וכ־600 מיליון שקלים בשנה ייחסכו למשק.

לדברי רופאי האיגוד: "מזון מזיק הוא נגיש, זמין וזול ופוגע במיוחד באוכלוסיות העניות. צריכה של מזון מזיק מקודמת באינטנסיביות על ידי תעשייה הפועלת בחמדנות להגדיל את רווחיה על חשבון הבריאות של הציבור והאינטרס הציבורי".

עוד הוסיפו: "מדובר ביותר מחשש ממשי לבריאות הציבור - מזון מזיק גורם בוודאות למחלתם ולמותם של ישראלים רבים בטרם עת, ולכן נדרשים בדחיפות צעדים אפקטיביים, לרבות סימון תזונתי, להגנה על בריאות הציבור, ובפרט על ילדים. לצערנו הרב, בלחץ תעשיית המזון, מתקנות הסימון התזונתי המתוכננות הוצא עיקר ה'מיץ' ונשארה 'קליפה' שלא תוכל להשיג את התכלית החשובה של הגנה על בריאות הציבור".

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת אמר: "הכרסום בחובת סימון המזון הוא תופעה מדאיגה. לחברות המזון יש עניין רב לדחות, ככל האפשר, את הרפורמה ולמסמס אותה, מתוך דאגה שהיא תפגע בהיקף המכירות של חלק ממוצרי המזון בארץ. על כן אנו עדים לעוד ועוד ידיעות על פטורים המוענקים לחברות המזון מסימון באדום ובירוק. מנגד, לציבור הרחב יש עניין בסימון, ככלי להבנה מול המדף בסופרמרקט. נכון שהסימון לא יספיק לבדו להשפיע לטווח ארוך על צריכת מזון לא בריא, אך זהו צעד חיוני לצמצום מגיפות השמנת היתר והסוכרת בישראל".

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיב אף הוא לנתונים, ואמר: "הנתונים מדאיגים מאד, ומחייבים את יישום רפורמת סימון המזון, שמוביל משרד הבריאות ללא משוא פנים ולטובת הציבור. אני מצפה מהכנסת לאשר את התקנות במהרה, כי אנחנו מתמודדים מול מגיפת סוכרת שפוגעת בבריאות של כולנו".

תגיות:השמנהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה